آیت الله بهشتی در مدرسه قرآن – نبأ نیوز


آیت‌الله بهشتی می‌گوید: «قرآن نباید بر اساس آراء تفسیر شود»، همچنین تأکید می‌کند که این امر برای فهم و فهم نظام‌مند قرآن مهم است: «به نوبه‌ی خود ترجیح می‌دهم مردم مطالب خود را بنویسند. برداشت های زنده از آیات به جای ویژگی ها و زندگی خصوصی بسیار خوشحال می شوم اگر بخوانند و کوک کنند بخشی از یک بیت یا جمله ای از یک بیت آن را احساسی، سرگرم کننده و با نشاط می کند، اما به شرطی که به صراحت بگویند: من چنین برداشتی از این آیه دارم» و اصرار نکنید که اینطور باشد.مفهوم آیه تفسیری است که انجام می‌دهند، زیرا با این کار ممکن است راه تفسیر و تفسیر دیگری را با مترقی ترین و تشنه ترین روح افکار و رفتارهای والاتر… این محتوایی است که خود من به آن پایبند بوده ام.

به گزارش نبخبر، قرآن کریم کتاب رحمت و هدایت است. واژه ها، کتاب ها و نامه هایی پر از «الهیات» و «انسان شناسی». در این آخرین کتاب از کتب آسمانی، نامها، صفات و افعال خداوند تبارک و تعالی به بالاترین وجه ممکن برای فهم بشر بیان شده است تا جانشین خداوند در قوس الهی سیر کند. به صورت یکنواخت بالا برود کتابی مردم شناسانه است، زیرا علاوه بر آیات فراوان و در بسیاری از فصول، به حقیقت وجودی انسان و ماهیت انسان پرداخته شده و تاریخ و سرنوشت آینده او بیان شده و چگونگی این خلقت گرانبها بیان شده است. خداوند موجودی است و علیرغم آن ماهیت، سابقه و عملکردی که همکاران خود در اعصار و اقوام گذشته انجام داده و چه آینده و چه سرنوشتی برای آنها خواهد داشت، گروگان اعمال و کردارشان. فرمان خدا و تقلید از او.

چنین کتابی با محتوای منحصر به فرد، معیار سنجش احادیثی است که به نام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه نقل شده است و تمسک به آن، امت مرده را از گمراهی باز می دارد. موفق بوده و در تحقق معارف او در زندگی و جامعه خود موفق نبودند، اما این خود مایه قدردانی و امید است که در قرن اخیر در عرصه اندیشه شیعی، علما و علمای اسلام درک ممتازی ارائه کردند. که متناسب با نیازها، پرسش ها، چالش ها و شبهات عصر و نسل موفق بود و یکی از ویژگی های مهم آن «توجه به قرآن» است.

متفکران و آفرینندگانی که علاوه بر تلاش برای شناخت واقعیات و معارف اسلام، دغدغه زندگی اجتماعی و جمعی مسلمانان را نیز داشتند که بخش مهمی از میراث فکری آنان و محصول اندیشه‌های آنان در عرصه‌ی دین است. قرآن. امام خمینی در آثار مختلف علمی خود سهم ویژه ای در قرآن و تفسیر و تدبر و عبرت آموزی از آن دارد. علامه طباطبایی با سرودن المیزان که مایه مباهات پیروان اهل بیت (علیهم السلام) است به قرآن خدمت کرده است. استاد شهید مطهری، سه جلد از ۷۰۰ تا ۸۰۰، صفحه ای از مجموعه ایشان اختصاص به قرآن و تفسیر چند سوره از آن. امام موسی صدر در نوشته ها و بیانات خود به قرآن و شهید سید محمد باقر صدر توجه ویژه ای به قرآن داشت و با بازگشت به قرآن تحت تأثیر چنین فضای مبارکی قرار گرفت. و لزوم نگرش جهت دار به قرآن در فهم و عمل به مسلمانان.تفسیرهای متعددی از قرآن ظاهر شد. این جریان حیات بخش آمده و همچنان جاری است

در این میان آیت الله شهید دکتر بهشتی، عالم و اندیشمند، بخش مهمی از برنامه علمی و اسلامی خود را به قرآن اختصاص داد و موفق به تفسیر بخشهای مهمی از کلام الهی و عصر محمدی شد. آخرین آثار منتشر شده از این عالم مجاهد و شهید والامقام، شش جلد تفسیر قرآن با عنوان «در مکتب القرآن» است که محصول «سلسله تقریرات» وی است.

جلد اول شامل شرح سوره حمد و سوره بقره تا آیه ۱۵۲ است و جلد دوم با تفسیر آیه ۱۵۳ سوره بقره آغاز و با تفسیر آیه ۲۱۵ این سوره پایان می یابد. جلد سوم شامل شرح آیات ۲۱۶ تا ۲۸۶ سوره بقره است. جلد چهارم با تفسیر آیه اول سوره آل عمران آغاز و با آیه ۱۰۴ این سوره پایان می یابد. جلد پنجم به تفسیر آیاتی از سوره اعراف، سوره انفال و سوره توبه اختصاص دارد. جلد ششم و پایانی شرح شهید بهشتی به تفسیر آیاتی از سوره یونس، هود، یوسف، رعد، کهف، طه، انبیاء و حج می پردازد.

در مقدمه این تفسیر سیدعلی رضا حسینی بهشتی، از فرزندان شهید بهشتی، در مورد زمان و مکان این نظرات می خوانیم: «دروس توضیحی در مکتب قرآن مجموعه ای از دو درس است. تفسیر قرآن ابتدا دوره تفسیر در سالهای ۱۳۴۹ تا ۱۳۴۴ در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد و جلسه دوم پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۴۹ در شبهای یکشنبه و در یک جلسه برگزار شد. فرم متحرک در منازل فعالان و مبارزان آن زمان که برای دوری از حساسیت دستگاه اطلاعاتی و امنیتی (السوات) دستگیر شدند به نام «مکتب قرآن» و پرچم سبز تشکیل شد اما در نهایت با با فشار ساواک، آن جلسات تعطیل شد.

در این مقدمه شخصیت علمی و بینش قرآنی این متفکر به درستی و زیبایی بیان شد:

«حوزه مطالعات و تحقیقات آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی به قدری گسترده و متنوع و در عین حال عمیق است که واقعاً توصیف آن را دشوار می کند. تحقیق عمیق در فلسفه اسلامی، درک درستی از متون فلسفی غرب که مستقیماً با تسلط وی به زبان انگلیسی و آلمانی و دانش تحلیلی وی انجام شده است. دانش فقه و خاستگاه آن و تسلط بر علوم حدیث در آثار باقیمانده او به قدری مشهود است که زبان، تواناییهایی را که در طول عمر کوتاه ۵۳ ساله خود به دست آورده است به تحسین وا می دارد، اما اغراق نیست. علاقه، فهم قرآن و یافتن راه هایی برای به کارگیری آن در زندگی فردی و اجتماعی است، به همین دلیل استناد به قرآن و تکیه بر ادله قرآنی تقریباً بر همه خطبه ها و نوشته های او سایه می افکند.

گرچه افراد زیادی در تهیه این درس از مباحث قرآنی مشارکت داشته اند و انشاءالله اجر و ثواب خواهند داشت، اما سهم شاگرد ارجمند و ارجمند و داماد آن مفسر و استاد قرآن. ان یعنی سید حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد اجی رحمه الله مهمتر بود چون انجام شد ویرایش متن و ویرایش حاشیه. از جمله گفت وگویی با استاد شهید برادر شهید حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر آجی با عنوان «روش شناخت قرآن» به عنوان مقدمه نویسنده در این زمینه انجام داده است. . کار کردن

مفسر شهید آیت‌الله بهشتی در این گفتگو می‌گوید: «شکی نیست که مهم‌ترین و اصلی‌ترین جزء قرآن – نه اجزا و بخش‌های کوچک آن – برای همگان و آیات قرآن است. قرآن و هرکس که با تاریخ و تاریخ آشنا باشد، تصریح می کند که بخش اعظم آن از قرآن برای عموم مسلمانان قابل فهم است، نه گروه خاصی که آن را بفهمند.

البته به این نکته اساسی نیز توجه دارند که «این مهم ترین جزء قرآن که برای عموم مردم قابل فهم است، اولاً به زبان عربی است و ثانیاً به زبان عربی آن زمان. (رضوان الله تعالی علیه) و ثالثاً به صورت استقراء شفاهی است نه به صورت نوشتاری». یعنی به نظر آنها مردم باید اولاً زبان عربی را بدانند تا قرآن را بفهمند، ثانیاً زبان عربی را در عصر نبوی بدانند و ثالثاً به فهم لغات و کتب پایبند باشند. به صورت خوراکی تزریق می شود.

مفسر شهید شفاهی بودن نزول قرآن را این گونه بیان می کند: «مطالب قرآن به صورت شفاهی گفته شده است، هر مطلب شفاهی و حتی مکتوب بر اساس شرایط محیطی و اجتماعی زمان خود است… شخص در این فضا چیزی می‌گوید یا می‌نویسد، یک سری سرنخ‌ها وجود دارد که به درک مقاصد گوینده و نویسنده کمک می‌کند. این سرنخ‌ها در آن زمان برای مخاطب وجود دارد که در سنین بعد باید این عوامل را در نظر گرفت. برای درک درست معنی… لازم به ذکر است که قرآن سیزده چهارده قرن پیش در محیطی به زبان عربی نوشته شده است یا بهتر است بگوییم گفته شده است و چون به زبان عربی است کسی که امروز می خواهد آن را بفهمد باید زبان عربی را خوب بداند و چون ۱۴ قرن پیش به زبان عربی نوشته شده است باید معانی کلمات این اثر را بداند و معانی کلمات جدید را بیاموزد.قرآن و چون آیات در شرایط اجتماعی خاصی آشکار شدند، انسان باید با پژوهش تاریخی خود را در شرایط آن زمان قرار دهد.

البته به نظر ایشان «میزان فهم قرآن مخصوص پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام است و نمی تواند باشد. جز از روایات آنها فهمیده می شود.»

روش تفسیر قرآن با قرآن که توسط استاد تفسیر آیت الله بهشتی یعنی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در تفسیر شهید بهشتی اعمال می شود. با توجه به سوره ها و آیاتی که وی تفسیر کرده است، کاربرد و استنباط فقهی از آیات قرآن برجسته می شود.

آیت الله بهشتی در عین حال که تاکید کرد: «قرآن را نباید بر اساس نظر تفسیر کرد»، این مهم در فهم و فهم قرآن به صورت نظام مند است، اظهار داشت: بسیار خوشحال می شوم اگر توضیح دهند. و آنها را اصلاح کرد. ویژگی های خاص و زنده یک آیه یا جمله ای از یک بیت، آن را احساسی، جالب و با نشاط می کند، اما به شرطی که صریحاً بگویند: «این برداشت را دارم از این آیه» و اصرار کنند که فکر نکنند که معنای آیه همان تفسیر آنهاست، زیرا با این کار ممکن است مانع برداشت دیگران از آن شوند. “

درس ها و نکته ها و درس های این دو «درس خطبه های تفسیر» بسیار زیاد است و حتی نمی توان در این یادداشت مختصر مروری بر آن ها داشت و جامعه مسلمان ما به ویژه علما و اندیشمندان مسلمان شایسته است. این. کار مهم در علم اسلام. با دقت بنگرید و سعی کنید از درک معنای آیات فراتر بروید تا زندگی پیروان قرآن بر اساس آموزه های قرآن و اهدافی باشد که آیات و سوره های قرآن برای آن هستند. . قرآن اشاره و راهنمایی می کند.

آیت الله بهشتی در تفسیر آیات مربوط به مناسک حج و اعمال آن که در منا بحث قربانی مطرح شد، آن را به دو وجه معطوف می کند: «در مورد قربانی، آنچه در اسلام آمده دو جنبه دارد: اول. : توحید، فداکاری برای رضای خدا نمی شود، همانطور که عموماً در سایر ادیان که وجهه تقوا ندارند این گونه است، یعنی جنبه منفی مقاله، پس جنبه منفی الهام دارد. الهام برای قربانی نکردن انسان.چون این قربانی در اسلام یادآور داستان اسماعیل یا اسحاق است، وقتی ابراهیم در خواب دید که می گویند پسرت را در راه خدا ذبح کن، آمد تا ذبح کند. اما او را متوقف کردند و گفتند به جای گوسفند گوسفندی ذبح کن.. یعنی وقتی به توحید رسیدیم بحث ذبح و قربانی انسان هم از بین می رود… رسم است که نوبت کشتار انسان ها را به عنوان پیشکش یاد می کنند. لطفا خدا

ثانیا؛ وجه دوم: این که این قربانی پول است.. اینکه هر فردی قسمتی از پول خود را به صورت گوسفند یا گاو می کشد و به مردم می دهد.گوشت به اندازه کافی نرسید مخصوصا طبقه فقیر.این موضوع جنبه اقتصادی بسیار قابل درک دارد. در زمان ما، این پرونده به یک تصویر واقعی تبدیل شده است … مقدار زیادی منفجر شده است. بنابراین، همین امسال (وقتی من در حاج مشرف بودم) بین غافلانی که آنجا بودند، این بحث مطرح شد که باید فکری به حال این موضوع بکنیم و راهکارهایی که برای آن در نظر گرفته شد، چند مورد بود: یکی از آنها راه اندازی بود. یک کشتارگاه در آنجا و یک کارخانه کنسروسازی تا بتوانند آن را حفظ کنند و سپس بین فقرای جهان توزیع کنند. خیلی فکر خوبی بود…یا اگر عملی نبود هر حاجی می توانست در همان روز وکالت بدهد که گوسفندی را به جای خود قربانی کند و به فقرا بدهد. این اختصار جای تردید دارد، اما در برابر زیاده‌روی، این که تصمیم گرفته شد حتی از سوی رفقا در این مورد تحقیق فقهی جدیدی انجام شود، بیهوده به نظر می‌رسد.

امید است اندیشه این عالم بزرگ اسلام مورد عنایت قرار گیرد و سرمشق سایر علما قرار گیرد.