ظهور یک اتحاد سیاسی-نظامی جدید از شانگهای؟ – اخبار


شانگهای

شرکت کنندگان در نشست سران کشورهای شورای دولتی در سمرقند در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲، سند نهایی، اعلامیه سمرقند، یک توافقنامه جامع که تمام فعالیت های سازمان همکاری شانگهای را پوشش می دهد، مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

بر اساس یک گزارش خبری، روسیه با نگاهی واقع بینانه به اوضاع متوجه شده است که برخی از کشورهای آسیای مرکزی نسبت به عملیات نظامی ویژه در اوکراین رفتار محتاطانه ای دارند و از همه اقدامات مسکو حمایت نمی کنند. در این صورت، روسیه تبدیل سازمان همکاری شانگهای به یک اتحاد نظامی-سیاسی را تسریع نخواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، باشگاه پدران روسیه در مقاله ای به قلم الکساندر ورونتسوف، رئیس گروه شبه جزیره کره در موسسه شرق شناسی و آکادمی علوم روسیه نوشت:

رویکرد اجلاس امسال سازمان همکاری شانگهای (SCO) به دلایل واضح توجه بیشتری را به خود جلب کرده است که مسلماً دو مورد از آنها مهمتر از بقیه هستند.

اولاً، قدرت و اهمیت سازمان همکاری شانگهای در امور جهانی به طور پیوسته در حال افزایش است و کشورهای بیشتری علاقمند به کسب نوعی وضعیت سازمان همکاری شانگهای هستند. دوم، وضعیت جهانی در سال جاری به شدت بدتر شده است. چالش های جهانی کاملاً جدیدی پدیدار شده اند و رهبران سازمان همکاری شانگهای نمی توانند بی پاسخ بمانند.

بسیاری از سیاستمداران و دانشمندان علوم سیاسی در نقاط مختلف جهان مشتاقند بدانند که این واکنش چه خواهد بود و چه تأثیری بر چشم انداز توسعه سازمان همکاری شانگهای خواهد داشت. در بسیاری از کشورها، کارشناسان نظرات خود را با نزدیک شدن به اجلاس بیان می کنند، تصمیمات احتمالی اتخاذ شده و زمینه هایی را که ممکن است تغییرات عمده در سازمان همکاری شانگهای ایجاد شود، پیش بینی می کنند.

شرکت کنندگان در نشست سران کشورهای شورای دولتی در سمرقند در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲، سند نهایی، اعلامیه سمرقند، یک توافقنامه جامع که تمام فعالیت های سازمان همکاری شانگهای را پوشش می دهد، مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

شرکت کنندگان در این اجلاس قصد دارند وضعیت همکاری های چندجانبه و چشم انداز آن را در آینده نزدیک بررسی کنند و اولویت ها و اقدامات عملی برای تشدید فعالیت های سازمان همکاری شانگهای در مرحله فعلی را شناسایی کنند. آنها بر تقویت نقش سازمان همکاری شانگهای در امور جهانی با توجه به واقعیت های ژئوپلیتیک فعلی تمرکز خواهند کرد.

توجه ویژه و زیادی به گسترش مداوم سازمان همکاری شانگهای معطوف خواهد شد. آنها قصد دارند ایران را بپذیرند که یادداشت تفاهم در مورد تعهدات عضویت امضا خواهد کرد. آنها همچنین درخواست های مصر، قطر و عربستان سعودی برای مشارکت در گفتگو را بررسی خواهند کرد، روند الحاق بلاروس را رسما آغاز خواهند کرد و درخواست های شرکت بحرین (و مالدیو) در گفتگو را بررسی خواهند کرد.

علاوه بر این، شرکت کنندگان قصد دارند مجموعه بزرگی از اسناد را در مورد توسعه فعلی و آینده سازمان همکاری شانگهای تصویب کنند. مهمترین آنها به بهینه سازی افزایشی ادغام ها مربوط می شود.

دو نوع اسناد اولویت دار وجود دارد:

۱- مفهوم همکاری در توسعه اتصالات متقابل و ایجاد کریدورهای حمل و نقل کارآمد که از اهمیت عملی برخوردار است.

۲- نقشه راه برای افزایش تدریجی سهم ارزهای ملی در تسویه حساب متقابل و کاهش استفاده از دلار آمریکا.

شرکت کنندگان همچنین در مورد توافقنامه های اقتصادی در زمینه های انرژی، دیجیتالی شدن، حمل و نقل، ارتباطات، نوآوری ها، فناوری های پیشرفته و مراقبت های بهداشتی و همچنین بسته بزرگی از ابتکارات بشردوستانه در زمینه های فرهنگی و ورزشی بحث کردند. ورزش های سازمان همکاری شانگهای برگزار می شود. تصمیم گرفته شد تا در سال ۲۰۲۲ بدنه جدیدی از سفیران حسن نیت سازمان همکاری شانگهای ایجاد شود تا سازمان همکاری شانگهای در کشورهای مختلف ترویج شود. شرکت کنندگان همچنین به طور رسمی یک شهر هندی را به عنوان پایتخت فرهنگی و گردشگری سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۳ انتخاب خواهند کرد.

آنها همچنین بر تقویت همکاری سازمان همکاری شانگهای با سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و کشورهای مشترک المنافع مستقل (CIS) تمرکز خواهند کرد. دبیرخانه های آنها یادداشت های همکاری امضا کرده اند. در حال حاضر، لازم است سازمان همکاری شانگهای، کشورهای مشترک المنافع و سازمان پیمان امنیت جمعی تلاش های خود را در مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته هماهنگ کنند. یکی دیگر از زمینه های مهم تجارت، در نظر گرفتن فرصت های اضافی برای گسترش همکاری سازمان همکاری شانگهای با اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا با هدف نهایی ایجاد مشارکت اوراسیا است.

در عین حال، وضعیت بین المللی به طور جدی در سراسر جهان بدتر شده است. اوکراین و تنگه تایوان به کانون درگیری ها تبدیل شده اند و روابط بین واشنگتن و مسکو و واشنگتن و پکن در حال بدتر شدن است. جامعه کارشناسان مشغول بحث در مورد تحولات جاری و گمانه زنی در مورد تغییرات عمده ای است که ممکن است در اجلاس سران رخ دهد و تغییراتی که سازمان همکاری شانگهای را متحول خواهد کرد، اگرچه نظرات بسیار متفاوت است.

تعدادی از ناظران به تناقضات ناشی از نتایج نشست دبیران شورای امنیت سازمان همکاری شانگهای که در ۱۹ اوت ۲۰۲۲ در تاشکند برگزار شد و البته در آن جلسه سپتامبر مورد بحث قرار گرفت، اشاره کردند. در سخنرانی نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، برخی از کارشناسان آسیای مرکزی تمایل روسیه را برای تبدیل سازمان همکاری شانگهای به مرکز مقاومت آمریکا و متحدانش و تبدیل آن به اتحادیه فرزندان خود دیدند. آنها بخشی از سخنرانی او را برجسته کردند که در آن او “مکرراً به تقابل جهانی اشاره کرد که در آن مسکو و شرکای آن در سازمان همکاری شانگهای (در حال حاضر چین، هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان) آنها را در یک طرف می بینند. “

در پاسخ، برخی از کشورهای آسیای مرکزی ترجیح دادند خویشتن داری کنند، از بیانیه های تند خودداری کنند و در مورد کمترین اختلافات مانند وضعیت افغانستان بحث کنند. نمونه بارز آن پیشنهاد گزاتا نوردالتووا، دبیر شورای امنیت قزاقستان برای تمرکز بر کمک به این کشور به عنوان کشوری مستقل، متحد، دموکراتیک و صلح آمیز و عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر است. برخی از کارشناسان آسیای مرکزی این بحث را به گونه‌ای دیگر تفسیر کردند: «قصد تبدیل سازمان همکاری شانگهای به یک پلتفرم ضد آمریکایی، آنطور که مسکو می‌خواهد، موفق نخواهد شد».

در بازگشت به جامعه کارشناسان روسیه، انصافاً، شایسته است توجه داشته باشیم که برخی از نخبگان برجسته سیاسی روسیه در این سخنرانی نظراتی نزدیک به کسانی که به پاتروشف نسبت داده می شوند، بیان می کنند. این امر از جمله در مورد مدیر مرکز مطالعات سیاسی-نظامی دانشگاه MGIMO، الکسی پودبریوزکین، صدق می کند. او گفت که سازمان همکاری شانگهای به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به یک سازمان جهانی است. از نظر تعداد شرکت کنندگان، اکنون به عنوان جایگزینی برای سازمان ملل متحد ظاهر می شود. “من معتقدم که در ماه سپتامبر، سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک اتحادیه بین المللی ثبت خواهد شد که می تواند به نوعی جایگزین اتحادیه اروپا و ناتو شود، زیرا این بلوک ها، یعنی ناتو و سازمان همکاری شانگهای، به عنوان ائتلاف های گسترده تشکیل شده اند. این احتمال وجود دارد که پنج کشور دیگر نیز این اتحادیه را تشکیل دهند. به شانگهای بپیوندند، اگر این کار را انجام می دادند، به یک نیروی نظامی-سیاسی مهم تر از اتحادیه اروپا و ناتو یا به طور دقیق اتحاد نظامی-سیاسی غرب تبدیل می شد. پروفسور MGIMO توضیح داد که ائتلاف ضد غربی که ممکن است در ماه سپتامبر ظهور کند، جنبه دفاعی دارد.

از همان ابتدا باید بگوییم که تا جایی که ما از موضع مقامات روسیه اطلاع داریم، نه وزارت امور خارجه و نه مقامات رسمی مسکو به طور کلی چنین افکار افراطی ندارند.

به ویژه، تصور در مورد تبدیل احتمالی سازمان همکاری شانگهای به یک بلوک نظامی چنان جذاب شد که فرضیاتی در مورد کشورهای مختلف مطرح شد.

به عنوان مثال، رسانه ها و کارشناسان غربی نیات مشابهی را به چین نسبت می دهند. مطبوعات غربی، از جمله وال استریت ژورنال، خاطرنشان کردند که سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، منجر به تغییراتی در برنامه شی جین پینگ و تصمیم وی برای رفتن به سمرقند شد، جایی که احتمالاً در حاشیه نشست همکاری شانگهای با پوتین دیدار خواهد کرد. سازمان. ملاقات. از این رو، رسانه های آمریکایی نگران هستند که هدف اصلی شی جین پینگ در نشست سمرقند و در دیدار با رهبران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در مجاورت آن، ایجاد همکاری های امنیتی نزدیک تر با کشورهایی باشد که متحد این سازمان نیستند. ایالات متحده. به منظور ایجاد یک بازدارنده علیه چین. و این نه تنها در مورد رهبران کشورهای سازمان همکاری شانگهای، بلکه در مورد رهبران کشورهای دیگر که به دلایل مختلف به سمرقند خواهند آمد نیز صدق می کند. مثل ترکیه.

ما معتقدیم که روسیه نگاه واقع بینانه ای به وضعیت دارد و می داند که برخی از کشورهای آسیای مرکزی نگرش محتاطانه ای نسبت به عملیات نظامی ویژه در اوکراین دارند و از همه اقدامات مسکو حمایت نمی کنند. در این صورت، روسیه تبدیل سازمان همکاری شانگهای به یک اتحاد نظامی-سیاسی را تسریع نخواهد کرد.

اما روسیه نمی تواند به دخالت نظامی فعال غرب در درگیری در اوکراین و تلاش های آمریکا برای ایجاد اتحادهای نظامی جدید در شرق آسیا پاسخ دهد. بنابراین، ما معتقدیم که روسیه می تواند گام های واقع بینانه بعدی را بردارد.

یا نه

سازمان همکاری شانگهای دارای دو نهاد دائمی است – دبیرخانه عمومی در پکن (جمهوری خلق چین) و کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریسم (RATS) در تاشکند، ازبکستان.

این یک واقعیت شناخته شده است که (ساختار منطقه ای مبارزه با تروریسم) از زمان تأسیس در سال ۲۰۰۲، شکل گیری خود را توجیه کرد و سهم ملموسی در توسعه سازمان شانگهای داشت. ساختار منطقه ای مبارزه با تروریسم به مرکز حمایت و هماهنگی در مبارزه با تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی در سطوح منطقه ای و جهانی تبدیل شده است.

بنابراین دلایلی وجود دارد که حاکی از ابتکاری در نشست سمرقند برای گسترش کارکردهای ساختار منطقه ای ضد تروریستی و تبدیل آن به یک مرکز امنیتی تمام عیار با اختیارات و گستره وسیع تر است.

همکاری نزدیک مسکو و پکن به عنوان رهبران سازمان همکاری شانگهای در این زمینه کاملاً قابل پیش بینی است.

دوما

حوزه روشنی وجود دارد که شرکت کنندگان در اجلاس روی آن تمرکز خواهند کرد و به وضوح درک متقابلی بین روسیه و چین وجود دارد – جستجوی راه های مؤثر کشورهای سازمان همکاری شانگهای به منظور خنثی کردن اقدامات غیردوستانه نیروهای فراسرزمینی در منطقه. محدوده جغرافیایی محدود سازمان همکاری شانگهای فعالیت بازیگران خارجی و مخالفان در منطقه.

به جز هشدارهای صریح نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت در سخنرانی خود در نشست فوق الذکر دبیران شورای امنیت کشورهای سازمان همکاری شانگهای، نیازی به جستجوی موردی نیست.

نیکلای پاتروشف با اشاره به مانورهای همکاری منطقه ای ۲۰۲۲ به رهبری آمریکا که از ۱۰ اوت ۲۰۲۲ در تاجیکستان با حضور پرسنل نظامی ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان و پاکستان آغاز شد، تاکید کرد: می خواهم به شرکای خود تکرار کنم. بیشتر از همه، آمریکایی ها به چنین رویدادهایی نیاز دارند تا منطقه بالقوه عملیات نظامی را مطالعه کنند، اهداف بالقوه را تعیین کنند، و نقشه های دیجیتالی از سلاح های با دقت بالا ایجاد کنند. ابتکارات، امنیت ما را تهدید می کند.”