اتحادیه اروپا شرکت های بزرگ فناوری را با قوانین ضد انحصار جدید و گسترده هدف قرار می دهد


اتحادیه اروپا از بزرگترین تلاش قانونی خود برای ایجاد تعادل در رقابت در دنیای فناوری پرده برداری کرده است. قانون جدید بازارهای دیجیتال یا DMA با هدف مهار قدرت بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری و اجازه به شرکت‌های کوچک‌تر برای رقابت با شرکت‌هایی که عمدتاً در ایالات متحده هستند، است. تا کنون، اتحادیه اروپا به صورت موردی به موضوعات ضد انحصار پرداخته است، اما DMA قصد دارد اصلاحات جامعی را معرفی کند که به مشکلات سیستمی در کل بازار رسیدگی کند.

اعلامیه امروز قابلیت همکاری برنامه‌های پیام‌رسانی مانند واتس‌اپ، فیس‌بوک مسنجر و آی‌مسیج را هدف قرار می‌دهد و اتحادیه اروپا می‌گوید که فروشندگان باید «در صورت درخواست، پلتفرم‌های پیام‌رسان کوچک‌تر را باز کرده و با آن‌ها تعامل کنند». اتحادیه اروپا می گوید این باید گزینه های بیشتری را در مورد نحوه ارسال پیام در اختیار کاربران قرار دهد، بدون اینکه نگران این باشد که گیرنده در کدام پلت فرم است. همچنین این الزام وجود دارد که کاربران بتوانند آزادانه مرورگر، دستیاران مجازی یا موتورهای جستجوی خود را انتخاب کنند.

این قانون هنوز تصویب نشده است – اتحادیه اروپا می گوید این زبان باید نهایی و تجدید نظر شود و در آن مرحله باید توسط پارلمان و شورا تصویب شود. انتظار داشته باشید که در طول یک کنفرانس مطبوعاتی که صبح جمعه در ساعت ۸:۴۵ صبح به وقت CET (یعنی ۳:۴۵ صبح به وقت شرقی) از بروکسل پخش می شود، در مورد جزئیات بیشتر بشنوید.

DMA می‌تواند تعهدات جدیدی را برای شرکت‌هایی که «دروازه‌بان» هستند تحمیل کند – دسته‌ای که توسط قانون به عنوان شرکت‌هایی با ارزش بازار حداقل ۷۵ میلیارد یورو (۸۲ میلیارد دلار) تعریف شده است. حداقل ۴۵۰۰۰ کاربر فعال و یک “پلتفرم” مانند یک برنامه کاربردی یا یک شبکه اجتماعی. شرکت هایی که در این رتبه بندی قرار می گیرند شامل غول های فناوری شناخته شده مانند گوگل، مایکروسافت، متا، آمازون و اپل و همچنین نهادهای کوچکتر مانند Booking.com می شوند.

به عنوان کمیسر رقابت اتحادیه اروپا، مارگرت وستاگر گفت: لبه هفته گذشته، هدف DMA این بود که بخش فناوری را “باز و رقابتی” کند.

وستاگر گفت: “بنابراین این بستگی به ایده های شما، اخلاق کاری شما، توانایی شما در جذب سرمایه دارد، اینکه آیا شما با مشتریان خود موفق خواهید بود یا خیر.” متأسفانه، به دلیل ماهیت سیستماتیک رفتار، امروز لزوماً اینطور نیست.»

DMA گسترده است و برای فعال کردن طیف وسیعی از اقدامات ضد انحصار در آینده در نظر گرفته شده است، اما همچنین تعدادی تقاضای خاص برای شرکت های فناوری دارد. این شامل:

  • قابلیت همکاری. دروازه‌بان‌ها باید به پلتفرم‌هایشان اجازه دهند تا با خدمات مشابه از اشخاص ثالث کوچک‌تر کار کنند. نحوه توضیح دقیق این موضوع هنوز مشخص نیست، اما می‌تواند به این معنی باشد که به کاربران در پلتفرم‌های پیام‌رسان بزرگ مانند واتس‌اپ اجازه می‌دهیم تا با کاربران دیگر پلتفرم‌ها تماس بگیرند.
  • حق حذف نصب. به مصرف کنندگان باید از نظر نرم افزار و خدمات، انتخاب های بیشتری داده شود، به ویژه در سیستم عامل های تلفن همراه مانند iOS و Android. آن‌ها باید بتوانند هر نرم‌افزار از پیش بارگذاری‌شده را حذف نصب کنند و در هنگام راه‌اندازی یک دستگاه جدید، حق انتخاب داشته باشند که از چه سرویسی برای برنامه‌هایی مانند ایمیل و مرور وب استفاده کنند.
  • ورود داده ها. شرکت ها باید بتوانند به داده هایی که برای پلتفرم های بزرگتر ایجاد می کنند دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال، این می‌تواند به این معنا باشد که به شرکت‌هایی که کالاها را در پلتفرم‌هایی مانند آمازون می‌فروشند اجازه می‌دهد تا به تجزیه و تحلیل آمازون در مورد عملکرد خود دسترسی داشته باشند.
  • شفافیت تبلیغات. به عنوان مثال، اگر یک شرکت تبلیغاتی را در فیس بوک خریداری می کند، باید ابزارهایی به آنها داده شود تا به طور مستقل میزان دسترسی تبلیغات خود را بررسی کنند.
  • پایان دادن به ترجیح خود. شرکت ها نمی توانند از پلتفرم های خود برای قرار دادن محصولات خود در وهله اول استفاده کنند. این بدان معناست که برای مثال گوگل نمی تواند خدمات خرید خود را در بالای نتایج جستجو قرار دهد مگر اینکه نوعی پیشنهاد رقابتی برای آن جایگاه وجود داشته باشد.

اگر این خواسته ها آشنا به نظر می رسند، دلیلی برای تعجب وجود ندارد. DMA اساساً تعدادی از نبردهای ضد انحصار اتحادیه اروپا در دهه گذشته را جمع آوری می کند و آنها را در یک قانون قانونی واحد جمع آوری می کند و قدرت قانونگذاران را برای اجرای این شرایط تقویت می کند. بنابراین، برای مثال، می‌توانید ببینید که چگونه تمرکز DMA بر دسترسی به داده‌ها به اتهامات گذشته اتحادیه اروپا مبنی بر استفاده آمازون از تجزیه و تحلیل‌های خود برای کسب مزیت نسبت به فروشندگان شخص ثالثی که از پلتفرم آن استفاده می‌کنند، مرتبط است.

اگر شرکت‌ها این قوانین را نقض کنند، اتحادیه اروپا می‌تواند جریمه‌هایی تا ۱۰ درصد از درآمد سالانه جهانی، پرداخت جریمه‌های دوره‌ای تا سقف ۵ درصد متوسط ​​گردش مالی روزانه، و «راه‌حل‌های رفتاری و ساختاری» خاص – یعنی تغییراتی در نحوه اعمال آنها اعمال کند. کسب و کار یا خدمات، که می تواند شامل اقداماتی مانند انحلال بخش هایی از شرکت باشد.

این آخرین نکته ای است که ممکن است برخی از شرکت های فناوری را نگران کند، زیرا تلاش های ضد انحصار فعلی اروپا اغلب به دلیل اعمال جریمه های کوچک بر غول های فناوری بدون اعمال تغییرات رفتاری مورد انتقاد قرار می گیرد. به عنوان مثال، مشخص شد که اپل قوانین ضد تراست در هلند را در مورد تراکنش های شخص ثالث در اپ استور نقض کرده است. اپل به جای ایجاد هرگونه تغییر در پلتفرم خود، تصمیم گرفته است جریمه های هفتگی ۵ میلیون یورویی (۵.۵ میلیون دلاری) را بپردازد.

وستاگر گفت: «به همین دلیل است که با سخت‌تر شدن مجازات‌ها، یک مجموعه ابزار کامل در قانون بازارهای دیجیتال وجود دارد. لبه هفته گذشته در صورت عدم اجرای تغییرات جریمه ها افزایش می یابد. در نهایت، در جعبه ابزار، ابزاری نیز وجود دارد که با آن می توانید در صورت عدم تغییر، یا اگر عادت به ارتکاب تخلف دارید، در واقع شرکت را متلاشی کنید.» (احتمالاً این فقط برای بخش هایی از این شرکت هایی که در خود اتحادیه اروپا هستند).

تجزیه و تحلیل مکانیکی دینامیکی (DMA) سالهاست که در حال انجام است و بنابراین انتقادات زیادی را از سوی شرکت های بزرگ فناوری به خود جلب کرده است. آنها می گویند این اقدامات نوآوری را خفه می کند و عوارض ناخواسته ای برای مصرف کننده عادی ایجاد می کند. برخی از قانونگذاران آمریکایی نیز از این قانون انتقاد کردند و در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه فوریه نوشتند که این قانون «به‌طور ناعادلانه کارگران آمریکایی را با تلقی برخی شرکت‌های فناوری آمریکایی به‌عنوان «دروازه‌بان» بر اساس آستانه‌های تبعیض‌آمیز و عمداً ذهنی هدف قرار می‌دهد.

با این حال، در ایالات متحده و همچنین در اتحادیه اروپا، سیاستمداران به طور کلی موضع سختی در مورد سوء استفاده از قدرت بازار در بخش فناوری اتخاذ می کنند. پرزیدنت بایدن چهره های برجسته ضد انحصار مانند لنا خان و جاناتان کانتر را به سمت های کلیدی دولتی منصوب کرده است و قوانینی مانند فرمان اجرایی جدید در حمایت از جنبش “حق تعمیر” را به پیش برده است. در چنین فضای سیاسی، طرفداران DMA باید متوجه شوند که دستی قوی برای اجرای این مقررات جدید دارند.