اقتصاد ۵ تریلیون دلاری در چابهار – نبأ نیوز


چابهار در نقطه‌ای استراتژیک و ویژه بر روی زمین قرار دارد که در نگاه اول به اقتصاد و معیشت کشورهای محصور در خشکی و در منظری وسیع‌تر به اقتصادهای بزرگ جهان مانند چین، هند، روسیه و حتی اروپا بستگی دارد. مرتبط با چابهار بندری با دسترسی ویژه به آب‌های آزاد اقیانوس، موقعیت ممتاز در ارتباط با مسیر ترانزیتی کالا و مسافر از شرق به غرب و بالعکس، دور از تنش‌های خاورمیانه و دسترسی به آن. انرژی ارزان چابهار آن را به یک مرکز ترانزیتی بالقوه تبدیل کرده و در کامل بودن آن شکی نیست، زیرساخت های حمل و نقل و کریدورهای استراتژیک مانند کانال سوئز توان رقابت با چابهار را ندارند.

به گزارش خبرداغ، نصرالله ابراهیمی، رئیس منطقه آزاد چابهار در یادداشتی گفت: اکونومیست در آخرین شماره خود نوشت هند در جایگاه چین در سال ۲۰۰۰ ایستاده است و انتظار می رود همین مسیر را طی کند. هند ششمین اقتصاد بزرگ جهان است، رشد اقتصادی ۷ درصدی دارد و رشد اقتصادی ۹ درصدی را هدف گذاری کرده است. هدفی که طی چهار سال و تا سال ۲۰۲۶، هند را در میان سه اقتصاد بزرگ جهان قرار خواهد داد. مسیر هند به سوی این جهش اقتصادی از چابهار می گذرد و برگزاری رویداد روز چابهار ۲۰۲۲ در بمبئی، این ادعا را رقم زد.

در ۹ آگوست، مقامات هندی مراسمی را به مناسبت روز چابهار ۲۰۲۲ در بمبئی با حضور مقامات اقتصادی و حمل و نقل ایران و هند و سرمایه گذاران هندی برگزار کردند. هند با دعوت از سازمان منطقه آزاد چابهار و نمایندگان کشورهای آسیای میانه برای حضور در این رویداد، بر ضرورت ایجاد کریدور جنوب – شمال تاکید کرد. کریدوری که هند را به بازار آسیای مرکزی و روسیه متصل می کند. در عین حال، برگزارکنندگان این رویداد در معرفی روز چابهار ۲۰۲۲ به تداوم حضور سرمایه‌گذاران هندی در توسعه بندر شهیدبهشتی اشاره کردند و این رویداد را فرصتی برای توسعه همکاری‌های هند و چابهار توصیف کردند. سربدانا سونوال وزیر بنادر و کشتیرانی هند نیز در این مراسم تاکید کرد که چشم انداز هند تبدیل بندر شهید بهشتی چابهار به هاب ترانزیتی و اتصال آن به کریدور شمال – جنوب با هدف دسترسی به کشورهای آسیای میانه است. دادن

چابهار. محور ترانزیت احتمالی

چابهار در نقطه‌ای استراتژیک و ویژه بر روی زمین قرار دارد که در نگاه اول به اقتصاد و معیشت کشورهای محصور در خشکی و در منظری وسیع‌تر به اقتصادهای بزرگ جهان مانند چین، هند، روسیه و حتی اروپا بستگی دارد. مرتبط با چابهار بندری با دسترسی ویژه به آب‌های آزاد اقیانوس، موقعیت ممتاز در ارتباط با مسیر ترانزیتی کالا و مسافر از شرق به غرب و بالعکس، دور از تنش‌های خاورمیانه و دسترسی به آن. انرژی ارزان چابهار آن را به یک مرکز ترانزیتی بالقوه تبدیل کرده و در کامل بودن آن شکی نیست، زیرساخت های حمل و نقل و کریدورهای استراتژیک مانند کانال سوئز توان رقابت با چابهار را ندارند.

نقطه راهبردی در کریدور شمال – جنوب

بدون شک مهمترین دلیلی که چابهار را در کانون توجه اقتصاد عظیم و رو به رشد هند قرار می دهد کریدور جنوب – شمال است. جاده ای که از بمبئی شروع شده و از چابهار می گذرد، هند را به آسیای مرکزی، روسیه و حتی اروپای شرقی می رساند. حمل و نقل از طریق مسیر چابهار مزیت کمتر از نیمی از مسیر تجاری کالا از جنوب آسیا به روسیه و برگشت را دارد که هم اکنون از طریق کانال سوئز انجام می شود و این کاهش قابل توجه زمان حمل و نقل، هزینه حمل و نقل را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. . صادرات کالا به عبارت دیگر، تجار هندی می توانند کالاهای خود را که معمولاً بین بمبئی و مسکو حدود ۴۰ روز از طریق حمل و نقل دریایی طول می کشد، از جاده چابهار و با ترکیبی از حمل و نقل دریایی، ریلی و دریایی، حداقل ۲۰ روز قبل ارسال کنند. رسیدن به مقصد این صرفه جویی ۲۰ روزه در مسیر حمل و نقل همان صرفه جویی اقتصادی است که هند برای دستیابی به گذر شمال – جنوب از چابهار تلاش می کند.

هند و رقابت با چین

از سوی دیگر، اهمیت چابهار برای هند فراتر از افزایش روابط تجاری با ایران است. مشکل شماره یک هند رقابت با اتحاد استراتژیک چین و پاکستان و یافتن جایگزینی برای بندر گوادر است. بندر گوادر در سال های اخیر محل سرمایه گذاری گسترده چینی ها بوده است. هند با استفاده از بندر چابهار نه تنها به ایران و افغانستان، بلکه به آسیای مرکزی و حتی اروپا نیز دسترسی خواهد داشت. از جانب پاکستان غیر ضروری است که می تواند مانع زمینی در این مسیر باشد.

روز چابهار با حضور کشورهای آسیای میانه برگزار شد

علاوه بر مقامات هندی و ایرانی و سرمایه گذاران حاضر در رویداد روز چابهار ۲۰۲۲، کشورهای آسیای میانه نیز در این مراسم حضور داشتند و این حضور نشانه دیگری از تلاش هند برای فعال سازی کریدور جنوب – شمال و حضور در کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی، از طریق چابهار. در افق ۲۰۲۵ مبادله کشورها با هند معادل ۱۷۰ میلیارد دلار برآورد می شود. بی شک با توسعه توانمندی ها و زیرساخت های مورد نیاز، بیش از ۹۰ درصد این حجم مبادلات باید از طریق بندر چابهار انجام شود. زیرا نزدیک ترین، ارزان ترین و راحت ترین مسیر دسترسی کشورهای آسیای میانه به جنوب آسیا، گذرگاه جنوبی – شمالی از طریق بندر چابهار است.

آیا هند به جاده چابهار بازگشته است؟

با وجود همه پتانسیل‌های موجود در چابهار و البته سرمایه‌گذاری هند در بندر شهیدبهشتی چابهار، اخبار ماه‌های اخیر مبنی بر جایگزینی مسیر پاکستان به چابهار توسط هند، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. منبع خبر یک محموله گندم اهدایی هند از پاکستان به افغانستان بود. اگرچه انتخاب هند برای چنین مسیری مغایر با قرارداد چابهار برای ارسال کالا به افغانستان از طریق مسیر چابهار بود، اما برگزاری رویداد ۲۰۲۲ چابهار به عنوان نشانه بازگشت هند به مسیر چابهار و تمرکز بر این گذرگاه استراتژیک تعبیر می شود.

هند منتظر چابهار نخواهد ماند

علیرغم همه مزیت های ذاتی چابهار و قرار گرفتن آن در استراتژیک ترین نقطه کانونی که هند را به نیمکره شمالی می رساند، نباید از این نکته غافل شد که تاخیر چابهار در توسعه و تکمیل زیرساخت های حمل و نقل و ترانزیتی، بی شک هند را به مسیرهای جایگزین سوق خواهد داد. ; زیرا این تنها هند نیست که در تحویل کالاهای خود به مقاصد صادراتی تعلل نمی کند، بلکه سایر راه های ممکن و جایگزین نیز هیچ گاه از درآمد حاصل از ترانزیت غافل نمی شوند. از جمله این تلاش ها، توافق شش کشور عربی منطقه خلیج فارس برای ساخت و تکمیل خط ریلی است که هند را از طریق دریا و راه آهن به ترکیه و اروپا متصل می کند.