تعطیلی ایران خودرو و سایپا سالانه یک میلیون تومان سود برای کشور دارد


نبود دانش روز در صنعت خودروسازی باعث شده است که روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین در کشور هدر رود. این رقم معادل ۱۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون لیتر هدر رفت بنزین در سال است و با احتساب قیمت روز این محصول، کیفیت پایین خودروها باعث هدر رفت ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بنزین در کشور می شود.

به گزارش «نبأخبر»، اگرچه صنعت خودرو در اقتصاد متورم کشور صدها هزار میلیارد خسارت وارد می کند، اما این صنعت با توسل به موضوع اشتغال زایی مدعی است بیش از یک میلیون شغل در کشور ایجاد کرده است. با احتساب این ارقام در صورت تعطیلی این دو خودروساز می توان انتظار داشت که سالانه بیش از یک میلیارد میلیارد دلار کشور را تنها از هدر رفت بنزین و کاهش تصادفات، هزینه های پردازش و فساد ناشی از این صنعت نجات دهد. .

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی چندی پیش اعلام کرد که نبود دانش روز در صنعت خودرو باعث هدر رفت روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین در کشور شده است. این رقم معادل ۱۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون لیتر بنزین از دست رفته در هر سال است.

با احتساب قیمت فعلی این محصول، کیفیت پایین خودروها باعث می شود سالانه ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بنزین کشور هدر رود.

بر اساس آمارهای رسمی طی ده سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر در ایران در تصادفات کشته و بیش از ۳ میلیون نفر در این تصادفات جاده ای مجروح شدند.

تنها در سال ۱۴۰۰، ۱۶۷۷۸ مورد فوت و ۳۱۷۰۰۰ مجروح بر اثر تصادفات جاده ای به ثبت رسیده است. آذری یکی از بازیگرانی است که خودروسازان را مقصر ۹۰ درصد تصادفات می داند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: در این حادثه ۱۰۷ خودرو در یکی از پارکینگ ها حضور داشتند که از بین این ۱۰۷ خودرو، همگی از جلو با هم برخورد کردند، یعنی از زاویه مناسب کیسه هوای خودروهای ۹۷ باز نشد. . به گفته پلیس ۶۰ درصد تصادفات جاده ای ناشی از خودروهای سواری است.

برخی کارشناسان رسمی کیفیت فوق العاده پایین خودروهای داخلی را عامل ۵۰ درصد تصادفات در کشور عنوان کردند.

با این رقم و با نرخ اعتصاب روزانه بدون احتساب هزینه های درمان، از دست دادن نان آور و معیشت خانواده و آسیب های اجتماعی ناشی از تصادفات، سهم خودروسازان تنها ۱۰۰ هزار ریال در سال های اخیر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این رقم شامل ۳ میلیون مورد تصادف نمی شود.

مرکز پژوهش‌های شورا در گزارشی به بررسی وضعیت مالی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا پرداخت و اعلام کرد که این دو خودروساز بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند. برخی کارشناسان این رقم را حاصل عملیات حسابداری می دانند و زیان تجمعی دو خودروساز را بسیار بیشتر از این ارقام تخمین می زنند.

فساد گسترده و درگیری با قطعه سازان، مدیران سیاسی و اشراف، صنعت خودرو را به باتلاق ناکارآمدی و فساد تبدیل کرده است.

ترکیه با وجود داشتن صنعت قطعات یدکی قوی و صادرات ۲۵ میلیارد دلاری قطعات خودرو به آلمان و سایر کشورها، تا سال ۲۰۱۹ خودروی ملی تولید نکرد و تنها پس از توسعه این صنعت، امسال خودروی TOGG را روانه بازار کرد.

در ایران برخلاف این کشورها، نهادهای خصوصی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و نهادهای دولتی مانند صامت نقش عمده ای در خودروسازی دارند و بر اساس قانون نانوشته، بخش خصوصی واقعی از ورود به این خودرو منع شده است. رشته.

اگرچه صنعت خودرو سالانه صدها هزار میلیارد به اقتصاد متورم کشور آسیب وارد می کند، اما این صنعت با توسل به موضوع اشتغال زایی مدعی ایجاد بیش از یک میلیون شغل در کشور است.

این در حالی است که صنایع کمکی مانند قالب سازی، پوشش، رزین و حتی تعمیرات خودرو توسط مدیران دو خودروساز بزرگ به عنوان بخشی از آمار اشتغال غیرمستقیم ۵۰۰ هزار نفری این صنعت ذکر شده است، در حالی که این مشاغل در بسیاری از کشورها وجود دارد و در صنعت خودرو وجود ندارد. او همچنین قادر به ادامه زندگی است.

با احتساب این ارقام در صورت تعطیلی این دو خودروساز می توان انتظار داشت که سالانه بیش از یک میلیارد میلیارد دلار کشور را تنها از هدر رفت بنزین و کاهش تصادفات، هزینه های پردازش و فساد ناشی از این صنعت نجات دهد. .

با استفاده از این رقم می توان دو برابر بیشتر شغل در صنعت خودرو ایجاد کرد و همچنین برای توسعه صنعت قطعه سازی صادراتی (مشابه نمونه ترکیه) برنامه ریزی کرد.

با وجود همه این اتفاقات، به گفته منتقدان، اکوسیستمی از مدیران دولتی تاثیرگذار حول این صنعت شکل گرفته است که در نهایت از هرگونه تغییر به نفع مردم جلوگیری می کند.