سود کشورهای عربی از سرمایه گذاری در فوتبال جهان چیست؟ – خبری نیست


چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان، برنامه امارات برای ادامه سرمایه گذاری در ورزش جهانی به ویژه فوتبال و بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار قطر برای میزبانی جام جهانی که البته با صحبت های فراوان و رشوه های کلان به مقامات بین المللی فیفا همراه بوده است. تنها یک موضوع است.. برای حاکمان این کشورها سرگرمی نیست، بلکه اهداف بلندمدت این کشورها در جریان های مالی و اقتصادی را منعکس می کند.

بر اساس اخبار رسیده، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دنبال راه های جدیدی برای سرمایه گذاری در خارج از کشور هستند و سرمایه گذاری در فوتبال اروپا بخشی از این استراتژی است که باعث افزایش جایگاه بین المللی آنها می شود. هرچند در آینده می توان بحث درآمدزایی از فوتبال را نیز مطرح کرد.

پس از تحریم رومن آبراموویچ مالک چلسی و مسدود شدن حساب های این باشگاه، اکنون موضوع رابطه باشگاه های انگلیسی با مالکان متمول آنها به ویژه شیوخ نفتی دوباره مورد بحث قرار گرفته است. اشپیگل در جدیدترین گزارش خود جزئیات دیگری از تخلفات انجام شده در منچسترسیتی و مالک آن شیخ منصور بن زاید را فاش کرد و گفت که این باشگاه به روبرتو مانچینی برای پرداخت دستمزد به عوامل بازیکنان، امضای قرارداد با بازیکنان زیر ۱۶ سال و قرارداد پرداخت کرده است. پرداخت غرامت مدیر فنی بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ مرتکب تخلف شد و این پول توسط دولت امارات با همکاری EAA، یک آژانس دولتی که توسط خلدون المبارک، رئیس باشگاه منچسترسیتی اداره می‌شود، پرداخت شد.
در سال ۲۰۲۰، یوفا این باشگاه را به دلیل تخلفات دو سال از حضور در لیگ قهرمانان محروم کرد، اما وکلای باشگاه به رهبری سیمون پیرس، سرمایه‌دار بانفوذ، موفق شدند حکم دادگاه داوری ورزش را زیر پا بگذارند و فقط جریمه شوند. . . اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که دلیل سرمایه گذاری های کلان اعراب متمول چیست؟ در واقع، چه عواملی برای سرمایه گذاری کشورهای نفت خاور میانه به ویژه عربستان، امارات و قطر در باشگاه های بزرگ فوتبال اروپایی وجود دارد؟ نمونه هایی از سرمایه گذاری به شرح زیر است:

منچسترسیتی، ملبورن سیتی استرالیا، نیویورک سیتی آمریکا، بمبئی سیتی هند، خیرونا اسپانیا، لومل اس‌کی بلژیک، یوکوهاما ژاپن، مونته ویدئو سیتی اروگوئه و بسیاری از باشگاه‌های دیگر که توسط منصور بن زاید خریداری شده‌اند.
سازمان سرمایه گذاری ورزش قطر در سال ۲۰۱۱ پاری سن ژرمن را با مدیریت ناصر الخلیفی خریداری کرد.
عبدالله بن مسد بن عبدالعزیز ۵۰ درصد از شفیلد یونایتد را در سال ۲۰۱۳ خریداری کرد
صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان در سال ۲۰۲۱ نیوکاسل انگلیس را خریداری خواهد کرد
عبدالله آل ثانی قطر مالاگا اسپانیا را تصاحب کرد

این فقط لیست باشگاه های معروفی است که شیوخ نفتی خریداری کرده اند، اما سرمایه گذاری آنها در فوتبال به عنوان مثال بسیار بیشتر از سرمایه گذاری قطر برای میزبانی جام جهانی است. بر اساس برخی برآوردها، قطر حدود ۲۲۰ میلیارد دلار (۸۱۳۸ میلیارد) برای میزبانی جام جهانی هزینه کرده است که شامل ۷۱۰۷ میلیارد دلار برای استادیوم های ورزشی و ۳۱ میلیارد دلار برای زیرساخت های حمل و نقل است. در واقع، این فقط یک سرمایه گذاری ورزشی نیست، بلکه یک فرآیند مدرن سازی کشور است. مجموع سرمایه گذاری در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی حدود ۳.۵ میلیارد دلار، حدود ۶۰ برابر بود.

افزایش اعتبار بین المللی؛ به دست آوردن محبوبیت در بین مردم در خیابان

تنوع درآمد و رهایی از وابستگی به درآمدهای نفت و گاز، راهبرد اصلی بازوهای مالی و اقتصادی دولت های عربی است، اما آنها باید بیش از سرمایه گذاری مالی را در دستور کار خود قرار دهند. افزایش اعتبار بین المللی و کنترل جریان های مالی و اقتصادی یکی از مهمترین اهداف این مدل سرمایه گذاری عربی است و اینکه بهترین رشته های ورزشی که افراد زیادی از نوجوانی تا بزرگسالی در آن شرکت می کنند کدامند. حقیقت این است که ماهیت ورزش و سرمایه گذاری در این زمینه رابطه مستقیمی بین کشورهای عربی و نفت خیز با خود اروپایی ها در خیابان برقرار می کند و در اینجا تنها به پیوند بین دولت ها و سیاستمداران محدود نمی شود. نمونه رومن آبراموویچ نشان می دهد که با وجود مخالفت تمامی ارکان دولت انگلیس و حتی سایر دولت ها و سایر باشگاه های انگلیسی با این ثروتمند روسی، هواداران چلسی حمایت خود را از وی اعلام کرده اند. کار به جایی رسید که دولت انگلیس به هواداران چلسی هشدار داد که در صورت ادامه حمایت از مالک باشگاه، آنها را تحریم کرده و مسابقات این تیم را پشت درهای بسته برگزار خواهند کرد.

نمونه دیگر حمایت اسطوره “نیوکاسل” و تیم ملی انگلیس “آلن شیرر” از خرید این باشگاه توسط مالکان عربستانی و یا حمل پرچم عربستان در ورزشگاه “سنت جیمز پارک” و برگزاری جشن طرفداران از این تیم پس از خرید باشگاه توسط مردم بانسلمان کرد. بنابراین یکی از اهداف کشورهای ثروتمند عربی برای سرمایه گذاری در باشگاه های بزرگ و پرطرفدار فوتبال اروپایی چیزی فراتر از سرمایه گذاری مالی است که می توان آن را افزایش اعتبار بین المللی برای کسب محبوبیت در اروپا و آمریکا نامید.

Secure Eating، وکیل شرکت حقوقی بین‌المللی Feld Fisher در لندن، معتقد است که سرمایه‌گذاری در برندهای بزرگ فوتبال یک امتیاز بزرگ است زیرا صاحبان این باشگاه‌ها بسیار مشهور هستند و این به آنها فرصتی می‌دهد تا نام و توسعه کشور شما را معرفی کنند. یا یک علامت تجاری در واقع به شهرت بین المللی آنها نیز شکل خواهد داد و فوتبال به عنوان یک ورزش مشهور جهانی به آنها فرصت می دهد تا شهرت خود را گسترش دهند.

این وکیل بین‌المللی همچنین می‌گوید که «بازده سرمایه‌گذاری» (ROI) در فوتبال از نظر تاریخی اساساً حداقل بوده است و سرمایه‌گذاری در این زمینه برای کسب درآمد نیست، اگرچه ممکن است در آینده باشد. به عنوان مثال، «اتحاد» (اتحاد ایرویز، اسپانسر رسمی منچسترسیتی) اکنون نامی است که دائماً در خانواده های انگلیسی و در سراسر جهان مطرح می شود و این نتیجه سرمایه گذاری در فوتبال است.

برنامه “چشم انداز ۲۰۳۰” عربستان سعودی، امارات متحده عربی برای ادامه سرمایه گذاری در ورزش جهانی به ویژه فوتبال و سرمایه گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در قطر برای میزبانی جام جهانی است که البته با صحبت های فراوان و رشوه های کلان به فیفا همراه است. مقامات بین المللی .. موضوع سرگرمی حاکمان این کشورها نیست، بلکه اهداف بلندمدت این کشورها را در جریانات مالی و اقتصادی منعکس می کند. مهمترین بخش این موضوع دور زدن سایر سرمایه گذاران در این زمینه و تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در ورزش است که در نهایت جریان های مالی و اقتصادی این حوزه را تحت تاثیر قرار داده و کنترل می کند، کنترلی که در نهایت می توان در همین راستا دنبال کرد. . هدف مهم این کشورها تنوع بازده ارز و رهایی خود از وابستگی به فرآورده های نفت و گاز است.

دیپلماسی ورزشی اکنون به یکی از مهم‌ترین ابزار کشورهای عربی برای گسترش نفوذ بین‌المللی خود حتی به قیمت ۶۵۰۰ کارگر، رشوه‌دهی گسترده به مقامات فیفا و نقض گسترده حقوق بشر در فرآیند مدرن‌سازی تبدیل شده است. قطر خود را برای جام جهانی ۲۰۲۲ آماده می کند که نمونه ای از این افزایش نفوذ را می توان در ناصر آل خلیفه رئیس پاری سن ژرمن مشاهده کرد که اکنون رئیس اتحادیه فوتبال اروپا است که نقش مهمی در تصمیم گیری فوتبال اروپا ایفا می کند. -ساخت. پیش از این آندره آنیلی، رئیس باشگاه یوونتوس ایتالیا، این سمت را بر عهده داشت

ساختن هویت ملی مدرن

یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری در فوتبال، تشویق جوانان به اتخاذ سبک زندگی جدید است. به عنوان مثال، برنامه چشم انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ تاکید ویژه ای بر افزایش رفاه جسمی، روانی و اجتماعی شهروندان خود دارد، زیرا بر افزایش شادی مردم این کشور تأثیر دارد. دولت عربستان قبلاً اعلام کرده است که قصد دارد تجهیزات و امکانات ورزشی را با همکاری بخش خصوصی توسعه دهد و عربستان سعودی در آینده به یک رهبر جهانی در زمینه ورزش تبدیل شود.

در حال حاضر در کشورهای عربی، به ویژه عربستان، قطر، امارات و حتی بحرین، تعداد زیادی بازی و رویدادهای ورزشی مهم در جهان از جمله مسابقات بزرگ قایقرانی، مسابقات قهرمانی فوتبال و تنیس و مسابقات بزرگ فرمول ۱ برگزار می شود. این مسائل در نهایت می تواند به شکل گیری هویت ملی مدرن کمک کند. تصور کنید که شهروندان کشورهای عربی مسابقات مهم ورزشی را از تلویزیون تماشا می کنند و معتبرترین برندهای کشورشان (از جمله الاتحاد) را در همه جا تماشا می کنند. این به درک جایگاه و هویت آنها در جهان می دهد و آنها می توانند خود را به عنوان یک شهروند جهانی از طریق این رویدادها ببینند.

بازگشت مالی سرمایه گذاری خارجی در فوتبال اروپا

چندین تحلیلگر عرب سرمایه گذاری در باشگاه های بزرگ فوتبال را در راستای برنامه های بلندمدت آنها برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی و تنوع بخشیدن به درآمدها تحلیل کرده اند. همانطور که گفته شد سرمایه گذاری در این بخش اگرچه از نظر سودآوری در اولویت سرمایه گذاران و مالکان نیست، اما با نگاهی به ارزش فعلی بازار باشگاه های نفت خیز می توان آن را جدی گرفت. شیخ منصور با سرمایه گذاری ۲۱۲ میلیون دلاری باشگاه فوتبال منچسترسیتی را خرید و تاکنون حدود ۱.۸ میلیارد یورو سرمایه گذاری کرده است. ارزش این باشگاه در حال حاضر بیش از ۵ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۱۵، بن زاید حدود ۱۳ درصد از سهام باشگاه را به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به سرمایه گذاران چینی فروخت، و ۱۳ درصد از سهام باشگاه را در سال ۲۰۱۵، دو برابر ارزش کل باشگاه در سال ۲۰۰۸. ۱۳ درصد از ارزش باشگاه در یک دوره زمانی: او در سال ۲۰۰۸ ۱۰۰ درصد کل ارزش باشگاه را به دست آورد.

همچنین در سال ۲۰۱۹، منصور بن زاید ۱۰ درصد دیگر از سهام باشگاه را به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار به یک شرکت فناوری آمریکایی خصوصی به نام Silver Lake فروخت. شیخ منصور تاکنون ۷۷ درصد از هلدینگ تحت مالکیت خود یعنی CFG یا City Football Group را در اختیار دارد. به نقل از سایت فوربس، ارزش باشگاه منچسترسیتی از زمانی که شیخ منصور خرید آن را حدود ۲۰۰۰ برابر کرده است و به یکی از بزرگ‌ترین و گران‌ترین باشگاه‌های فوتبال جهان تبدیل شده است. باشگاه ها به زبان انگلیسی لیگ برتر. مثال دیگر باشگاه فوتبال پاری سن ژرمن است که در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۳۰ میلیون یورو ارزش داشت اما اکنون حدود ۳ میلیارد یورو ارزش دارد. بنابراین نمی توان سرمایه گذاری سودآور در فوتبال را به طور کامل نادیده گرفت و مورد منچسترسیتی و پاری سن ژرمن نشان می دهد که این شکل از سرمایه گذاری حتی در مقیاس بزرگ می تواند سودآور باشد.

منچسترسیتی رهبر باشگاه های فوتبال در ورود به دنیای تکنولوژی و متاوار است

باشگاه منچستر سیتی گام جدیدی در جهت توسعه خود برداشته و قراردادی با سونی ژاپن امضا کرده است که بر اساس آن این شرکت باید یک استادیوم مجازی برای آلیانس (نام ورزشگاه منچستر سیتی) ایجاد کند تا علاقه مندان به باشگاه بتوانند از آن سفر کنید در هر جای دنیا. مسابقات این تیم را از این طریق تماشا کنید. بنابراین منچسترسیتی اولین باشگاه انگلیسی است که قصد دارد فضای متاورز را گسترش دهد. این بدان معناست که منچسترسیتی به هواداران خود این فرصت را می دهد تا با استفاده از ۵۵۰۰۰ صندلی مجازی در فضای متوارس، مسابقات را در ورزشگاه اتحاد تماشا کنند.

این وضعیت می تواند سیستم و ساختار سنتی توزیع بازی را به کلی تغییر دهد. در حال حاضر لیگ برتر انگلیس حق پخش مسابقات را به رسانه ها می فروشد، اما در صورت موثر بودن این اقدام، خود باشگاه ها می توانند از طریق فضای متاورس، مستقیماً حق پخش مسابقات را به مشتریان بفروشند و بنابراین دلالی به نام لیگ برتر این اقدام را انجام خواهد داد. با حقوق پخش تداخل نداشته باشد.

نفرا تاری، مدیر ارشد ریکاوری منچسترسیتی گفت: «پخش مجازی مسابقات فوتبال از نظر تئوری ظرفیت نامحدودی است، اما بستگی به این دارد که باشگاه چگونه می‌خواهد فناوری جدید خود را به بازار عرضه کند. این به معنای افزایش شدید درآمد باشگاه خواهد بود.» در واقع، هرچه فناوری جدید ظرفیت بیشتری را برای تماشاگران مجازی فراهم کند، سیستم درآمد باشگاه بیشتر می شود. این باشگاه همچنین سال گذشته توکن های پشتیبانی با Sushio صادر کرد تا جریان درآمد را فعال کند. موضوع Non-Triple Tokens یا NFT ها اکنون در حال افزایش است و فوتبال با توجه به طرفداران زیادی که در سراسر جهان دارد، یکی از بهترین مکان ها برای کسب درآمد است.