اکنون Maxwell House Haggadah را بازیافت نکنید


عکس از موسسه مطالعات هولوکاست دیوید اس وایمن

“The Rational Easter Seder، Alpersonson Edition” نوشته دنیس پراگر. ویرایش توسط جوزف تلوشکین. واشنگتن، دی سی: ریگنری فیث، ۲۰۲۲. ۱۸۰ صفحه. ۲۹.۹۹ دلار

“شب آغاز: هاگادا عید پاک” اثر مارسیا فالک. لینکلن، نب: انتشارات دانشگاه نبراسکا، ۲۰۲۲. ۲۳۲ صفحه. ۱۹.۹۵ دلار

علیرغم مزایای آنها، سؤال این است: آیا باید هر کدام را بخرید تا در جشن عید پاک خود استفاده کنید؟

عید فصح عقلانی Haggadah برای ترویج مراقبه در تعطیلات و فراتر از آن در نظر گرفته شده است. نویسنده دنیس پراگر در مقدمه کوتاه خود می نویسد: “این هاگادا به عنوان راهنمای زندگی، خدا و یهودیت در نظر گرفته شده است.”

https://www.washingtonjewishweek.com/enewsletter/

او به طور خاص خاطرنشان می کند که «متون مقدس باید به طور عقلانی تبیین و مرتبط شوند».

این کتاب مطمئناً بحث های روی میز سدر را جذاب تر می کند زیرا چنین سؤالات تحریک آمیزی را برای بحث ارائه می دهد.

خبرنامه ایمیل هفته یهودی واشنگتن را دریافت کنید و اخبار برتر ما را از دست ندهید
ما داده ها را با فروشندگان خارجی به اشتراک نمی گذاریم.

ثبت نام رایگان

مثلاً آیا واقعاً خروج دسته جمعی وجود داشت؟ بله، پراگر می گوید، شواهدی وجود دارد که یهودیان در مصر برده بودند و به آزادی گریختند. یکی از این راهنماها به جزئیات زیادی از زندگی مصر باستان که در تورات آمده است می پردازد. کسی که قرن ها بعد داستان را نوشته و با مصر در تماس نبوده است، چگونه می تواند از این جزئیات مطلع شود، در صورتی که یهودیان در آن کشور زندگی نکرده و آن را ترک کرده اند؟

آیا یهودیت بر اساس اعتقادی است؟ آری، نویسنده نوشته است: «خداوند خالق هستی است و خدا آزاد کننده یهودیان از مصر است». اگر یهودیان در تبعید از اعتقادات خود دست می کشیدند، دیگر یهودی نیستند.

از دیگر سؤالات کتاب: چرا در الحجدیه از حضرت موسی نام برده نشده است؟ اهمیت خداوند در معنای زندگی چیست؟ آیا خدای خوب را می توان با رنج ناعادلانه آشتی داد؟ آیا همه کسانی که به خدا ایمان دارند به همان خدا ایمان دارند؟

فقط شجاعان روشنفکر – و آنهایی که می خواهند تمام شب را بیدار بمانند – این سوالات پیچیده و در عین حال شگفت انگیز را سر میز سدر خواهند پرسید.

به گفته نویسنده و تصویرگر مارسیا فالک، یکی دیگر از نئوحجاد، شب آغازها، با استفاده از گرافیک و شعر در میان ابزارهای دیگر، می خواهد “معانی نهفته در زیر سطح آیین عید پاک را آشکار کند و رابطه شخصی ما با تعطیلات را عمیق تر کند.”

در تعقیب این هدف، فالک بسیاری از سنت‌های مرتبط با تعطیلات را از ریشه کنار زد. مثلاً در آداب برخورد با کارپاها، سبزه ها، به طور سنتی از خداوند «آفریننده میوه های زمین» سپاسگزاری می کنیم. در «شب البداهه» به جای آن آیه ای از زکریا را می خوانیم و سپس «برکت بر سرچشمه ای که سبزی زمین را بیدار می کند».

نوشیدن چهار لیوان شراب معمولاً به خداوند “که میوه درخت انگور را آفرید” تبارک می زند. به نوبه خود، نویسنده نقل قولی از کتاب آموس (“کوه ها شراب خواهند چکید و همه تپه ها از دانه ها موج خواهند زد.”) و سپس او را برکت می دهد (“بیایید چشمه همیشه جاری را که میوه ها را تغذیه می کند برکت دهیم.” از درخت انگور.)

باز هم خداوند نعمت را از دست داده است، همانطور که در سراسر کتاب وجود دارد.
این چهار سوال مانند سوال دیگر مطرح شده است. اما نویسنده سپس خاطرنشان می کند که فهرست نویسی تلمود از چهار نوع پسر سؤال کننده (عاقل، شریر، ساده، کسی که نمی داند چگونه بپرسد) برای بسیاری از مردم «مشکل و بی فایده» است.

او چهار دسته جدید از کودکان را پیشنهاد می کند: کودکی که می خواهد بداند، کودکی که احساس تنهایی و تنهایی می کند، کودکی که ساده است و کودکی که نمی تواند بپرسد.
با این همه چیکار کنیم؟ در نگاه اول، ممکن است به این نتیجه برسیم که اگر این چیزی است که برای نزدیک کردن برخی از یهودیان به یهودیت و عید لازم است، همینطور باشد.

با این حال، من دو مشکل جدی می بینم. یکی به رفاه تک تک یهودیان و اتحاد قوم یهود مربوط می شود. اگر فرش جادویی دارید که می‌تواند شما را در شب عید پاک به سداریم در سراسر جهان ببرد، در هر جایی که برکت شراب، سبزیجات و چیزهای دیگر را بشنوید، احساس راحتی می‌کنید. اما نه در رستوران Night Begins.

سپس تأثیر آن بر یهودیت است. اگر خیمه یهودیان چنان گشوده می شد که اجازه می داد هر چیزی و همه چیز را “یهودی” نامیده شود، ممکن بود خودمان را بیابیم که دین یهود را از دیگران متمایز کند.

این جهاد نقاط قوتی دارد. جذاب است، مملو از تصاویر گل، اشعار اصلی، و یک روایت ۲۱ صفحه ای که داستان خروج را تعریف می کند.
اما برای من، این یک شکست ریشه ای با سنت است.

همانطور که قبلاً اشاره کردم، عید پسح عقلانی پر از سؤالات تأمل برانگیز است. من قصد دارم کمی قرض بگیرم تا سر میز سدرم بحث کنم.

اما می ترسم که همراهان من همیشه برای رسیدن به غذای جشن مضطرب باشند – من مهارت های آشپزی فوق العاده همسرم را به دلیل ترجیح آنها برای غذای معده به غذای روح سرزنش می کنم – و سپس به چاد گادیا و پایان سدر می پردازم. .

در مورد هاگادا، من به استاندارد آمریکایی-یهودی، ماکسول هاوس هاگادا، که ۹۰ سال تمام تلاش خود را می کند تا سفره سدر را درک کند و ما را تا پایان جشن ها آنجا نگه دارد، پایبند خواهم بود.

کتاب خاطرات آرون لیبل، «انجیر و تمساح: زندگی مهاجران آمریکایی در اسرائیل در دهه‌های هفتاد و هشتاد» (کتاب‌های شیکادی-پرینس)، برای خرید آنلاین در دسترس است.