در صد و سی و ششمین سالگرد ولادت استاد نقی وزیری، موسیقی ایرانی به برکت ایشان جنبه علمی پیدا کرده است.


پیش از «کلنل وزیری» موسیقی ملی به صورت شفاهی و دستی منتقل می شد، اما سرهنگ وزیری آوانگاری و نت نویسی را منتشر می کرد و از آن پس نوازندگان به بداهه نویسی شفاهی و دستی تکیه نکردند و جنبه علمی پیدا کرد. صبا کلاس های موسیقی ایرانی را برای سازهای مختلف نوشت و ایده همه اینها به «سرهنگ وزیری» برمی گردد که موسیقی ما را استاندارد کرد. پیش از او مرسوم نبود که چنین نوازنده ایرانی در میان صد نفر باشد و خود کلنل وزیری کلید همه این تکنیک و این تکنیک رونویسی است.

به گزارش خبرها، تولد «کلنل وزیری» کیایی را نقطه عطفی در تاریخ موسیقی ایران می دانند و می گوید: پیش از «سرهنگ وزیری» موسیقی ملی به صورت شفاهی و از دل به قلب منتقل می شد. او نت نویسی و موسیقی را منتشر کرد و از آن پس نوازندگی به بداهه کلامی و سینه به سینه وابسته نبود و جنبه علمی پیدا کرد.

نقی خان وزیری یا کلنل وزیری به عنوان پدر موسیقی نوین ایران شناخته می شود، او ۹۲ سال زندگی کرد و در این زندگی پربار خدماتی به موسیقی ایرانی ارائه کرد که کمتر هنرمندی به موسیقی ایرانی ارائه کرد. علی نقی خان وزیری به دلیل سال ها خدمت سربازی و رسیدن به درجه کلنری به کلنل وزیری شهرت داشت، اما عاشق موسیقی بود و بین سربازی و کار موسیقی سرانجام موسیقی را انتخاب کرد. لازم به ذکر است که خدمات علینقی خان وزیری نقطه عطفی در تاریخ موسیقی ایران است، از جمله ترویج نت نویسی یا آوانگاری در موسیقی ایرانی که پیش از این در موسیقی ایران رواج نداشت، تأسیس دبیرستان موسیقی. و تربیت شاگردانی چون ابوالحسن خان صبا، روح الله خلیقی، موسی معروفی و ​​اسماعیل مهارش. در واقع «کلنل وزیری» اولین نوازنده ای بود که موسیقی ملی ایران را نوشت و بنیانگذار و پیشگام نوازندگان زیر در این عرصه بود. سرهنگ وزیری در نواختن تار و آهنگسازی مهارت بسیار داشت. از معروف ترین آثار این آهنگساز و نوازنده ایرانی می توان به «دختر پشمالو»، «حبیبان» و «نات سمفونی» اشاره کرد. آرامگاه کلنل وزیری پدر موسیقی نوین ایران در سال های اخیر در اثر بی توجهی و بی توجهی دولت و بی توجهی متولیان هنر به ویژه خانه موسیقی و خانه هنرمندان به ویرانه ای تبدیل شده است. سردیس استاد در این بقعه گذاشته شده است. مراسم یادبود «کلنل وزیری» پدر موسیقی نوین ایران قرار است پنجشنبه ۲۳ مهرماه با حضور بزرگان موسیقی ایران در فرهنگسرای اندیشه برگزار شود. برگزاری این یادواره به مناسبت سی و ششمین سالگرد تولد این استاد برجسته موسیقی بهانه ای شد تا با نوازنده سنتور، آهنگساز و مدرس موسیقی «تولد کیایی» گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید:

خدمات سرهنگ وزیری به موسیقی ایرانی ارزشمند است، پس چگونه باید این خدمات را به نسل جوانی که او را زیاد نمی شناسند ارائه کرد؟

خیلی خوشحالم که از مرد بزرگ و تکرار نشدنی موسیقی ایران در عرصه موسیقی ایران صحبت می کنید، «کلنل وزیری» نقطه عطفی در موسیقی ایرانی است و باید قبل از سرهنگ وزیری موسیقی ایرانی را به دو قسمت تقسیم کنیم. پس از انشعاب سرهنگ وزیر. او تأثیر زیادی در موسیقی ایران داشت و خدمات ارزنده ای انجام داد. در واقع «کلنل وزیری» اولین نفری بود که در تهران مؤسسه موسیقی تأسیس کرد، سپس مؤسسه موسیقی را در رشت بهشت ​​ایران تأسیس کردند و مدیریتش را به استاد «ابوالحسن خان صبا» سپردند و بسیاری را تربیت کردند. دانش آموزان. آنها از موسیقی نواحی محلی گیلان الهام گرفتند و نقشی عمیق در موسیقی کلاسیک ایران داشتند. سید شبا، روح الله خالقی که موسیقی گل ها را مدیون آثار موسیقایی خود است و آثار به آواز خواننده شجاع و افسانه ای «بنان» ساخته شاگردان سرهنگ وزیری می خوانند. خوشحالم که از این مرد بزرگ یاد کنم. با همت مردی مهربان و هنردوست که در عرصه هنر فعالیت می کند. مقبره وزیری که در طول سالیان متمادی تخریب شده بود، در آنجا بازسازی و توسعه یافت. سرهنگ وزیری را در چند کلمه نمی توان گفت، باید درباره او کتاب نوشت و سمینار برگزار کرد. متأسفانه باید به شما بگویم که متأسفانه دانش آموزان سال سوم و چهارم اغلب می گویند که نام سرهنگ وزیری را نشنیده اند، چیز زیادی از این مرد بزرگ نمی دانند و مسئولیتی هم ندارند.

یکی از دلایلش این است که رادیو فرهنگ که می‌خواهد فرهنگ را ترویج کند و آهنگی که پخش می‌کند می‌گوید این آهنگی که من شنیدم فلان خواننده خوانده است، اما نمی‌گوید این کار را چه کسی انجام داده یا آهنگسازش کی بوده است. این باعث می شود مردم از این معلم بی خبر باشند. در این چهل سال کمتر در صدا و سیما ندیده ام از سرهنگ وزیری یاد کنند و فقط از چند آهنگساز که به برکت انقلاب می شناختند نام می برند. یا آثار روح الله خلیجی که به ندرت از شاگردش سرهنگ وزیری یاد می شود و باعث می شود جوانان کمتر با او آشنا شوند.

موسیقی ایران به خاطر او جنبه علمی پیدا کرده است

موسیقی ایران به خاطر او جنبه علمی پیدا کرده است

نقش «کلنل وزیری» در آوانگاری یا آوانگاری در موسیقی ایرانی چیست؟

آوانگاری یا کدنویسی قبل از آقای وزیری بزرگانی بودند که به موسیقی خدمات فرهنگی می دادند، اما وزیری نقطه عطفی در این مسیر بود. عده ای از سربازانی که در ارتش خدمت می کردند موسیقی را از غرب آوردند اما وزیری نقطه عطفی در رونویسی موسیقی ایرانی بود و پیش از آن نوازندگان با موسیقی آشنایی نداشتند و کلامی و عاطفی می نوشتند و در واقع سرهنگ وزیری کنسرواتوار را تأسیس کرد. و نت نویسی، رونویسی و آموزش هنرجویان را که پیشروان موسیقی ایرانی هستند منتشر کردند. استاد صبا از شاگردان کلنل وزیری شاگردان زیادی تربیت کرد. وقتی صحبت از آقای تجویدی می شد، می گفت شاگرد استاد صبا برای من افتخار است یا همایون خرم، حبیب الله بدعی و کشاورزان بایور همه اسطوره بودند، اما ریسمان همه اینها آقای صبا بود. وزیری که استاد صبا را در تاریخ ایران ساخت و موسیقی را به جامعه رساند.

نقش «کلنل وزیری» در رواج آهنگسازی غربی در موسیقی ایرانی چیست؟

پیش از «کلنل وزیری» موسیقی ملی به صورت شفاهی و دستی منتقل می شد، اما سرهنگ وزیری آوانگاری و نت نویسی را منتشر می کرد و از آن پس نوازندگان به بداهه نویسی شفاهی و دستی تکیه نکردند و جنبه علمی پیدا کرد. صبا کلاس های موسیقی ایرانی را برای سازهای مختلف نوشت و ایده همه اینها به «سرهنگ وزیری» برمی گردد که موسیقی ما را استاندارد کرد. پیش از او مرسوم نبود که چنین نوازنده ایرانی در میان صد نفر باشد و خود کلنل وزیری کلید همه این تکنیک و این تکنیک رونویسی است.