آیا از سدر مسیحی عصبانی هستید؟ یکی نداشته باش


خاخام بن گرینفیلد

صفحات یک متن چاپ شده اولیه تلمودی را باز کنید و احتمالاً با امضای گلدار دومنیکو گروسولیمیتانو روبرو خواهید شد. چرا او امضای شخصی خود را روی این همه جلد گرانبها گذاشت؟

دومنیکو نه یک خاخام دانا و کوشا که در صفحه تلمودی خم شده بود، عاشق پرشور متون مقدس یهودی نبود که از این آثار مقدس بگذرد. او یک گروهبان مسیحی بود. وظیفه او اصلاح دین یهود بود و هر اصطلاح یا نظری را که کلیسای کاتولیک برای ارضای آنها بیش از حد مضر یا مشکل زا تلقی می کرد، حذف کرد. وظیفه او این بود که به اعضای یک مذهب دیگر بگوید که چه کاری می توانند با دین خود انجام دهند و چه کاری نمی توانند انجام دهند، و امضای او به این معنی بود که جلدی سزاوار تأیید بسیار مهم او است.

این نقشی است که به نظر می رسد تعداد شگفت انگیزی از یهودیان امروزی در واکنش به پدیده رو به رشد سروهای مسیحی مشتاقانه منتظر این هفته هستند. این “سدرها” که توسط و برای مسیحیان سازماندهی شده اند، از سنت های عید فصح یهودیان به منظور آموزش و جشن مسیحی نقل می کنند. آنها معمولاً به معروف ترین غذای عید پاک در تاریخ – شام آخر – اشاره می کنند. شما می توانید مجموعه بزرگی از راهنماها و دستورالعمل ها را در اینترنت بیابید که هر کدام مراسم خاص خود را ارائه می دهند. فصح ممکن است عید نان فطیر باشد، اما این سدرها به تازگی بزرگتر می شوند.

https://www.washingtonjewishweek.com/enewsletter/

مانند موجی از خشم آنلاین از سوی صداهای یهودی. یک توییت ویروسی در انتقاد از تصاویر یک بانوی سدر مسیحی با اظهارات تند او توجه اخبار ملی را به خود جلب کرد: “فکر می کنم من فقط یک خاموشی شدید داشتم.” پاسخ‌های آموزشی بیشتری دنبال شد و به طور گسترده منتشر شد، مانند: “معلم عبری من اینجاست، و من می‌خواهم خدمات خود را به مسیحیانی که مایل به رانندگی عید فصح هستند ارائه دهم! فقط این ۴ مرحله آسان را دنبال کنید: ۱) خیر ۲) دعوا کردن ۳) انجام دهید ۴) آن را.”

طرد عادلانه اعمال مذهبی خصوصی دیگران نشان دهنده یک اصل غیر لیبرالی آزاردهنده است: اینکه آنچه دیگران در خانه هایشان و با خانواده هایشان بر اساس اعتقادات خودشان انجام می دهند، به نوعی برای من مضر است. بسیاری از یهودیان از دیدن نمادهای عجیب و غریب نادرست مانند صلیب مرکزی که به شکل صلیب است، ناراحت شدند.

خبرنامه ایمیل هفته یهودی واشنگتن را دریافت کنید و اخبار برتر ما را از دست ندهید
ما داده ها را با فروشندگان خارجی به اشتراک نمی گذاریم.

ثبت نام رایگان

عجیب؟ قطعا. دیدن نشانه‌های آشنا که به روش‌های ناآشنا استفاده می‌شوند، ناخوشایند است – اما هیچ‌کس ما را مجبور نمی‌کند که نگاه کنیم. احضار عیسی به میز سدر در زیرزمین کلیسا به نظر می رسد که چیزی با ارزش دزدیده شده است، اما هیچ عمل واقعی یهودیان محدود نشده است. عید فصح یک تناقض در اصطلاح یهودی است و نه در اصطلاح انسانی.

حقیقت این است که هر سنت دینی بر اساس منطق درونی خود عمل می کند. من انتظار ندارم که مسیحیان شعر پیچیده یهودیت خاخام را درک کنند، و قبل از اینکه به بازرسان کنجکاو آنها اجازه دهم تصمیم بگیرند که کدام جهت در رویه یهودیان کوشر است یا نیست، مانند مکابیان مبارزه خواهم کرد. ما زمانی وارد عرصه رزمندگان مرتجع فرهنگ می شویم که اصرار داریم برای همسایگان خود مهمانی های شام برپا کنیم. برای آنها منطقی است – آیا این کافی نیست؟

بسیاری استدلال نمی کنند. یک نگرانی رایج این است که سیدرس مسیحی به طور نامناسب از پیام “اصیل” سیدر منحرف می شود. در واقع، هر سال شاهد توسعه دیدگاه ها و تجربیات جدید Seder هستیم. امروزه یهودیان سروهای فمینیستی، سروهای عدالت اجتماعی، سروهای کنترل اسلحه و طنزهای سیاسی را جشن می گیرند. شما می توانید هاگوارتز هاگادا، سینفلد هاگادا، هاگاداهای صهیونیستی، هاگاداهای ضدصهیونیستی و صدها اثر را بیابید که حاوی تفاسیر جدیدی از محققان و متفکران معاصر هستند. در زمان سفر کنید به شبی که خاخام آکیوا و همکارانش عصر را صرف بحث در مورد خروج کردند، و من مطمئن هستم که گفتگوی آنها با اکثر غرغرهای امروزی کاملاً متفاوت خواهد بود.

البته همه تعابیر از سدر «جدید» صحیح یا عاقلانه نیستند و من قطعاً معتقدم که قرائت مسیح شناختی از سدر با دروغ کلامی طنین انداز است. اما این به این دلیل است که من به مسیحیت – اصلاً – اعتقاد ندارم، نه به این دلیل که نسخه گرانبهایی وجود دارد که من جرات نمی کنم از آن عبور کنم. اگر به MAGA Seder اعتراض دارید، این کار را به این دلیل انجام دهید که با ترامپ موافق نیستید، نه به این دلیل که اصرار دارید که سدر ۲۰۲۱ هنوز تحت نظارت ماکسول هاوس است.

در نهایت، بسیاری از مسیحیان سیدرس را به عنوان یک عمل تصاحب فرهنگی مورد انتقاد قرار می دهند، زیرا صراحتاً عناصر فرهنگ یهودی را برای استفاده و نیازهای خود وام می گیرند. طنز بزرگ این نقد این است که خود سدر بی رحمانه از سنگ محک فرهنگی قبلی وام گرفته است: سمپوزیوم یونانی-رومی. بارزترین مثال «اویکومان» است که خود یک واژه قرضی یونانی به معنای تقریباً آب نبات است. عصر سازماندهی شده غذا، شراب و بحث سفارشی سازی مستقیم سبک سمپوزیوم است، و حتی مواد سدر کلاسیک مانند کارپا، کاروس، ساندویچ سازی، دراز کشیدن و شستن دست ها همگی در آیین یونانی-رومی نمایش داده می شوند.

البته حکیمان سازنده سدر علاقه ای به تقلید از هر ارزش و قدمی در تمرین یونانی-رومی نداشتند. مطالعه تورات جایگزین فلسفه شد. “آب نبات” برای پس از مهمانی خوشمزه تبدیل به آویکومان و حلال تری شد که امروزه می شناسیم. ساختار باقی ماند در حالی که پیام تغییر کرد. این درخشش سنت یهودی در تناسب ساختارهای آیینی است که متعلق به ما نیست، به آنها و در فضاهای خصوصی ما معنای جدیدی می بخشد و آنها را برای اهداف معنوی و جمعی خود به کار می گیریم.

این وسوسه وجود دارد که عناصر دیگر ادیان را که ما منفور می‌دانیم، اصلاح کنیم. دومینیکو جیروسولیمیتانو این را به خوبی می دانست. او که یک یهودی به دنیا آمد، با سال‌ها مطالعه در زمینه خاخام‌ها، و بعداً به مسیحیت گروید، تمام دانش و نگارش عبری مورد نیاز برای ثبت فهرست رسمی کلیسا از متون مشکل‌ساز، مضر و توهین‌آمیز یهودی را داشت.

عبور از دنیایی پر از بازی بین ادیان به چیزی بیش از محدود کردن قدرت دست سانسور نیاز دارد. این همچنین به معنای دور زدن غریزه محدودکننده است که به ذهن سانسورکننده واگذار شده است.

خاخام بن گرینفیلد خاخام گرین پوینت شول در اسکله بروکلین است.

آژانس تلگراف یهود