باید با هرج و مرج ایجاد کننده فاجعه مقابله کرد – اخبار خبری


فرشاد مومنی

محور اصلی بازتولید دورهای باطل توسعه نیافتگی، بی توجهی به موضوع عدالت اجتماعی است و نمی توانیم بر مشکل توسعه نیافتگی فائق آییم تا این نقص فکری را جدی نگیریم. روابط منصفانه با اعتماد، شفافیت و یادگیری بازی مشارکتی همراه است

بر اساس اخبار، نوسانات اجتماعی و اقتصادی چه تاثیری بر روند توسعه در ایران داشته است؟ «آرمان ملی» برای پاسخ به این سوال با دکتر فرشاد مومنی اقتصاددان گفت وگو کرده است. مومنی معتقد است: محور اصلی بازتولید دور باطل توسعه نیافتگی بی توجهی به موضوع عدالت اجتماعی است و تا زمانی که این عدم تعادل فکری را جدی نگیریم نمی توانیم بر مشکل توسعه نیافتگی فائق آییم.روابط عادلانه با اعتماد پیوند خورده است شفافیت و یادگیری بازی تعاونی، پس اگر می بینید که ساختار نهادی جامعه به تولید پشت کرده و در عین حال عدالت اجتماعی را مطالبه می کنند، بدانید که این ادعا مطرح شده است. امید است هر کس که آرزوی دین خدا و میهن و مردم است به آن توجه کند این است که از نظر سلسله مراتبی، برقراری روابط عادلانه در ساختار سیاسی از سایر عرصه ها سرزنده تر است. نتیجه این گفتگو را بخوانید.

تاثیر نوسانات اجتماعی و اقتصادی در ایران بر روند توسعه چیست؟

ما در اندیشیدن به عدالت به عنوان یک تجربه تاریخی ضعیف هستیم. این شکاف دانش باعث سردرگمی و اختلاف نظر ما می شود تا وضعیت مطلوبی ایجاد کند. تحلیل های سطح توسعه نشان می دهد که مهم ترین چرخه معیوب است که توسعه نیافتگی، ناامنی و نابرابری را بازتولید می کند. وقتی نابرابری از حد طبیعی فراتر می رود، اولین پیامد آن این است که جامعه را ناپایدار و ناامن می کند و این معضل موتور محرکه پتانسیل وقوع بحران ها می شود و فقرا همیشه بزرگ ترین بازنده در این مورد هستند. نابرابری های اجتماعی غیرقابل توضیح، اقتصاد کشور را از یک بازی تعاونی به یک بازی حاصل جمع صفر تغییر می دهد. مهمترین پیامد نبود تولید متمرکز این است که با بحران کمبود فزاینده مواجه هستیم و این بحران باعث می شود که الگوی حاکم بر روابط اجتماعی و اقتصادی به جای الگویی مبتنی بر همکاری و اعتماد به سمت تعارض و حذف سوق داده شود. ردیابی منافع و تلاش برای حذف رقبای بالقوه برای دریافت رانت و به حداکثر رساندن رانت آنها. این دور باطل، به ویژه برای کشورهای توسعه نیافته، بیشترین قدرت تبیین را دارد. در غیاب رویکرد عدالت محور به توسعه، کشوری با ابزار نجات یافت نمی شود. هیرشمن می گوید اگر داستان توسعه مبتنی بر شناخت جمعی و همکاری جمعی برای رسیدن به جایگاه مطلوب باشد، توسعه را نمی توان با رویکردهای فردی درک کرد، بنابراین یادگیری یک بازی گروهی تنها در روابط عادلانه امکان پذیر است. از این پنجره بحث های فوق العاده ای در تاریخ اندیشه اقتصادی مطرح می شود. متأسفانه نگاهی سطحی، ناقص و انتزاعی به آدام اسمیت در میان برخی از متفکران ایرانی وجود دارد و این آشفتگی در اذهان متمایلان به بازار بسیار بیشتر از تأسف است. برداشت اسمیت از ایران با آنچه عنوان دست نامرئی توصیف می کند کاملاً متفاوت است. اسمیت می گوید که دست نامرئی فقط در یک زمینه عادلانه می تواند مرتبط باشد، توضیح می دهد که در این زمینه عادلانه است که با ترکیبی از رقابت و همکاری روبرو شویم و سپس می گوید که وزن و ضریب اهمیت همکاری ممکن است افزایش یابد. در یک جامعه چیزی بیش از یک عنصر رقابت وجود دارد. وقتی اسمیت می‌خواهد معجزه همکاری را مفهوم‌سازی کند، دو تولیدکننده را در کنار هم مثال می‌زند. اسمیت می گوید در کشوری با همان ساختار سیاسی، فرهنگ و غیره، کارخانه دوم ۲۴۰ برابر کارآمدتر از کارخانه اول بود.

آیا به سمت الگوی دوم می رویم؟

محور اصلی بازتولید دورهای باطل توسعه نیافتگی، بی توجهی به موضوع عدالت اجتماعی است و نمی توانیم بر مشکل توسعه نیافتگی فائق آییم تا این نقص فکری را جدی نگیریم. روابط عادلانه با اعتماد، شفافیت و یادگیری بازی تعاونی همراه است، بنابراین اگر می بینید که ساختار نهادی جامعه به تولید پشت کرده و در عین حال عدالت اجتماعی را می طلبد، این ادعا خالی از لطف نیست. آنچه برای شرایط کنونی ایران حیاتی است و امیدوارم همه کسانی که به دین خدا و وطن و مردم اهمیت می دهند این است که از نظر خلافت، خلقت است. روابط عادلانه در ساختار سیاسی نسبت به سایر حوزه ها حیاتی تر است. واضح است که دولت به سمت شوک درمانی می رود که با ایجاد تورم از ۳۰ تا ۴۰ درصد در سال، بستری را برای افراد غیرمولد ایجاد می کند تا درآمد قابل توجهی کسب کنند که به دست دادن جیب مردم معروف است. بیشتر نابرابری ها ناشی از سیاست های دولت است. دیتون برای این پایان نامه برنده جایزه نوبل شد. اینکه دولت را جلوی بازار گذاشتند آدرس اشتباهی است. دنی رودریک می گوید بازار بدون حضور دولت قابل تصور نیست و بنابراین دعوای دولت و بازار بیهوده است. ما در حال حاضر با یک شکاف دانش جدی در این زمینه مواجه هستیم. دارایی‌های پولی و مالی ایران مهم‌ترین منبع نابرابری غیرقابل توضیح و مهم‌ترین عامل بازتولید نابرابری‌های ناموجه در اقتصاد سیاسی کنونی است.

چرا دارایی های پولی و مالی نابرابری را در اقتصاد ایران بازتولید می کنند؟

به نوبه خود از زمان انتشار گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در اردیبهشت ۱۴۰۰ تا به امروز بیش از ۳۰ بار از دستگاه تصمیم گیری پایه کشور برای مطالعه این گزارش رسمی دعوت کرده ام. با علم به اینکه ممکن است از نظر تجربه انتقاداتی به این گزارش وارد شود. اما طبق قاعده ای که گزارش های رسمی سعی می کنند بسیار محافظه کارانه باشند، می گویم که نتایج این گزارش صادقانه ترین نکاتی را نشان می دهد که می تواند راهی برای نجات یک کشور باشد. در این گزارش آمده است که به ازای هر واحد نقدینگی ایجاد شده توسط دولت، بانک های خصوصی تقریباً هفت واحد نقدینگی آزاد می کنند که به صورت خصوصی فعالیت می کنند. اما داده مهم دیگری وجود دارد که می گوید ۸۵ درصد نقدینگی ما سپرده گذاری شده است که ۷۴ درصد آن متعلق به ۱ درصد از سپرده گذاران است، یعنی این تفاوت با این ابعاد فاحش در هیچ حوزه دیگری مشاهده نمی شود. زندگی جمعی بنابراین ایرانیان فوری ترین مرکز نیازمند اصلاح هستند. و این اساس این رشته است، بنابراین، زیرا در طول تاریخ بانکداری نوین در ایران، به دلیل شرایط خاص اقتصاد سیاسی و پولی ایران، به هیچ وجه چنین نبوده است. این مرجع قادر به نظارت بر بانک های خصوصی نیست و تا زمانی که این مرجع نظارتی به دست نیاید راهی جز انحلال بانک های خصوصی وجود ندارد. تمام شواهد تجربه تاریخی نشان می دهد که در دورانی که دولت مراکز توزیع رانت های غیرمولد را کنترل می کرد، بحران ها کمتر و ثبات اقتصاد کلان بیشتر بود. با تشخیص اینکه دولت کاستی های خاص خود را دارد، می گوییم اگر دولتی توسعه گرا وجود داشته باشد، می تواند با استناد به نظام های عمرانی تخصصی، کاستی های خود را برطرف کند. وقتی می بینیم نرخ سود در ایران در سال های گذشته بین ۵ تا ۷ برابر متوسط ​​نرخ بهره جهانی بوده است، در حال هجوم است و تا زمانی که بانک های خصوصی فعالیت می کنند این روند ادامه خواهد داشت. جنبه دیگری که نشان از تملک دارد، سیاست های غیرکارشناسی مقامات پولی است که قرار است بر بانک های خصوصی نظارت کنند. ما بررسی کردیم و متوجه شدیم که بانک های خصوصی تقریباً تمام قوانین مربوط به فعالیت های خود را زیر پا گذاشته اند. از همان ابتدای تاسیس بانک های خصوصی تا کنون می توان بی نظمی های زیادی را در زمینه کفایت سرمایه، کارآفرینی، سهام انحصاری سهامداران و… مشاهده کرد.

در این راستا چه رویکردی باید در دستور کار قرار گیرد؟

مهم ترین نکته در این حوزه، اتخاذ رویکرد نشانه شناختی به جای رویکرد شخص محوری منفعلانه است. فساد نشانه پشت کردن نظام تصمیم گیری به الزامات تولید فناورانه است و از این منظر وقتی به مسائل ایران نگاه می کنید داده های تکان دهنده ای به دست می آید. به عنوان مثال، بر اساس داده های بانک جهانی، بزرگترین بحران در ایران، بحران تشکیل سرمایه در ماشین آلات بوده است. نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ماشین‌آلات بین سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۹۳ در ایران ۱۰ برابر شد، اما در همین مدت نرخ تشکیل سرمایه کل ماشین‌آلات در کره جنوبی ۶۴۱ برابر شد. مشخص است که در سیستم پاداش بالاترین بازده برای کارگزاران، انگیزه ای برای سرمایه گذاری وجود ندارد. در بخش کشاورزی وضعیت بدتر از بخش صنعت است. هر چقدر این شکاف بین ایران و کره وجود داشته باشد بین ایران و چین در حال افزایش است. در همین مدت، این شاخص در چین ۹۰۰ برابر شد. در طول سه دهه پس از فروپاشی بلوک شرق سابق، ده ها کتاب در مقایسه مدل توسعه چین با مدل توسعه روسیه منتشر شد. زمانی که می خواستند خصوصی سازی کنند، دو مدل مختلف را در دستور کار قرار دادند. چینی ها بستری نهادی برای رشد بخش خصوصی مولد فراهم کردند و روس ها در کمتر از ۴ سال تمام دارایی های تولیدی مافیا و اقلیت را به نام خصوصی سازی فراهم کردند. چینی ها در ۲۰ سال گذشته سهم بخش خصوصی را به بیش از ۸۰ درصد رسانده اند، اما سابقه آن نشان می دهد که ۷۵ درصد از جمعیت جهان که از خط فقر خارج شده اند، چینی بوده اند. در همین دوره، تعداد افراد فقیر بیش از ۵ برابر در اتحاد جماهیر شوروی افزایش یافت. امیدوارم روزی برسد که دولت ها و مجالس ما به علم اولویت بیشتری بدهند. گزارش سونامی نقدینگی در اقتصاد ایران حاکی از آن است که از روزی که بانک‌های خصوصی در ایران فعال شدند، در بازه زمانی ۲۰ ساله، حجم تولید ناخالص داخلی ۳۶ درصد رشد کرد و رشد نقدینگی به ۱۰ هزار درصد رسید. ببینید چگونه فضاسازی به بانک‌های خصوصی، اقتصاد ایران را اسیر بی‌ثباتی بحران‌زا کرده است. بنابراین هدیه ما به دولتمردان محترم این است که بیایند و برنامه هفتم توسعه را بر اساس رفع نابرابری های ناموجه و رعایت همه الزامات آن جمع آوری کنند.