جنگ اقتصادی چین و هند


وزارت فناوری اطلاعات هند اپلیکیشن‌هایی از جمله اپلیکیشن‌های متعلق به شرکت‌های فناوری چینی مانند Tencent، Alibaba و Netease را ممنوع کرده است. این برنامه‌ها همان نسخه‌های ۲۶۷ اپلیکیشنی هستند که در سال ۲۰۲۰ ممنوع شده‌اند یا قابلیت‌های مشابهی دارند. این وزارتخانه اعلام کرد که این ۵۴ اپلیکیشن مجوزهای مختلفی را کسب کرده و اطلاعات حساس را جمع آوری کرده اند.

بر اساس یک خبر به نقل از سی ان ان، پکن این هفته گفت که هند با “تحقیقات مکرر” خود از شرکت های چینی به اعتبار خود در میان سرمایه گذاران خارجی آسیب می رساند. سفارت چین در هند روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحقیقات مقامات هندی با شرکت‌های چینی باعث اختلال در «فعالیت‌های تجاری عادی» شده و «اعتماد و تمایل نهادهای بازار در سایر کشورها، از جمله شرکت‌های چینی، برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در هند را تضعیف کرده است. ” این کار را می کند.

این انتقاد پس از آن صورت می گیرد که اداره تحقیقات مالی هند در اوایل این هفته به غول گوشی های هوشمند چینی ویوو به دلیل اتهامات پولشویی یورش برد. در بیانیه مطبوعاتی روز پنجشنبه، آژانس هندی اعلام کرد که ۴۸ سایت Vivo را در این کشور بازرسی کرده و ۴.۶۵ میلیارد روپیه (۶۰ میلیون دلار) از ۱۱۹ حساب بانکی شامل سپرده های ثابت، پول نقد و شمش طلا ضبط کرده است.

در این بیانیه، مدیریت اجرایی Vivo را به تقلب مالیاتی متهم کرد و گفت که این شرکت ۶۲۴.۸ میلیارد روپیه (۷.۹ میلیارد دلار) که بیشتر آن به چین پرداخت کرده است. او گفت: «این انتقال‌ها برای افشای زیان‌های هنگفت در شرکت‌های هندی ثبت‌شده برای اجتناب از پرداخت مالیات در هند انجام شد. این آژانس افزود: «کارمندان Vivo India، از جمله برخی از اتباع چینی، با عملیات جستجو همکاری نکردند و سعی کردند فرار کنند. یک سخنگوی Vivo در هند روز سه شنبه گفت که این شرکت “با مقامات کار می کند تا تمام اطلاعات مورد نیاز آنها را در اختیار آنها قرار دهد”.

شیائومی نیز هدف قرار داده است

یورش به دفاتر ویوو دو ماه پس از آن صورت گرفت که هند بیش از ۷۰۰ میلیون دلار از یک سازنده بزرگ گوشی هوشمند چینی، شیائومی، ضبط کرد. وی همچنین متهم به انتقال غیرقانونی پول از کشور بود. شیائومی هند در آن زمان گفت که “همه عملیات ما کاملاً مطابق با قوانین و مقررات محلی است”.

بر اساس داده های گردآوری شده توسط Counterpoint، سازندگان تلفن چینی بر بازار هند تسلط دارند و شیائومی پرفروش ترین برند است. ویوو نیز در بین پنج برند برتر قرار دارد. هند از زمانی که دو سال پیش تنش‌های مرزی بین پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان تشدید شد، با شرکت‌های چینی سخت‌تر شده است. در سال ۲۰۲۰، هند بیش از ۲۰۰ برنامه را ممنوع کرد که بسیاری از آنها چینی بودند، از جمله پلتفرم ویدیویی محبوب TikTok.

قابل توجه: پس از ۶ ماه گفتگوهای دیپلماتیک، هند و چین به توافق اولیه در مورد مرز مورد مناقشه در خط کنترل واقعی (LAC) دست یافتند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه تایمز ایندیا با اعلام این خبر افزود: وزارت امور خارجه هند از برگزاری بیست و چهارمین نشست برنامه ریزی برای رایزنی و هماهنگی در امور مرزی هند و چین (WMCC) در روز گذشته خبر داد.

یک هیئت هندی به ریاست وزیر آسیای شرقی از وزارت امور خارجه و مدیر کل اداره مرزها و اقیانوس های وزارت امور خارجه چین برای راهنمایی هیئت چینی در این دیدار حضور داشتند و دو طرف در مورد موارد زیر بحث و تبادل نظر کردند. : چین) در قسمت غربی مرز هند و چین.

دو طرف در مورد وضعیت کنونی منطقه LAC تبادل نظر کردند و توافق کردند که دو طرف باید گفتگوها را از طریق مجاری دیپلماتیک و نظامی برای حل مسائل باقیمانده در منطقه LAC و شرایط بازگشت به زندگی عادی در روابط دوجانبه ادامه دهند.

در این زمینه، آنها توافق کردند که دور بعدی (شانزدهم) نشست سران ارشد را در اسرع وقت برگزار کنند تا به توافق کامل و حل و فصل همه موارد اختلاف بر اساس توافقات و پروتکل‌های دوجانبه دست یابند.

شش ماه بعد، هند و چین روز سه‌شنبه مذاکرات دیپلماتیکی را در مورد بن بست مرزی در شرق Leduc انجام دادند و توافق کردند که مذاکرات را برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده در اسرع وقت تا عادی‌سازی روابط دوجانبه ادامه دهند.

در این بیانیه آمده است: وانگ یی وزیر امور خارجه چین در مارس ۲۰۲۲ به هند سفر کرد و با وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی این کشور گفتگو کرد تا این توافق به زودی منعقد شود.

۵۴ اپلیکیشن چینی در هند ممنوع شدند

هند ۵۴ اپلیکیشن چینی را به دلیل تهدید امنیت ملی ممنوع کرده است.

وزارت فناوری اطلاعات هند اپلیکیشن‌هایی از جمله اپلیکیشن‌های متعلق به شرکت‌های فناوری چینی مانند Tencent، Alibaba و Netease را ممنوع کرده است. این برنامه‌ها همان نسخه‌های ۲۶۷ اپلیکیشنی هستند که در سال ۲۰۲۰ ممنوع شده‌اند یا قابلیت‌های مشابهی دارند. این وزارتخانه اعلام کرد که این ۵۴ اپلیکیشن مجوزهای مختلفی را کسب کرده و اطلاعات حساس را جمع آوری کرده اند.

این اقدام در حالی اتخاذ شد که اختلافات طولانی مدت بین دو کشور مجهز به سلاح هسته ای ادامه داشت که به مناقشه خونین مرزی در سال ۲۰۲۰ و کشته شدن سربازان هر دو طرف منجر شد. درگیری مرزی هند را بر آن داشته تا قوانین سخت گیرانه تری را بر سرمایه گذاری های چینی اعمال کند، از جمله ممنوعیت اپلیکیشن های چینی.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هند و چین ۳۴۸۸ کیلومتر مرز مشترک در سراسر هیمالیا دارند، جایی که هزاران نیرو، تانک و تجهیزات نظامی توسط دو کشور از زمان درگیری نظامی در سال ۲۰۲۰ مستقر شده اند. تنش ها بین دو کشور همچنان بالا است. و رئیس ارتش هند ماه گذشته اعلام کرد که خطر حمله نظامی چین وجود دارد.

چرا هند اپلیکیشن ها و فناوری های چینی را ممنوع می کند؟

در پی تنش های مرزی اخیر بین هند و چین، دولت هند استفاده از ۶۰ اپلیکیشن محبوب چینی را ممنوع کرده است. عواقب این اقدام چیست؟

ممنوعیت اخیر استفاده از بیش از ۶۰ اپلیکیشن چینی در هند همه را شگفت زده کرد و این اتفاق در بحبوحه موجی از تحریم های ضد چینی در این کشور رخ می دهد. این خصومت فزاینده منجر به سرکوب چندین شرکت تابعه از جمله تعطیلی کارخانه Oppo در هند و تخریب ویترین فروشگاه های توزیع کنندگان تلفن چینی در این کشور شده است.

اما درگیری مرزی بین هند و چین راه را برای جنگ سرد به روشی مدرن هموار کرد. این بحث تا کنون خود را به عنوان جنگ بین اقتصاد و تجارت نشان داده است و فناوری قربانی آن بوده است. مرز بین منطقه تحت اشغال هندوستان و منطقه تحت اشغال چینی کشمیر ۴۰۵۶ کیلومتر طول دارد و حداقل ۲۰ منطقه مورد مناقشه وجود دارد که تنها دره گالوان از آن جمله است. اگرچه حقیقت این موضوع نامشخص است، اما هند مدعی است که ارتش چین به منطقه تحت کنترل هند نفوذ کرده و ۶۰ کیلومتر مربع زمین در آن منطقه را تصاحب کرده است.

احزاب سیاسی هند از روند رو به رشد تحریم ها علیه چین حمایت می کنند. نخست وزیر این کشور اعلام کرد که هند باید خودکفا باشد و به تولید داخلی توجه ویژه داشته باشد. در شبکه های اجتماعی از مردم خواسته می شود کالاهای چینی را تحریم کنند. ممنوعیت ۶۰ اپلیکیشن محبوب چینی به بهانه امنیت ملی این ممنوعیت ضد چینی را افزایش داده است. ادعا می‌شود که این برنامه‌ها فعالیت‌هایی را تبلیغ می‌کنند که حاکمیت و تمامیت ارضی هند را تهدید می‌کند. در این لیست غول فضای مجازی Tik Tok و برنامه های محبوبی مانند Mi Community، Weibo، WeChat و BeautyPlus قرار دارند.

هند سهم قابل توجهی در رشد بازار جهانی گوشی های هوشمند داشته است. در واقع این کشور پس از چین بزرگترین بازار گوشی های هوشمند در جهان را دارد. با این حال، این اقدامات هند ممکن است پیامدهای گسترده‌ای در اقتصادی داشته باشد که روز به روز جهانی‌تر می‌شود. حامیان اصلی انقلاب دیجیتال در هند، فروشندگان گوشی های هوشمند چینی هستند که اعتبار این بخش اقتصادی را تا حد زیادی افزایش می دهند. ۳۰.۶ درصد از بازار گوشی های هوشمند در هند متعلق به شیائومی است و چهار برند پرفروش گوشی های هوشمند در این کشور نیز چینی هستند. علاوه بر این، اپلیکیشن‌هایی مانند TikTok با نشان دادن استعدادهای محلی و ارائه مخاطبان جهانی به آن‌ها، زمین بازی را هموار کرده‌اند.

یک توجیه رایج برای ممنوعیت چین، این باور است که انجام این کار باعث تقویت برندهای هندی و اکوسیستم این کشور می شود. همانطور که مشخص است، شیائومی و دیگر فروشندگان چینی دقیقاً به دلیل کیفیت پایین فروشندگان گوشی های هوشمند هندی پیشرفت کرده اند. علاوه بر این، بخش بزرگی از زنجیره تولید گوشی های هوشمند هندی به قطعات وارداتی از چین و سایر کشورها وابسته است. Counterpoint Research و IIM-B مطالعه ای انجام دادند که نشان داد استفاده از قطعات داخلی در گوشی های هوشمند هندی کمتر از ۳۰ درصد است. این میزان در گوشی های چینی حدود ۷۰ درصد است که بیش از دو برابر استفاده از قطعات داخلی در گوشی های ساخت هند است.

بیشتر قطعات مورد استفاده در ساخت گوشی های هوشمند هندی ساخت چین است و سرمایه اصلی برخی استارت آپ های مهم هندی توسط چینی ها تامین می شود.

همچنین، بخش بزرگی از شبکه‌های مخابراتی هند بر روی تجهیزات عرضه‌شده توسط Huawei و ZTE ساخته شده‌اند. هزینه تعویض قطعات ساخت چین یا حتی ساخت داخلی که باز هم مستلزم خرید حق امتیاز چینی است بسیار بالاست و قطعا به مصرف کنندگان تحمیل خواهد شد. مسئله فقط تلفن های هوشمند و ارتباطات نیست. زیرا سرمایه گذاران برخی از استارت آپ های هندی نیز چینی هستند. Alibaba و Tencent چین میلیاردها دلار در Flipkart، Swiggy رقیب آمازون، اپلیکیشن تحویل غذا یا سرویس تاکسی آنلاین Ola سرمایه گذاری کرده اند تا موفقیت آن را تضمین کنند.

لازم به ذکر است که امکان اخراج فناوری چین از هند وجود ندارد. زیرا ریشه های زنجیره تامین و سرمایه گذاری جهانی آنقدر قوی است که نمی توان هیچ کشوری به خصوص چین را به طور کامل نادیده گرفت و البته نیازی به این کار نیست. هند پیشرفت قابل توجهی در اجرای برنامه «ساخت در هند» داشته است که کمک قابل توجهی به تولید داخلی کرده است. امروزه شیائومی به تنهایی ۵۰۰۰۰ کارگر را در کارخانه های خود در هند استخدام می کند که بیشتر آنها زن هستند. Oppo و Vivo دو برند چینی دیگر هستند که کارخانه‌های تولیدی مجهزی در هند دارند که شغل، سرمایه و مالیات را در اختیار هند قرار داده‌اند.

هند با تلاش های روزافزون خود در بومی سازی می تواند از این فرصت ها به نفع خود استفاده کند و فرصت های بومی در فناوری را برای خود ایجاد کند. برای تغییر وضعیت به نفع هند، تلاش های مستمر و هدایت شده و سال ها تفکر، خلاقیت و سرمایه گذاری در فناوری لازم است. ممنوعیت خودسرانه برنامه های کاربردی چینی، به ویژه در زمینه احساسی و ملی، وضعیت خطرناکی را ایجاد می کند. تنها با گذشت زمان کوتاهی از اعلام این ممنوعیت، بازار برخی از برندهای بزرگ هندی گوشی هوشمند داغ شده است. حتی مقامات هندی واردات از چین را با شیب تند متوقف کرده اند و دیر یا زود مصرف کنندگان هندی عواقب آن را احساس خواهند کرد.

وقتی تولیدکنندگان گوشی های هوشمند نتوانند قطعات مورد نیاز برای ساخت گوشی های مورد علاقه شما را تهیه کنند چه اتفاقی می افتد؟ نه، پاسخ این نیست که برند جایگزین هندی در شرایطی مانند ققنوس که از خاکستر برمی خیزد قوی تر می شود. در عوض، خریدار باید با قیمت‌های بالاتر، منابع عرضه کمتر و گزینه‌های کمتر سازگار شود. هند در تلاش است تا با سرکوب کردن رقابت، اکوسیستمی برای فناوری و کاربردها ایجاد کند. البته این خطر وجود دارد که روش مذکور نتیجه معکوس داشته باشد. چند روز پس از ممنوعیت برنامه های چینی، عجله ای برای بازسازی تجربیات مشابه وجود داشت. اما برنامه های کپی شده از برنامه های چینی مسدود شده به اندازه برنامه های اصلی مفید نیستند.

برنامه های داخلی که جایگزین برنامه های مسدود شده می شوند، مانند Mitron، Chingaari، Roposo و ShareChat، به خوبی نیازهای کاربران را برآورده می کنند. اما قابلیت‌های آن‌ها در سطح اپلیکیشن‌های اصلی نیست و تجربه کاربری آن‌ها مملو از مشکلات است و معلوم نیست در نبود پلتفرم و محتوای جهانی تا چه زمانی می‌توانند کاربران خود را نگه دارند.

ایجاد یک اکوسیستم مناسب از نظر نرم افزاری و سخت افزاری زمان بر است. هند باید به هدفی گسترده تر و بلندمدت بیندیشد و مشکلات سیاسی را به جای مداخلات اجباری در صنعت، از راه های دیپلماتیک حل کند. شعارهای احمقانه و ژست های احساسی و مجازی هند را از اکوسیستم جهانی فناوری بیگانه می کند. ایده دستیابی به خودکفایی با تکیه بر فناوری محلی ایده ای هوشمندانه است. اما چنین هدفی به تنهایی قابل دستیابی نیست. زیبایی تکنولوژی این است که همه جا هست. حباب ها را منفجر کنید تا به دنیای باز برسید.