آیا جعبه سیاه شش ماهه آخر دولت روحانی باز می شود؟ – اخبار


مرد دین

در گزارش اولیه بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس، از ۵۰ دستوری که باید تصویب و گزارش می شد، ۲۸ درصد به موقع اجرا شد، ۵۶ درصد خارج از موعد مقرر اجرا شد و ۱۶ درصد به موقع تصویب نشد. همه. بلاتکلیفی ۱۶ درصدی لایحه بودجه فقط مربوط به تصویب دستورالعمل است و البته با رسیدن به مرحله اجرا این رقم تغییر و افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری آریا، مهرداد بذرباش، رئیس دیوان محاسبات کشور هشتم تیرماه اعلام کرد که «گزارش تقدیم بودجه ۱۴۰۰» شش ماه زودتر از مهلت قانونی آن برای تقدیم به مجلس آماده شده است. رئیس دیوان محاسبات کشور در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: به یاری خداوند تلاش همکاران محترم در دیوان محاسبات و گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰ شش ماه مانده به موعد قانونی تکمیل شد. پایان تیرماه آماده ارائه به مجلس شد. پازارباش همچنین به مزیت های تهیه به موقع گزارش تخصیص بودجه پرداخت و نوشت: تخصیص به موقع چراغ راه دولت و مجلس در اصلاح ساختار بودجه، افزایش انضباط مالی است. در گزارش اولیه ارائه شده به مجلس در مورد بودجه ۱۴۰۰، از ۵۰ دستوری که باید تصویب و گزارش می شد، ۲۸ درصد به موقع، ۵۶ درصد خارج از موعد مقرر، ۱۶ مورد اجرا شد. درصد به موقع تصویب نشد همه بلاتکلیفی ۱۶ درصد لایحه بودجه فقط مربوط به تصویب دستورالعمل است که البته با رسیدن به مرحله اجرا این عدد تغییر می کند و افزایش می یابد.همیشه در لوایح بودجه مواردی وجود داشته که هر ساله تکرار می شود. بدون خروجی مشخص مهم ترین دلیل این تکرار تاخیر در ارائه گزارش های خودداری به مجلس شورا و کمبود زمان کافی برای بررسی دقیق آن است.در گزارش ارائه بودجه سال ۱۴۰۰، دیوان محاسبات این موارد را محاسبه و به مجلس نمایندگان ارائه کرد و این فرصت را برای مجلس فراهم کرد که چند ماه تمدید شد تا لایحه قانون بودجه سال ۱۴۰۱ را تهیه کند. قصد حذف بندهای تکراری و غیرقابل اجرا از لایحه و سبکتر کردن وظایف اجرایی دولت. یکی دیگر از روش های موثر برای دیوان محاسبات، ارائه گزارش تخفیف دو ماهه است. در نتیجه این تماس و تبادل نظر، دولت می تواند اصلاحاتی را برای دو ماه آینده و دو ماه بعد انجام دهد. منتظر این رویه تا پایان سال نباشیم تا گزارش تخفیف سالانه منتشر شود. به این ترتیب رویه اقدام دیوان محاسبات پس از مصرف منابع تا حدودی اصلاح شده است. کنار گذاشتن این روش و جایگزینی راه حل فعلی یعنی گزارش دو ماهه، چارچوب عملکردی دیوان محاسبات را از درمان به پیشگیری تغییر داده است، چارچوبی که راهکار مؤثرتری برای مقابله با آسیب های اقتصادی کشور تلقی می شود. یکی دیگر از اقدامات مثبت دیوان محاسبات در کنار ارسال زودهنگام گزارش تخفیف، تهیه بروشورهای موضوعی منابع و مصارف کشور است. دیوان محاسبات در سال جاری برای اولین بار ۲۰ دفترچه ضمیمه گزارش توفاری تهیه کرده است که ۱۸ دفترچه مربوط به گزارش های تحلیلی در موضوعات خاص مانند برق، آب، مسکن، مالیات، تولید، اشتغال، ارز ترجیحی، و غیره.
در این گزارش ها، علاوه بر جداول منابع و هزینه های سیستم، به مسائل پیرامون هر موضوع نیز پرداخته شده است. ضمیمه ۱۹ کاهش قیمت نهایی کالاها و خدمات برای برخی از دستگاه های منتخب را مورد بحث قرار داد. در همین راستا در دیوان محاسبات کشور برنامه ای با عنوان «نهضت کاهش قیمت نهایی» تدوین شد که عملکرد ۱۲ دستگاه را مورد بررسی قرار داد. بیستمین و شاید مهم ترین پیوست مربوط به بیماری های بودجه ای است که با هدف اصلاح ساختار بودجه تدوین شده است. اگرچه اصلاح ساختار وظیفه دیوان محاسبات نیست، اما با این شرایط آسیب‌شناختی، دیوان با ارائه پیشنهادهای تخصیصی بر اساس آمار و ارقام سعی کرد در اصلاح ساختار بودجه ایفای نقش کند.
جدای از محاسن ذکر شده در شرح گزارش تنزیل بودجه، نکته قابل توجه در مورد گزارش تنزیل بودجه ۱۴۰۰ این است که این بار قبل از مهلت قانونی برای ارائه به مجلس تهیه شده است. علاوه بر این، با یک بررسی اجمالی متوجه می‌شویم که در سال‌های گذشته گزارش‌هایی در حدود آذرماه تهیه و به مجلس ارسال می‌شد که این وقفه زمانی زیاد در تهیه گزارش تقدیم بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های گذشته را می‌توان یک نکته مثبت، مزیت‌ها دانست. که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد. نمایندگان مجلس پس از اطلاع بازرپاش مبنی بر تهیه گزارش تنزیل بودجه ۱۴۰۰ برای ارائه به مجلس، به توئیت رئیس دیوان محاسبات در صفحات شخصی خود پاسخ دادند. برای تکمیل گزارش امروز فرختیجان، این موضوع را با چهار تن از نمایندگان مجلس در میان گذاشتیم تا از دیدگاه سایر نمایندگان این موضوع را بررسی کنیم. این چهار نماینده در این گفتگوها نکات مهمی را مطرح کردند.
به عنوان مثال، علی آذری، نماینده خراسان رضوی، با اینکه سرعت دیوان محاسبات در تهیه گزارش تخفیف بودجه را خوب می دانست، گفت: این تغییرات در کار دیوان کافی نیست و ما همچنان انجام دادیم. رفتارهای مناسبی در زمینه بودجه ریزی که منجر به توسعه ملی شود را نداشته باشند.به نظر من راه حل این مشکل استقلال سازمان برنامه و بودجه است.نماینده دیگری که نظر “روشنفکران” در این زمینه را داشت. محمدمهدی مفتح نماینده مردم استان همدان در مجلس است که بر صحت گزارش بودجه تاکید کرد و در این باره معتقد بود: «اگر دقت و سرعت در تضاد با یکدیگر داشته باشیم، به نظر من دقت بهتر از این است. سرعت، گزارش دقیق تر می تواند به مدیران اجرایی در اجرای صحیح تعادل و غیره کمک کند. همچنین به مجلس کمک می کند تا اصلاحات خود را اجرا کند، بنابراین فکر می کنم اولین نکته دقت در تهیه گزارش است و البته اگر سریع باشد و زودتر به دست مردم برسد، طبیعتا برای تصمیم گیری های بعدی مفید است. موضوع دیگری که در گفتگو با نمایندگان مطرح شد، نحوه و زمان بررسی گزارش تخفیف بودجه در مجلس بود. جعفر قدری، نماینده استان فارس در مجلس نمایندگان در این خصوص به «فرختیجان» گفت: روال به این صورت است که این گزارش به دستور کمیسیون برنامه و بودجه است و کمیسیون گزارش را بررسی و به مجلس ارائه می کند. مخاطبان و در عین حال به دادگاه ارائه می شود برای مردم نیز در دسترس خواهد بود.» مجتبی رزاخا نماینده مردم استان تهران در مجلس نیز به تاثیر مثبت گزارش زودهنگام دیوان محاسبات در روند اصلاح ساختار بودجه در راستای سخنان قدری درباره بازه زمانی پرداخت. وی ضمن رسیدگی به این گزارش گفت: این گزارش روند خاص خود را دارد که ابتدا باید به هیئت مدیره ارسال شود و در دستور کار قرار گیرد و این گزارش در مردادماه قرائت می شود اما هنوز در این مورد تصمیم گیری نشده است. هر جلسه این ماه.” در زیر مشروح این گفتگوها در خصوص تهیه گزارش تقدیم بودجه سال ۱۴۰۰ را می خوانید.

کد خبر: ۱۹۰۴۲۷