احیای مسیر تجاری شرق پس از ۲۰ سال – اخبار


این کریدور از همه کشورها از شمال به جنوب امتداد دارد و به کریدورهای حمل و نقل شرق و غرب متصل می شود و از روسیه می گذرد، بنابراین تشکیل این کریدور امکان دسترسی به خطوط دریایی و حمل کالا را فراهم می کند، اگر بتوانیم این کریدور را توسعه دهیم. ، جاده جدید می تواند کل جریان کالاهای حمل و نقل در جهان را منحرف کند.

بر اساس یک گزارش خبری، تصمیم اخیر روسیه برای سرمایه گذاری در دو پروژه راه آهن در شرق و غرب دریای خزر انگیزه ای آشکار برای شکل گیری یک سیستم جدید از طریق کریدورهای اقتصادی است. به گزارش تسنیم، به گفته برخی کارشناسان، «به نظر می‌رسد اقتصاد جهانی به بلوک‌های جداگانه‌ای تقسیم شده است، هر یک از این بلوک‌ها تلاش می‌کنند از خود محافظت کنند و اقدامات طرف مقابل را خنثی کنند، نتایج این دوگانگی برای جامعه مهم خواهد بود. اقتصاد جهانی و سیاست گذاران باید از این اثرات آگاه باشند و به دنبال جبران آن باشند.» – استراتژی های اقتصادی قدرت های نوظهور در منطقه آسیا.

در همین راستا اخیرا وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: ما به دنبال برقراری نظم جهانی چند قطبی هستیم. [همه کشورها] آنها باید برای حفاظت از حاکمیت تکنولوژیک تلاش کنند. همکاری با ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر مهم است. ما مشتاق امضای قراردادهای بیشتری با هند و چین هستیم. بر اساس اعلام اخیر سازمان سرمایه گذاری خارجی، شرکت وابسته به وزارت اقتصاد، روسیه در سال ۱۴۰۱ پیشتاز کشورهایی است که قصد دریافت بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی را دارند. باعث ورود سرمایه خارجی به کشور شد. بررسی های آماری نشان می دهد که فدراسیون روسیه اولین کشور خارجی بوده است که در شش ماهه نخست سال جاری در ایران سرمایه گذاری کرده است، از جمله سرمایه گذاری مستمر در زیرساخت ها و انرژی، زیرا طرح های سرمایه گذاری روسیه در بخش های مذکور وارد مراحل خود شده و اجرایی شده است. و بخشی از سرمایه مذکور وارد کشور شده است و بر این اساس پروژه های مذکور در چارچوب مصوبات معتبر شورای سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود و با احتساب این اعداد، مصوبات معتبر شورای سرمایه گذاری خارجی در شش ماهه اول سال جاری می باشد. سال بیش از سه میلیارد دلار است. در جدول زیر میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب و معتبر در سال اول و آخر دولت سیزدهم مقایسه شده است. کل دولت دوازدهم. بر این اساس روسیه سه پروژه در زمینه انرژی و زیرساخت دارد. ترانزیت و حمل و نقل) حدود ۲.۷ میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور می شود. از زمان معرفی بخشی از این سرمایه، این سرمایه گذاری ها به عنوان پروژه های مصوب تصویب شده است. گذشته از ظرفیت عظیم انرژی کشورمان، یکی از مزیت های مهم ژئوپلیتیک ایران دسترسی به تمامی وسایل حمل و نقل اعم از دریا، جاده، ریلی و آسمان است. تخمین زده می شود که اگر کشور به درآمد ترانزیت ۵۰ میلیون تنی محموله دست یابد، می تواند از درآمدهای نفتی بی نیاز شود. این در حالی است که دولت سیزدهم پس از در دست گرفتن مدیریت کشور از اواسط مردادماه سال گذشته، دیپلماسی اقتصادی را با کشورهای همسایه توسعه داده است. آن را در دستور کار قرار دهید و شاهد نتایج ملموسی در این زمینه هستیم. چندی پیش برای اولین بار یک محموله بین وجهی از روسیه به هند سفر خود را از طریق کریدور شمال – جنوب ایران موسوم به INSTC آغاز کرد و هفته گذشته وارد بندرعباس شد و با تحویل دو کانتینر ۴۰ فوتی مسیر خود را از طریق ایران ادامه داد. آب های سواحل غربی هند. مزیت استفاده از این مسیر بین وجهی برای روسیه کاهش حمل و نقل کالا از ۴۵ روز به ۳۰ روز است و همچنین هزینه حمل و نقل کالا در این کریدور را تا ۴۰ درصد برای بازرگانان کاهش می دهد. عبور آزمایشی دو محموله کانتینری ۴۰ فوتی از کریدور شمال به جنوب توسط شرکت کشتیرانی ایران از مبدأ روسیه به مقصد هند از طریق ایران، پس از سال ها مذاکره و رایزنی، کریدور شمال به جنوب را فعال کرده است. بر اساس طرح کریدور شمال-جنوب، با عبور از دریای سیاه کالا به بنادر بلغارستان می رسد و راهی برای رسیدن به اتحادیه اروپا وجود دارد. مسیر عمومی گذرگاه شمال به جنوب (عبور از محور بندر انزلی) با توجه به رقابت گسترده هند با چینی ها در مسیر مذکور به شرح زیر می باشد که روشی کم خطرتر و مقرون به صرفه تر برای حمل کالاهای هندی به مناطق مرکزی و مرکزی محسوب می شود. اروپای شرقی. لازم به ذکر است که بیش از بیست سال از احداث راه آهن اتصال آستارا به شبکه ریلی کشور می گذرد. اما پس از گذشت این همه سال و با گذشت وعده های بسیاری از سوی دولت های مختلف که عملی نشد. پیش از این قرار بود خط ریلی از رشت در سه مسیر مجزا به بندر قزوین، بندر انزلی و آستارا حرکت کند. اهمیت اتصال آستارا به شبکه راه‌آهن شمال-جنوب عاملی حیاتی در اقتصادی‌سازی پروژه مشترک حمل‌ونقل از دید روسیه و هند است. لازم به ذکر است در خصوص تکمیل خط ریلی رشت – آستارا، طرف روسی طرح مالی این پروژه را ارائه و مقرر شد مسئولان کشورمان آن را بررسی و نتیجه را اعلام کنند. به گفته مقامات دولتی، روزانه یک قطار روسی وارد بندر شهید رجایی می شود، البته ممکن است روزانه پنج قطار روسی از منطقه ویژه سرخس وارد ایران شود که به تفصیل در مورد آن صحبت شد. در همین راستا وزیر راه و شهرسازی حمل و نقل ریلی را به دلیل ارزان بودن، حمل و نقل انبوه، ایمنی و حفظ محیط زیست یکی از بهترین وسایل حمل و نقل برای افزایش ظرفیت حمل و نقل دانست و خواستار استفاده از این بخش با اتصال روسیه به خطوط ریلی شد. بین شمال و جنوب پاساژ. در صورت احداث بخش راه آهن رشت – آستارا می توان گفت بندر بمبئی هند به طول ۱۳۰۰۰ کیلومتر با راه آهن مستقیم و عبور از خاک ایران به هلسینکی فنلاند متصل می شود که می تواند افزایش یابد. درآمدهای ارزی کشور برای ایجاد اشتغال و … به گفته برخی کارشناسان، راه آهن رشت-آستارا به کریدور «شرق-غرب» معنا می بخشد و قطار کانتینری شانگهای-تهران را می توان از مسیر رشت-آستارا-تفلیس به اروپا فرستاد. لازم به ذکر است حدود ۱۰ روز پیش دستیار رئیس جمهور روسیه از دستور پوتین به مسئولان این کشور برای اجرای راه آهن رشت – آستارا، برقی شدن خط اینچیبرون – گرمسار و افزایش توان همکاری در این کشور خبر داد. حوزه حمل و نقل بین دو کشور ایران و روسیه است. تصمیم قاطع روسیه برای سرمایه گذاری در دو پروژه راه آهن (در شرق و غرب دریای خزر) یک نبض قطعی برای شکل گیری سامانه جدید از مسیر کریدورهای اقتصادی است که در ادامه می توان به نکته مهمی در این امر اشاره کرد. توجه.
طرح اقتصادی بلندپروازانه روس ها برای تغییر جریان حمل و نقل بار در جهان
بر اساس برنامه ریزی انجام شده توسط روسیه، قرار است ظرفیت حمل و نقل کریدور شمال-جنوب (عبور از ژئوپلیتیک ایران) تا سال ۲۰۳۰ به ۳۲ میلیون تن افزایش یابد که البته این امر یک شبه محقق نخواهد شد، هرچند پتانسیل این کریدور بسیار بالاست. بسیار بالا زیرا ۵ هزار کیلومتر طول دارد و اکنون سالانه ۱۴ میلیون تن بار در مسیر آن جابه جا می شود. در همین راستا، آندری بلوسوف، معاون اول نخست وزیر روسیه، اخیرا اعلام کرد که با ایجاد و توسعه کریدور حمل و نقل شمال-جنوب، دسترسی به بسیاری از خطوط کشتیرانی امکان پذیر می شود. این کریدور از همه کشورها از شمال به جنوب امتداد دارد و به کریدورهای حمل و نقل شرق و غرب متصل می شود و از روسیه می گذرد، بنابراین تشکیل این کریدور امکان دسترسی به خطوط دریایی و حمل کالا را فراهم می کند، اگر بتوانیم این کریدور را توسعه دهیم. ، جاده جدید می تواند کل جریان کالاهای حمل و نقل در جهان را منحرف کند.

کد خبر: ۲۰۵۱۲۴