آیا ایران و آمریکا در آستانه حل اختلافات خود هستند؟ – خبری نیست


توازن قدرت در جهان سریعتر از آنچه قبلا تصور می شد در حال تغییر است. وی گفت: برای این منظور گاهی شاهد رفتارهای جدید و غیرمنتظره و گاهی رفتارهایی هستیم که متناقض به نظر می رسند. به نظر می رسد تغییراتی که در ایران و از سوی دیگر رخ داده نیز ناشی از مشاهده و پذیرش این تحول است.

این حقوقدان و تحلیلگر روابط بین الملل در تحلیل خود از اظهارات اخیر بورل گفت که اظهارات وی تکرار مواضعی است که از نظر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی “فنی” به نظر می رسد و بورل نمی تواند درباره مواضع خارج از برجام اظهار نظر کند. . البته نباید فراموش کرد که موضوعی وجود دارد که هنوز در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معلق است و ملاحظات آن قطعاً در روند مذاکرات در حال انجام از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری گفت: مذاکرات آمریکا، ایران و اتحادیه اروپا در وین انجام نمی شود زیرا مذاکرات در قالب آمریکا + ۱ + ۱ نخواهد بود.رضا نصری در گفت و گو با «اختیب» درباره علت این تصمیم گفت: کشورهای منطقه از ابتدا به دو دلیل با برجام مخالفت کردند، اول اینکه معتقد بودند عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان عنصری را به آن اضافه می کند. از «قدرت اقتصادی» به دیگر مولفه‌های قدرت ایران، و اینکه ایران در میان‌مدت عملاً بر منطقه تسلط پیدا می‌کند. روابط دو کشور یا حداقل «مدیریت تنش» بین آنها و ناگزیر به حاشیه رانده شدن تدریجی کشورهای منطقه می‌شود. در نتیجه، اولین کارکرد نمادین انجام مذاکرات در قالبی جدید به این نگرانی رسیدگی کنید و به کشورهای عربی منطقه اطمینان دهید.

وی گفت: در واقع ابتکار جدید این پیام را به کشورهای همسایه ارسال می کند که پیروزی استراتژیک ایران منجر به از دست دادن آن نخواهد شد و ایران به جای هژمونی بر منطقه، خواهان یک “منطقه قوی” است. کارکرد دوم این است که فرمول جدید به عنوان «پیوند» میان مذاکرات منطقه ای ایران و کشورهای همسایه و مذاکرات هسته ای عمل می کند. همچنین به ایران و ایالات متحده این امکان را می دهد که در چارچوبی جدید بدون واسطه – یا با واسطه های کمتر، با یکدیگر مشورت کنند».

نصری در پاسخ به این سوال که پیشنهادات ایران و آمریکا چیست و آیا آمریکا پیشنهادی مانند لغو تحریم‌های خاتم لنبیا را می‌پذیرد، گفت: واقعیت این است که اختلافات باقی‌مانده قابل حل است و فقط قابل حل است. مطالبات سیاسی به نظر می رسد تابستان سال گذشته – قبل از انتقال قدرت – در ایران – طرفین قبلاً به آستانه توافق رسیده اند. «در صورت وجود اراده سیاسی، یافتن فرمول های مختلف و ابتکارات دیپلماتیک و حقوقی – مانند رفع برجام. تحریم خاتم الانبیا یک موضوع فرعی است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان حل موضوع ضمانت‌نامه‌ها گفت: در همه کشورها از جمله ایران مقوله‌ای به نام «منافع ملی» وجود دارد که دولت اجازه می‌دهد. دلایل حاکمیت – اختیار خاص – نقض هرگونه تعهد یا تعهد قانونی در رابطه با سایر کشورها در دکترین حقوقی و راهبردی همه کشورها، تامین “منافع ملی” بر تمامی محدودیت های حقوقی، سیاسی، اخلاقی و اقتصادی ارجحیت دارد. کسانی که مدام بر طبل امنیت می کوبند چه ضمانتی می خواهند داشته باشند از طرف آمریکا که فقط همین یک اصل را باطل می کند؟واقعیت این است که بهترین تضمین ایجاد پویایی است که طرف مقابل ضرر نقض را بیشتر ارزیابی کند. به عبارت دیگر، «ضمانت» به جای اینکه راه حل قانونی داشته باشد، راه حل سیاسی دارد.

طبیعتاً وقتی پس از یک مکث طولانی، طرفین به این نتیجه می رسند که باید به میز مذاکره بازگردند، می توان نتیجه گرفت که اراده سیاسی به وجود آمده است: «اراده سیاسی نیز کلید حل اختلافات در مذاکرات است».

نصری گفت: فکر می کنم آقای بورل به نکته مهمی اشاره کرد و آن این بود که تغییرات ژئوپلیتیکی، دستیابی به توافق را ضروری کرد. در نتیجه اگر شکل پذیری وجود داشته باشد این کار توسط هر دو طرف انجام می شود. به عبارت دیگر، غرب نیاز به تنش زدایی با ایران را در محیط جدید تشخیص داد.»

این کارشناس سیاست خارجی گفت: توازن قوا در جهان سریعتر از آنچه تصور می شد در حال تغییر است. وی گفت: برای این منظور گاهی شاهد رفتارهای جدید و غیرمنتظره و گاهی رفتارهایی هستیم که متناقض به نظر می رسند. به نظر می رسد تغییراتی که در ایران و از سوی دیگر رخ داده نیز ناشی از مشاهده و پذیرش این تحول است. من فکر می کنم نیاز به “انطباق با تغییر” توسط هر دو طرف به عنوان یک نشانه مثبت احساس می شود. همچنین باید توجه داشت که خطرات این دوره‌های انتقالی نیز کم نیست، زیرا در این زمان‌ها احتمال اشتباه محاسباتی همیشه افزایش می‌یابد و دولت‌ها ممکن است بیش از هر زمان دیگری برای مهار قدرت دیگران به اقدامات قهری متوسل شوند. برای مثال، با افزایش احتمال توافق، احتمال اینکه اسرائیل دست به اقدامات مخاطره آمیز و ماجراجویانه بزند، کمتر است. پس امیدوارم در کنار این رصد و تلاش، دستگاه حاکم بر ایران درایت، آینده نگری و «محاسبه» درستی داشته باشد.

این کارشناس حقوق بین الملل با تحلیل اظهارات اخیر بورل درباره دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی و مهلت دو هفته ای برای احیای برجام گفت: در هر صورت آقای بورل نمی تواند درباره شرایط خارج از برجام اظهار نظر کند. البته نباید فراموش کرد که موضوعی وجود دارد که هنوز در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معلق است و ملاحظات مربوط به آن مطمئناً در روند مذاکرات در حال انجام از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.»