اولین جنگنده ایرانی «شهباد» وارد نیروی دریایی سپاه پاسداران شد – خبرها


نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با بهره برداری از «شاهپاد» (که توسط برخی رسانه ها و کارشناسان به عنوان مخفف شناور کنترل از راه دور پیشنهاد شده است) گام مهم دیگری در توسعه توانمندی های بدون سرنشین کشورمان است که این بار تحت عنوان اب. ، حذف شده است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رونمایی از نسل جدید زیردریایی‌های بدون سرنشین ایرانی، راه ساده‌تر و ارزان‌تری را برای حفظ حاکمیت دریایی در خلیج فارس که فناوری آن در سطح مهم‌ترین نیروهای مسلح جهان است، اجرا کرد.

با توجه به تداوم تهدیدات دریایی کشورمان، بلافاصله پس از پایان جنگ تحمیلی، موضوع توسعه شناورهای جنگی در دستور کار نیروهای مسلح کشور قرار گرفت و در سال‌های اخیر بحث استفاده و توسعه کشتی‌های بدون سرنشین، هر دو سطحی. و بدون سرنشین زیردریایی خطرناک تر، در گذشته مطرح شده و نیروهای مسلح ما مانند سایر ارتش های مهم دنیا گزینه های عملیاتی را در نظر گرفته اند. به طور کلی بحث اینگونه ظروف مانند پرندگان یا هواپیماهای بدون سرنشین بر اساس کل است که به معنای حذف عوامل انسانی از محیط پرخطر و ماندن در منطقه عملیاتی برای مدت طولانی است.

در روزهای پایانی سال گذشته و در جریان رونمایی و تحویل تجهیزات اخیر، نیروی دریایی سپاه از یک شناور کوچک بدون سرنشین رونمایی کرد که به نظر می رسد برای محیط کلیدی ماموریت ندسا، خلیج فارس، طراحی خوبی داشته باشد. پیش از این در یکی از مراسم رونمایی از تجهیزات نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک زیردریایی بزرگتر دیده شده بود که بر اساس عکس های فاش شده، مدل بزرگتری نسبت به جدید نشان می داد.

فضای کافی برای نشستن کاربر در آن زیردریایی بدون سرنشین برای بحث کنترل فرماندهی در مرحله آزمایش اولیه وجود داشت، اما خبر جدیدی از طرح زیردریایی سپاه اعلام نشد. در عین حال مشخص است که زیردریایی و هواپیمای جدید سپاه پاسداران از مدل قبلی کوچکتر است.

اولین رزم ایرانی

یک زیردریایی بدون سرنشین سپاه پاسداران ایران در سال ۱۳۹۹ رونمایی شد

لازم به ذکر است که فناوری زیردریایی های بدون سرنشین موضوعی ویژه در حوزه جنگ دریایی است و این فناوری به عنوان نمونه های آزمایشی یا عملیاتی محدود چندین دهه است اما در قرن جدید میلادی و با اوج استفاده از آن وجود دارد. سیستم های هواپیمای بدون سرنشین، توسعه این محصولات بر اساس فناوری های جدید به اوج خود رسیده است. امروزه در ارتش های بزرگی مانند ایالات متحده، نیروهای مسلح اروپای غربی، چین و روسیه، سیستم های مختلفی از این کلاس توسعه یا توسعه یافته است.

اولین رزم ایرانی

پهپاد Remus نیروی دریایی آمریکا

اولین رزم ایرانی

زیردریایی بدون سرنشین Vityaz ساخت روسیه

اولین رزم ایرانی

زیردریایی ساخت چین

اژدر یا زیردریایی مشکل همین است

آنچه در عکس های منتشر شده برای این مراسم تحویل دیده می شود اندازه بزرگ موشک انداز و قایق های تندرو در یک پهپاد زرد رنگ و تعداد زیادی سامانه مشابه به رنگ سبز است که به صورت اژدری طراحی شده اند. این نوع طراحی در سال های اخیر توسط طراحان و سازندگان در این زمینه دنبال شده است زیرا حمل آن آسان بوده و در عین حال امکان فعال سازی و شلیک آن ها از اژدرپرتاب ها وجود دارد.

اولین رزم ایرانی

هواپیمای زرد لژیون در گوشه تصویر با فلش قرمز مشخص شده است

با توجه به تصاویر منتشر شده از این افشاگری، مدل زرد قطعا یک پهپاد زیر آب است، اما در مورد هواپیمای سبز رنگ نمی توان مشخص کرد که آیا آنها نیز پهپاد هستند یا اژدر.

وظایف خاص این زیردریایی ها چیست؟

این دسته از زیردریایی ها و پهپادها به دلیل مقیاسی که در عکس می بینیم، برای ماموریت های عمدتاً کوتاه برد توسعه داده شده اند. عملیات هایی مانند نقشه برداری از کف دریا، عملیات جستجو و نجات، عکاسی زیر آب، حمل سیستم های سونار برای شناسایی کشتی ها، برداشتن مین ها و حتی حمل مواد منفجره و عمل به عنوان سکوی انتحاری برای انهدام اهداف. سطح و زیرسطح از جمله وظایفی است که می توان برای این شناورها شناسایی کرد.

عکس های تحویل تجهیزات جدید به ندسا – در ابتدا زیردریایی زرد رنگ دیده شد
البته این کشتی ها محدود به ماموریت های نظامی نیستند و می توانند در بحث های غیرنظامی به ویژه در کنترل وضعیت خطوط انتقال برق زیر آب، عکس برداری از زیر آب و یا نظارت بر وضعیت در هنگام بلایای طبیعی یا صنعتی بسیار موثر باشند. همانطور که می دانیم مناطقی مانند تنگه هرمز و خلیج فارس به عنوان محل اصلی ماموریت نیروی دریایی سپاه شناسایی شده است. در زمینه نبردهای زیر آب نیز عمق کم و وجود ناهمواری های فراوان در کف خلیج فارس این محیط را به محیطی سخت برای زیردریایی های سرنشین دار معمولی تبدیل کرده بود.

به طور کلی موضوع زیردریایی ها و عملیات ضد زیردریایی در تنگه هرمز و خلیج فارس مشکل سختی است، اما توسعه زیردریایی های بدون سرنشین کوچکتر توسط نیروی دریایی سپاه راه حلی بدیهی برای رفع فوری این نیاز است. ساخت زیردریایی با دو سرنشین طولانی مدت و هزینه بالایی است که البته در کشور ما نیز انجام شده است، اما واضح است که نیروی دریایی سپاه با توجه به تجربه بالای سپاه در بحث پهپاد از این موضوع بهره برده است. از دور زدن دانش در این بخش و راه حل سریع تری برای خود پیدا کرد.

در عین حال یکی از مهم ترین چالش ها به ویژه در بحث سامانه های بدون سرنشین در خشکی و دریا و به ویژه زیر دریا، نحوه کنترل این سامانه ها است. استفاده از نوعی شکل موج، استفاده از کابل های فیبر نوری یا وارد شدن به بحث طراحی و استفاده مستقل و مستقل از جمله گزینه هایی است که می توان برای این سیستم ها طراحی کرد. در کشور ما علاوه بر استفاده از امواج یا کابل های فیبر نوری، استفاده از هوش مصنوعی و عملیات خودکششی در زمینه پهپادها نیز مطرح شده است و نشانه هایی از کارآمد بودن این ویژگی وجود دارد. به همین دلیل امکان استفاده از این قابلیت برای زیردریایی های سپاه را نیز می توان در نظر گرفت.

همانطور که گفته شد در سال های اخیر مجموعه ای از سامانه های جنگی و شناسایی بدون سرنشین در نیروهای مسلح و یگان های دریایی غیرنظامی کشورهای مختلف وارد خدمت شده است و با رونمایی از این محصول جدید که اکنون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. ایران با بهره برداری از «شاهپاد» (که توسط برخی رسانه ها و کارشناسان به عنوان مخفف شناور کنترل از راه دور پیشنهاد شده است) گام مهم دیگری در توسعه قابلیت های بدون سرنشین در کشورمان این بار زیر آب است.