با کاهش فروش کروم بوک نسبت به اوج شیوع بیماری همه گیر، بازار رایانه های شخصی در حال کاهش است


بر اساس گزارش‌های شرکت‌های تحقیقاتی گارتنر و شرکت بین‌المللی داده (IDC)، محموله‌های جهانی رایانه‌های شخصی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ کاهش یافت، زیرا خریدهای مرتبط با همه‌گیری کاهش یافت. در حالی که IDC در سه ماهه گذشته مجموعا ۸۰.۵ میلیون رایانه شخصی را ارسال کرده است، گارتنر به رقم کمتر ۷۷.۵ میلیونی اشاره می کند که ۷.۷ درصد نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ کاهش داشته است.

گارتنر می‌گوید کاهش محموله‌های کروم‌بوک به بازار ضربه سختی زده است – به جز کروم‌بوک‌ها، بازار رایانه‌های شخصی سالانه ۳.۳ درصد رشد می‌کرد. IDC هیچ اطلاعاتی در مورد کروم بوک ها ارائه نکرده است اما به کاهش سرعت خرید از موسسات آموزشی اشاره می کند، بازاری که از بیش از ۴۰ میلیون کروم بوک برای معلمان و دانش آموزان استفاده می کند. لنوو همچنان پرفروش ترین برند کامپیوتر بود و پس از آن اچ پی، دل و اپل قرار داشتند.

با این حال، دل، اپل و ایسوس تنها برندهایی بودند که سال به سال شاهد رشد بودند. اپل پس از عرضه مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی جدید خود در اکتبر گذشته، که با تراشه‌های داخلی M1 Pro و M1 Max این شرکت عرضه می‌شود، باید با مشکل مواجه می‌شد. سیستم جدید دسکتاپ مک استودیو در ماه مارس به بازار آمد و خط تولید دسکتاپ اپل را در پایان سه ماهه گذشته و پس از آن تقویت کرد.

تقاضا برای کروم‌بوک‌ها به‌ویژه در بحبوحه همه‌گیری در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ زیاد بود، زیرا مدارس کروم‌بوک‌ها را برای کمک به انتقال به آموزش از راه دور خریداری کردند. بازار کلی رایانه های شخصی در سال ۲۰۲۰ ۱۱ درصد رشد داشت و در این مدت بیش از ۳۰ میلیون کروم بوک فروخته شد. کمبود در زنجیره تامین باعث کاهش فروش در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ شد اما توانست در سه ماهه آخر بهبود یابد.

این دو شرکت توافق دارند که بازار رایانه های شخصی، به طور کلی، پس از دو سال افزایش محموله ها شروع به ثبات می کند. گارتنر از جنگ در اوکراین به عنوان عاملی یاد می کند که در سه ماهه گذشته نیز به عدم رشد کمک کرده است، زیرا بسیاری از شرکت ها ارسال دستگاه های خود را به این کشور به دلیل تحریم های اقتصادی متوقف کردند.

رایان ریث، نایب رئیس گروه IDC در بیانیه ای گفت: «تمرکز نباید بر کاهش سالانه حجم رایانه های شخصی باشد، زیرا انتظار می رفت. تمرکز باید بر روی صنعت رایانه شخصی باشد، که توانسته است بیش از ۸۰ میلیون رایانه شخصی را در زمانی که زنجیره های تدارکات و تأمین در رکود هستند و با چالش های ژئوپلیتیکی و همه گیر زیادی همراه است، ارسال کند.