آیا زمان بازنشستگی “تاجر ونیز” فرا رسیده است؟


جیکوب آدلر در نقش شایلوک در اواخر قرن نوزدهم در اجرای شکسپیر تاجر ونیز. مجموعه عکس های دیجیتالی کتابخانه فولگر شکسپیر

زمانی که ویلیام شکسپیر «تاجر ونیز» را بین سال‌های ۱۵۹۶ تا ۱۵۹۹ نوشت، آن را یک کمدی در نظر گرفت. زوج‌های پورتیا، لورنزو، نریسا و بالتازار در نهایت با هم می‌شوند و هیچ‌کس نمی‌میرد.

با این حال، دانشمندان برای یک نسل آن را یکی از نمایشنامه‌های «مشکل» این نمایشنامه‌نویس نامیده‌اند. و برای یهودیان غیرممکن است که استعاره های یهودستیزی شوم را که شایلاک، یکی از معدود یهودیان قانون شکسپیر با آن مواجه شده، نادیده بگیرند.

برای یهودیان فیلم «تاجر ونیز» توهین آمیز به نظر می رسد. با اوج گیری یهودی ستیزی در ایالات متحده و سراسر جهان، این نمایشنامه ۴۰۰ ساله به ما یادآوری می کند که نفرت از یهودیان ریشه در قانون تئاتر و فرهنگ غرب دارد.

شش سال پیش، استیو فرانک، نویسنده و وکیل واشنگتن، در مقاله ای در واشنگتن پست پرسید: «چرا ما هنوز تولید می کنیم. [‘The Merchant of Venice’]? “

https://www.washingtonjewishweek.com/enewsletter/

آیا ما از شایلاک سیر نشده‌ایم، نفرین نشنیده‌ایم و ندیده‌ایم که چند بار تف کرده است؟ آیا زمان بازنشستگی “تاجر ونیز” فرا رسیده است؟ یا هنوز در تراژیکمدی شکسپیر چیز دیگری برای من وجود دارد؟

در این ماه، شرکت تئاتر شکسپیر در حال نصب نسخه مدرنیزه شده از این نمایشنامه “مشکل” در تئاتر لانسبورگ است. به‌عنوان یکی از تعدادی «معامله‌گر» که طی دهه‌ها پوشش صحنه و اجرا دیده‌ام، این نمایش، حتی با انتخاب بازیگران به اصطلاح بد بو، طعم ناخوشایندی را در دهان من به جا می‌گذارد. وقتی بازیگران لقب هایی مانند «همان شیطان مجسم»، «سگ یهودی» و «یهودی حاضر» را به شایلاک می اندازند، ناراحت می شوم. اتفاقی را در دوران راهنمایی به یاد می‌آورم که یکی از همکلاسی‌هایم به من طعنه زد که «شاخ یهودی» من روی سرم کجا پنهان شده است. نمی‌دانم که آیا «معامله‌گر» همچنان مرتبط است؟

خبرنامه ایمیل هفته یهودی واشنگتن را دریافت کنید و اخبار برتر ما را از دست ندهید
ما داده ها را با فروشندگان خارجی به اشتراک نمی گذاریم.

ثبت نام رایگان

چه چیزی می توانیم و باید از این نمایشنامه ۴۰۰ ساله در سال ۲۰۲۲ و پس از آن بگیریم؟

داستان نمایشنامه دو دوست را دنبال می‌کند: باسانیو، که می‌خواهد پورتیا مجرد واجد شرایط را تحت تأثیر قرار دهد، اما پول نقدش کم است، و دوستش آنتونیو، دلال عناوین، که پولی را که ندارد به او قرض می‌دهد زیرا کشتی‌هایش به معنای واقعی بهشت ​​هستند. هنوز نیامده اند

بنابراین، آنتونیو، که به عنوان یک «مسیحی خوب» به وام‌های بدون بهره افتخار می‌کند، باید از شایلوک، وام‌دهنده یهودی در ونیز، که هر روز با بدگویی‌ها و تهاجم‌های ظریف ضد یهودی مواجه بود، وام بگیرد. شایلوک در پی انتقام گیری از آنتونیو، موافقت می کند که از بهره قرضی آنتونیو چشم پوشی کند. درعوض، این پیوند با یک پوند گوشت آنتونیو تعیین شد.

وقتی کشتی های تجاری در دریا گم می شوند، شایلاک یک پوند گوشت سفارش می دهد.

محاکمه ای پیش می آید. این حل و فصل شایلوک را متهم به ریختن خون آنتونیو می کند که به قتل یک شهروند ونیزی منجر می شود – مجازات آن اعدام است. شایلاک پس از عفو حکم اعدام خود، باید به مسیحیت گروید.

هارولد بلوم، منتقد ادبی معروف، «تاجر» شکسپیر را «اثری عمیقا ضد یهود» نامید. و در حالی که نمایشنامه نویس احتمالاً هرگز با یهودیان ملاقات نکرده است – ادوارد اول یهودیان را در اواخر قرن سیزدهم اخراج کرد و تا نزدیک به ۵۰ سال پس از نوشتن نمایشنامه اجازه بازگشت نداشت – با شرایط امروزی، این یهودی پشیمان از آن متنفر است. او تصور می کرد که در زمان شکسپیر در حال تفریح ​​و لذت است.

جان داگلاس تامپسون در نمایشنامه «تاجر ونیز» از کمپانی تئاتر شکسپیر نقش شایلاک را بازی می کند. عکاسی توسط هنری گروسمن

تولیدی که اکنون در واشنگتن نمایش داده می‌شود توسط آرین آربوس کارگردانی می‌شود، که به شدت تلاش کرده است تا شایلاک را فراتر از نقش مخربی که برای نمایندگی او آمده است ارتقا دهد. این محصول که در اوایل سال جاری در یکی از تئاترهای نیویورک برای مخاطبان جدید به نمایش درآمد، با موضوعات معاصر و قدیمی در انتخاب بازیگر قوی جان داگلاس تامپسون در نقش شایلوک تداخل دارد.

این هنرپیشه تحسین شده شکسپیر آمریکایی آفریقایی تبار است. بنابراین، شایلوک او از نظر مذهب و رنگ پوست دو برابر در ونیز خارجی است. در حالی که نمایشنامه شایلوک را به عنوان یک یهودی تحقیر می‌کند، تامپسون، هرچند تحمیل‌کننده و تحمیل‌کننده، خم می‌شود و به نظر می‌رسد که در حال کوچک شدن است، زیر بار نژادپرستی که در هر رفتار اجتماعی یا تجاری در این نسخه از ونیزی معاصر با آن مواجه می‌شود.

آیا شکسپیر در تصور یک وامدار یهودی تحقیر شده و مطرود، انتقادی از نفرت از یهودیان ارائه می کرد؟ بعید است او آنچه را که می‌دانست و هیچ یهودی نمی‌شناخت، نوشت، اگرچه احتمالاً درباره استعاره‌های قرون وسطایی که درباره یهودیان اختراع کرده بود، شنیده بود.

چگونه باید این دنیای دردناکی را که نمایشنامه‌نویس برای تماشاگران نوشت، درست کنیم، وقتی نژادپرستی و یهودستیزی همچنان ما را آزار می‌دهد و عمیقاً در بسیاری از ساختارهای اجتماعی و اجتماعی ما ریشه دوانده است؟

اخیراً، هفته گذشته، مورین داد، ستون نویس نیویورک تایمز، سیلی اسکار بازیگر هالیوودی ویل اسمیت را با درخواست شایلاک برای پیوند آنتونیو – یک پوند گوشت – مقایسه کرد. این بدوی و بدوی است و به طور مستقیم با تهمت خون باستانی مرتبط است، که متأسفانه به نظر می رسد بارها و بارها در طول تاریخ بازیافت شده است.

در پایان نمایشنامه، شکسپیر به ما نشان می دهد که شایلاک در حال عقب نشینی است – دیوانه برای انتقام، تشنه به خون برای اسارت خود، در راه خود ویرانگری. کارگردان آربوس سعی کرد این تصویربرداری را بهبود بخشد. او اخیراً صفحه‌ای از دیگر تولیدات بازرگان را قرض گرفت به این امید که پس از اینکه شایلاک موقعیت، مذهبش، دخترش (که به مسیحیت گرویده بود) و پولش را از دست داد، حداقل کمی اختیار و منزلت را به او بازگرداند.

با فروکش کردن دیالوگ نمایش، شایلوک، به تنهایی روی صحنه، سخنان قدیمی کول نیدر، دعای یوم کیپور را برای رد همه وعده ها می خواند. دختر جسیکا برگشته تا به او ملحق شود. در حالی که این مفهوم کمی وقار را به شایلاک باز می گرداند، اما او از نظر مفهومی قوی تر از آن چیزی است که روی صحنه احساس می کند.

آیا زمان لغو تاجر ونیز فرا رسیده است؟ یا کارگردانان و اجراکنندگان امروزی می توانند راه های جدیدی برای بیان یهودی ستیزی وحشتناک نمایش پیدا کنند؟ آیا ما یهودیان باید بگوییم “دیگر این کار را نکن” یا “هرگز فراموش نکن”؟