رقابت شدید چین و آمریکا در خاورمیانه


رقابت فناورانه بین قدرت‌های بزرگ یک تحول نگران‌کننده برای دولت‌های خاورمیانه است. با این حال، رقابت فزاینده فناوری بین ایالات متحده و چین، روابط رو به رشد خاورمیانه با چین را به چالش می کشد و ایالات متحده متحدان منطقه ای خود را تحت فشار فزاینده ای قرار می دهد.

رقابت فناورانه بین قدرت‌های بزرگ یک تحول نگران‌کننده برای دولت‌های خاورمیانه است. با این حال، رقابت فزاینده فناوری بین ایالات متحده و چین، روابط رو به رشد خاورمیانه با چین را به چالش می کشد و ایالات متحده متحدان منطقه ای خود را تحت فشار فزاینده ای قرار می دهد.

به گزارش صدای نیوز (ناخبر) به نقل از نشنال اینترست، ظهور مجدد خاورمیانه به عنوان عرصه رقابت قدرت های بزرگ بین آمریکا و چین عمدتاً در حوزه نوآوری های مرتبط با فناوری منعکس شده است. بیشتر نگرانی ها و فشارها از تلاش های واشنگتن برای مهار رشد اقتصادی، نوآوری های تکنولوژیکی و نفوذ ژئوپلیتیک جهانی چین ناشی می شود و مناطق زیادی وجود دارد که این تنش در آنها آشکار می شود.
این رقابت شامل رقابت استراتژیک بین قدرت‌های بزرگ برای کسب ثروت، قدرت و نفوذ در شرق آسیا و جهان است. در این زمینه، آرمان‌ها و مدل‌های رقیب حکمرانی سیاسی و توسعه اقتصادی در کنار دیدگاه‌های رقیب درباره ساختار و قواعد نظم جهانی ارائه می‌شوند که همگی ریشه در منافع رقیب دارند. هر دو طرف مصمم هستند که موقعیت جهانی و آزادی عمل خود را نسبت به دیگری به حداکثر برسانند.

از دست دادن اعتبار ایالات متحده و از دست دادن اعتماد دولت های خاورمیانه به پایداری تعهدات امنیتی واشنگتن از ویژگی های سال گذشته بوده است. این وضعیت نگران کننده، دولت های خاورمیانه را وادار کرده است که وابستگی انحصاری خود به ایالات متحده را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند، سیاست های خارجی پیشگیرانه تری اتخاذ کنند و به فکر تنوع بخشیدن به روابط امنیتی خود با دیگر قدرت های بزرگ باشند تا در برابر بی اعتمادی آمریکا محافظت کنند.

به دلیل عدم اطمینان در مورد تعهد آمریکا، دولت های خاورمیانه رویکردهای متعددی را در قبال سیاست ها و اقدامات خارجی خود اتخاذ کرده و در برابر اقدامات آمریکا در رابطه با چین مقاومت نشان داده اند. از دیدگاه این دولت ها، هیچ انتظاری وجود ندارد که قدرت یا گروهی از کشورها توانایی یا تمایلی برای ایفای نقش واشنگتن داشته باشند. چین می تواند بیشترین تأثیر را بر نظم منطقه ای در میان این قدرت های فراسرزمینی داشته باشد.

این کشور متحد یا شریک آمریکا نیست، اما دشمن استراتژیک و دشمن اصلی آن است. با این حال، دامن زدن به بی ثباتی به نفع چین نیست. زیرا نه اراده و نه توانایی ایفای نقش امنیتی مشابه آمریکا در خاورمیانه را دارد.

در رویارویی بین قدرت های بزرگ، خاورمیانه اهمیت استراتژیک روزافزونی پیدا می کند. تشدید سریع این رقابت شرایط بسیار متزلزلی را برای کشورهای خاورمیانه ایجاد کرده است. آنها با محاسبات ژئوپلیتیکی و تجاری جدید، با فشارهای جدید بر مدیریت امنیت ملی و توسعه اقتصادی روبرو هستند. این می‌تواند تلاش‌های آن‌ها برای حفظ روابط با این قدرت‌ها را از طریق وادار کردن آنها به انتخاب بین دو گزینه حفظ مشارکت امنیتی با ایالات متحده یا تقویت مشارکت اقتصادی و فناوری با چین، پیچیده کند.

با حضور روزافزون چین در خاورمیانه، واشنگتن از اعمال فشار بر کشورهای منطقه دریغ نکرده است، زیرا برخی از جنبه های همکاری خود با چین (به ویژه در زمینه نوآوری های تکنولوژیک) را عاملی مضر برای شهروندان خود می داند. ایمنی.

کشورهای خاورمیانه از نگرانی فزاینده آمریکا در مورد چین آگاه هستند و نمی خواهند گرفتار درگیری بین دو ابرقدرت شوند. علیرغم تردیدها در مورد تعهد آمریکا به حفظ امنیت کشورهای منطقه، آنها اذعان دارند که هیچ جایگزینی برای حضور نظامی آمریکا در منطقه برای جلوگیری از حمله نظامی یا سایر اقدامات تهدیدآمیز وجود ندارد.

بنابراین، دولت‌های منطقه تمایل دارند منابع حمایتی خود را متنوع کنند تا از وابستگی مطلق به واشنگتن اجتناب کنند و با توسعه روابط با بزرگترین رقیب و دشمن آن، چین، روابط راهبردی خود با آمریکا را تکمیل کنند. با این حال، تشدید رقابت بر دولت های خاورمیانه فشار می آورد تا در کنار یکی از این دو قدرت جهانی (چین یا آمریکا) قرار بگیرند. در نتیجه، ممکن است شراکت امنیتی با ایالات متحده یا مشارکت اقتصادی و فناوری با چین را از دست بدهند.

در عصر رقابت جهانی، واشنگتن انتظار دارد که متحدانش در سراسر جهان دست به انتخاب های بی رحمانه و بی رحمانه بزنند. بنابراین، کشورهای خاورمیانه باید روابط ژئواکونومیک خود با چین را با درک نگرانی های جدی آمریکا و محدودیت هایی که این نگرانی ها برای مشارکت اقتصادی و فناوری آنها با چین ایجاد می کند، مدیریت کنند.

کشورهای خاورمیانه تا زمانی که برای مشارکت امنیتی خود با ایالات متحده بیش از هر چیز دیگری ارزش قائل باشند، نمی توانند راه دیگری را برای یک منطقه طی کنند. حضور نظامی آمریکا در منطقه حاکی از میزانی از وابستگی متقابل بین آمریکا و کشورهای خاورمیانه است که مشارکت آنها را ضروری و غیرقابل جایگزین می کند.

علیرغم این واقعیت که در سال‌های اخیر ایالات متحده به شریکی غیرقابل اعتماد تبدیل شده است، نه چین و نه روسیه ظرفیت نظامی برای نمایش قدرت در هر نقطه از جهان یا امکانات لازم برای جایگزینی واشنگتن به عنوان ضامن امنیت خاورمیانه را ندارند.

چنین وضعیت غیرممکنی، کشورهای خاورمیانه را مجبور می کند تا برای ایجاد توازن در مشارکت امنیتی حیاتی خود با ایالات متحده و روابط اقتصادی ارزشمند و رو به رشد خود با چین تلاش کنند. آنها همچنین سعی می کنند مشارکت های موازی خود را حفظ کنند و هر کاری که می توانند انجام می دهند تا از انتخاب یک طرف (چین یا آمریکا) به قیمت ترک طرف دیگر اجتناب کنند.

با این حال، وسعت همکاری اقتصادی یا فناوری با چین نتیجه فشار واشنگتن است. و هر چه این فشار بیشتر باشد، توسعه روابط فناوری نوآورانه با چین برای کشورهای خاورمیانه دشوارتر می شود. در عین حال، چین نیز ممکن است از فشار برای بهبود موقعیت خود در منطقه و افزایش هزینه برای ایالات متحده استفاده کند که باعث می شود کشورهای خاورمیانه نتوانند مشارکت موازی خود را حفظ کنند.

اسرائیل در سال‌های اخیر رشد چشمگیری در نوآوری‌های فناوری داشته است. اسرائیل در حال حاضر یکی از مراکز نوآوری در جهان است، با حدود ۶۰۰۰ استارت آپ فعال و صرف ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه در تحقیق و توسعه که بالاترین رقم در جهان است. بنابراین، در دو دهه گذشته، ۹۷ درصد از سرمایه گذاری چین در اسرائیل در بخش فناوری بوده است.

سرمایه گذاری چینی ها در اسرائیل برای توسعه فناوری های نوآورانه بخشی از تلاش های مصمم دولت چین برای گسترش قدرت اقتصادی خود و تسریع توسعه برنامه های نظامی (مانند سلاح های الکترونیکی) است که از جاه طلبی های ژئوپلیتیکی این قدرت در حال رشد حمایت می کند. همانطور که رئیس جمهور چین شی جین پینگ در یک سخنرانی مهم در ماه مه ۲۰۲۱ به دانشمندان نخبه چینی گفت: “نوآوری در فناوری به میدان اصلی نبرد بازی استراتژیک بین المللی تبدیل شده است.”

ایالات متحده متحدان کلیدی خود در خاورمیانه را زیر نظر دارد و از آنها انتظار دارد که انتخاب های سختی داشته باشند. از آنجایی که اسرائیل و واشنگتن روابط عمیق دفاعی و نوآوری‌های فناوری دارند، تمرکز چین بر دستیابی به فناوری‌های دیجیتالی نوظهور، نگرانی‌هایی را در مورد به اصطلاح درهای پشتی فناوری ایالات متحده و خروج ناخواسته فناوری ایالات متحده از اسرائیل ایجاد می‌کند. کابوس ایالات متحده این است که چین، با شراکت یا خرید یک شرکت اسرائیلی، می تواند به فناوری حیاتی دست یابد که به آن کشور در زمینه نظامی یا سایر مناطق حساس برتری دهد.

انتخاب بین این دو گزینه برای اسرائیل دشوار خواهد بود. از سوی دیگر، جذابیت چین در اقتصاد بزرگ و به سرعت در حال گسترش آن نهفته است که فرصت های بی شماری را برای اقتصاد اسرائیل فراهم می کند. اسرائیل به دنبال گسترش روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود با جمهوری خلق چین، کشوری با سریعترین رشد اقتصادی بزرگ در جهان، تنوع بخشی به بازارهای صادراتی و سرمایه گذاری از ایالات متحده و اروپا است. از سوی دیگر، دوستی نزدیک اسرائیل با واشنگتن امنیت غیرقابل مذاکره آن را تضمین می کند.

روابط چین و اسرائیل در دوران فساد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، عمیق تر شد و او اعلام کرد که دو کشور با یکدیگر “ازدواج در بهشت” برگزار کرده اند. در سال ۲۰۱۷، اسرائیل و چین توافق نامه ای به نام مشارکت نوآوری جامع امضا کردند. اسرائیل زمانی که واشنگتن در جهت مخالف حرکت کرد، روابط اقتصادی و فنی خود را با چین عمیق تر کرد. به طور کلی، روابط چین و اسرائیل بدون هیچ گونه تضاد منافع مستقیم، به آرامی توسعه یافته است. (در گذشته، روابط به دلیل محدودیت در صادرات هواپیماهای بدون سرنشین آسیب دیده است.)

در واقع، روابط بین اسرائیل و چین همیشه تحت تأثیر یک طرف ثالث، ایالات متحده بوده است، که این موضوع را نه لزوماً با حسادت، بلکه با نگرانی فراوان، گاهی آمیخته با خشم تماشا می کرد. این موضوع به دلیل بی اعتنایی مکرر اسرائیل به دلخوری واشنگتن از ورود پکن به مناطقی بود که حوزه نفوذ آمریکا بود و واشنگتن در آن منافع حیاتی داشت.

زیرساخت‌ها واضح‌ترین گواه بر روابط رو به رشد چین و اسرائیل است. چین به عنوان بخشی از طرح کمربند و جاده در زیرساخت های اسرائیل سرمایه گذاری می کند. زیرساخت گسترده و پروژه توسعه اقتصادی به عنوان بلندپروازانه ترین ابتکار استراتژیک قرن بیست و یکم ظاهر شده است. هدف این ابتکار برقراری ارتباط آسیا با اروپا در سراسر آفریقا و خاورمیانه، تشویق سرمایه گذاری و افزایش یکپارچگی اقتصادی جهانی است.

تحت ابتکار کمربند و جاده، شرکت‌های چینی زیرساخت‌های ملی را در بنادر دریایی، راه‌آهن، حمل‌ونقل و دیگر پروژه‌های زیرساختی بزرگ در اسرائیل ساخته و اجرا کرده‌اند. همانطور که انتظار می رفت، تعداد مناقصه های برنده شده توسط شرکت های چینی بسیار بیشتر از تعداد مناقصه های برنده شده توسط سایر شرکت های خارجی است. با این حال، حضور چین در مناقصه‌های زیرساخت ملی اسرائیل، تنش‌ها را بین اسرائیل و نزدیک‌ترین دوستش، آمریکا افزایش داده است.

با این حال، فناوری، نه زیرساخت، کلید رقابت قدرت بزرگ است. دسترسی چین به فناوری های نوظهور می تواند توازن قدرت جهانی را از طریق اقتصاد و فناوری تغییر دهد. ۴۹۲ قرارداد از ۵۰۷ قرارداد بین چین و اسرائیل بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ در زمینه فناوری از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری پاک، کشاورزی و روباتیک بوده است. در حالی که فروش کلی در سال‌های اخیر کاهش یافته است زیرا اسرائیلی‌ها نسبت به نگرانی‌های ایالات متحده حساس‌تر شده‌اند، فناوری همچنان بالاست: ۴۳ مورد از ۴۴ سرمایه‌گذاری بین سال‌های ۲۰۲۱ تا می ۲۰۲۲.

رقابت فزاینده فناوری بین ایالات متحده و چین این رابطه نزدیک بین اسرائیل و چین را به چالش می کشد و نزدیک ترین متحد واشنگتن را تحت فشار فزاینده قرار می دهد. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و یایر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل در ژوئیه ۲۰۲۲ یک گفتگوی فناوری سطح بالا را اعلام کردند که بر حفاظت از منافع ملی مشترک در فناوری‌های حیاتی و نوظهور متمرکز خواهد بود.

بنابراین، مشارکت فناوری ایالات متحده با اسرائیل نه تنها با هدف تشویق جریان فناوری بین دو کشور، بلکه محدود کردن دسترسی چین به فناوری و نوآوری اسرائیل با تأکید بر فناوری های پیشرفته است. اسرائیل و ایالات متحده توافق کردند که شراکت خود را ارتقا دهند و آن را با چالش های قرن بیست و یکم و عصر رقابت قدرت های بزرگ فناوری در مرکز آن رقابت تطبیق دهند.

در حالی که دولت نتانیاهو بیش از یک دهه برای ایجاد روابط نزدیک تر با چین و جذب سرمایه گذاری چینی کار کرده است، دولت بنت لاپید نگرانی های ایالات متحده را جدی تر گرفته و چین را به عنوان یک موضوع امنیت ملی در نظر گرفته است. به این ترتیب چین به «ایریت بن آبا» سفیر اسرائیل در پکن درباره لزوم آسیب نرساندن به روابط اسرائیل بین دو کشور (اسرائیل و چین) به دلیل فشارهای آمریکا هشدار داد.

این اولین بار است که اسرائیل چنین پیام قوی و مستقیمی از چین در رابطه با روابط سه جانبه اسرائیل، آمریکا و چین دریافت می کند. به گفته لیو جین چائو، دیپلمات ارشد چین، اگرچه چین روابط ویژه اسرائیل و ایالات متحده را درک می کند، اما از نزدیک سیاست اسرائیل در قبال چین را دنبال می کند. وی گفت: ما در یک نقطه آزمایش حساس برای روابط چین و اسرائیل هستیم.

چین امیدوار است که اسرائیل رویکرد خود در قبال پکن را با سیاست آمریکا در قبال چین هماهنگ نکند. می توان فرض کرد که پیام غیرمعمول تند و مستقیم چین می تواند ناشی از تشدید رقابت تکنولوژیک بین دو ابرقدرت (چین و آمریکا) باشد. به گفته مقامات اسرائیلی، چین پیام های مشابهی را به تمام کشورهای غربی ارسال کرده است.

به طور خلاصه، رقابت فناورانه قدرت‌های بزرگ، تحولی نگران‌کننده برای دولت‌های خاورمیانه است. با این حال، رقابت فزاینده فناوری بین ایالات متحده و چین، روابط رو به رشد خاورمیانه با چین را به چالش می کشد و ایالات متحده متحدان منطقه ای خود را تحت فشار فزاینده ای قرار می دهد.

حفظ برتری فناوری برای ایالات متحده برای مدیریت موفقیت آمیز رقابت با چین بسیار مهم است. بنابراین، رقابت بین ایالات متحده و چین به طور فزاینده ای با رقابت چین و متحدان و شرکای ایالات متحده در خاورمیانه در هم تنیده شده است. دولت بایدن هنگام مدیریت روابط با چین باید پویایی این رقابت های جداگانه را در نظر بگیرد.