متن پیشنهادی جوزف بورل در خدمت منافع اقتصادی ایران نیست – نبأ نیوز


پیشنهاد آقای بورل در مقایسه با آنچه که در ماه مارس روی میز بود، کمی اصلاح شده است. اگرچه در مذاکرات اخیر قطر اعتدالی وجود دارد، اما مشکل این است که پیشنهادات ایران برای منافع اقتصادی را نمی پذیرند. تا زمانی که این پیشنهادات پذیرفته نشوند و مطمئن نباشیم که این توافق مزایای بیشتری از آنچه که اکنون داریم به همراه خواهد داشت، موافقت با آنها منطقی نخواهد بود.

به گزارش خبرها، در تازه ترین تحولات روند مذاکرات وین، طرف غربی با ادعای گنجاندن پیشنهادات ایران در متن پیشنهادی جدید توافق، تلاش کرد درهم تنیدگی مذاکرات را در خاک ایران بیندازد. در گفت و گو با علیرضا کوهن، کارشناس مسائل بین الملل و از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، فضای کنونی مذاکرات بررسی شد. مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

در چند روز گذشته غرب مدعی شده است که خواسته های ایران در پیشنهادات اخیر خود برای متن توافق برآورده شده است. نظر شما در مورد چنین ادعایی چیست؟
گفته می شود توافق نامه آماده است و ایران باید در مورد آن تصمیم گیری کند و این متنی که بعد از پیشنهاد آقای بورل ارائه شد تلاشی برای قرار دادن ایران در فضای صفر و یک تلقی می شود، یعنی یا باید بپذیریم یا توافق به طور کامل شکسته شده است. شاید اگر هدف دستیابی به توافقی مانند آنچه در دوره قبل مطرح شد، مهم باشد که برای رسیدن به توافق چه باید بکنیم. اما در دوره جدید مذاکرات در دولت سیزدهم، همانطور که در دور اول سال گذشته گفته شد، هدف دستیابی به توافق نیست، بلکه رسیدن به نتایج و دستاوردهایی است که مهمترین آن رفع تحریم ها و پیروزی در آن است. سود اقتصادی و پایداری این سود. آمریکایی ها حاضر به همکاری در هر دو موضوع نیستند. هر دو در مورد چشم پوشی از تحریم ها و ارائه تضمین هستند. آمریکایی ها مقاومت زیادی برای حفظ تحریم ها تا زمانی که ممکن است دارند تا مفاد برجام که خود یک توافق ناقص بود، به درستی اجرا نشود. در خصوص ضمانت، ابتدا واشنگتن مدعی شد که چنین چیزی اصلا امکان پذیر نیست و اکنون در متن نهایی که آقای بورل داده، صحبت از ارائه ضمانت از سوی رئیس جمهور آمریکا شده است. تضمینی که ایران می خواهد بسیار متفاوت است. خیلی ساده است. اگر قرار نیست به منفعت اقتصادی برسیم، چرا اصلاً موافقیم؟ اگر سود کوتاه‌مدت باشد، به ضرر بلندمدت تبدیل می‌شود، همانطور که فشار تحریم‌ها بعد از برجام بسیار بیشتر از قبل از برجام بود. این نکته بسیار مهم است و نمی توان آن را نادیده گرفت. باید توجه داشت که تحریم ها باید حداقل به صورت پایدار برداشته شوند. شرایط اقتصادی که به واقعیت نزدیک است و در کشور ما به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است این است که ما همان چیزی را که قرار است الان توافق به ما بدهد به دست می آوریم و توافق فقط ما را وارد برجام می کند و در نهایت ممکن است. بایدن یا یک رئیس جمهور جمهوری خواه، که احتمالاً انتخاب می شود، هر زمان که بخواهد از این فرصت استفاده کند و ما را تهدید کند و برای ما مشکل ایجاد کند. ضلع غربی تمام تلاش خود را می کند تا با دادن حداقل امتیاز بیشترین امتیاز را به دست آورد. به نظر من موضع باقری در مقابل بورل منطقی بود که گفتند متن را بررسی می کنیم و پیشنهادات خود را اضافه می کنیم. فیلمنامه نهایی قرار نیست از قبل وجود داشته باشد. مذاکره به این معنا نیست که متن نهایی را روی میز بگذاریم و از طرف مقابل بخواهیم آن را بپذیرد یا رد کند. در مورد متن نظر داده شود و متن آن کم و زیاد شود. همانطور که وزیر امور خارجه گفت، ما بسیار مشتاق به توافق و لغو تحریم ها هستیم. به شرطی که تحریم ها برداشته شود.

خواسته های ایران در متن پیشنهادی جدید محقق نشد، اما آیا می توان متن جدید پیشنهادی و مواضع طرف غربی را با اصلاحیه نسبت به اسفند سال گذشته ارزیابی کرد؟
پیشنهاد آقای بورل در مقایسه با آنچه که در ماه مارس روی میز بود، کمی اصلاح شده است. اگرچه در مذاکرات اخیر قطر اعتدالی وجود دارد، اما مشکل این است که پیشنهادات ایران برای منافع اقتصادی را نمی پذیرند. تا زمانی که این پیشنهادات پذیرفته نشوند و مطمئن نباشیم که این توافق مزایای بیشتری از آنچه که اکنون داریم به همراه خواهد داشت، موافقت با آنها منطقی نخواهد بود. اکنون در شرایطی هستیم که اروپایی ها و آمریکایی ها به دلیل مشکلاتی که در حوزه انرژی با آن مواجه هستند به دنبال یک توافق کوتاه برای راه اندازی کسب و کار خود هستند. ما باید مراقب منافع مردم خود باشیم و وظیفه ما تامین منافع اروپا و آمریکا نیست.

اگر مذاکرات وین به توافق نرسید باید منتظر تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت باشیم؟
اگر به توافق نرسیدیم یکی از سناریوها این است که اروپایی ها مکانیسم ماشه را فعال کنند. اگر مکانیزم ماشه فعال شود، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، یعنی تصمیم‌ها به طور خودکار برمی‌گردند، با تصمیم جدیدی علیه ایران موافقت نمی‌کنند، اما انتظارات این نیست که چنین اتفاقی رخ دهد و احتمال وقوع آن بسیار کم است. . وضعیت فعلی احتمالا ادامه خواهد داشت.

آیا طرف غربی پس از تعدیل مواضع حداکثری خود در برابر ایران، حاضر شد ضمانت سیاسی که حداقل ضمانت ها باشد ارائه کند؟
در آخرین کلمات بورل نوعی تضمین وجود دارد. اما اگر بخواهیم منظور از ضمانت سیاسی به عنوان یک اقدام قانونی و معتبر باشد، خیر، بلکه صرفاً صدور یک اعلامیه سیاسی پذیرفته شده است.

حتی اگر بخواهیم بپذیریم که آمریکا به دلیل مشکلات سیاسی داخلی قادر به ارائه تضمین به ایران نیست، آیا عدم رها کردن مسائل ادعایی علیه ایران در PMD سند معتبری برای نشان دادن عدم تمایل غرب به دستیابی به توافق سازنده با ایران نیست. ایران؟
قرار بود PMD تعطیل شود و کاری که مدیرکل انجام می دهد خلاف توافق قبلی است، اما اینکه آمریکایی ها قصد ندارند از تحریم ها چشم پوشی کنند و به ما امتیاز واقعی بدهند، چیزی است که ربطی به دموکراسی و دموکراسی ندارد. دولت جمهوری خواه در آمریکا توافق دوجانبه ای در آمریکا وجود دارد که فشار بر ایران باید ادامه یابد و به نفع ایران نیست و رویکرد آنها بسیار متفاوت است. مسائل داخلی لزوماً ملاک نیستند و آنچه که به عنوان موانع داخلی گفته می شود فقط یک بهانه است، اگر بایدن اراده تلاش سازنده برای دستیابی به توافق را داشت.

گاهی گفته می شود که مذاکرات وین هنوز به نتیجه نرسیده است، اما طرف غربی را بر آن داشته تا از فشار حداکثری بر ایران بکاهد و همین موضوع فضا را برای مذاکرات منطقه ای ایران باز کرده است. چه فکری در این باره دارید؟
مذاکرات ما در منطقه قبل از آمدن بایدن آغاز شد و این درست نیست. این بیانیه مبنای مهمی دارد و آن این است که توانایی ما در ایجاد فضای باز اقتصادی به این دلیل است که آمریکایی ها این ممنوعیت را جدی دنبال نمی کنند. این استدلال نادرست است و از زمان روی کار آمدن بایدن، تحریم های متعددی علیه ایران اعمال شده است. شرایط اقتصاد بین الملل و تلاش ما برای دور زدن تحریم ها نتیجه داده است و این مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. ضمناً، اگر بپذیریم که آمریکایی‌ها با ما مذاکره می‌کردند – و الان هم همین‌طور است – البته طرف مقابل از توانایی‌های خود یعنی اعمال تحریم‌های سخت دست نمی‌کشد تا به نتیجه برسد. مذاکرات شرایط دنیا تغییر کرده و باعث شده بتوانیم نفت بیشتری بفروشیم، برخی حرکت های مهم دولت در حوزه سیاست منطقه ای درآمد ما را افزایش داده و غیرقابل انکار است. پیش از این اعلام شده بود که فعال سازی این قابلیت ها ربطی به تحریم های آمریکا ندارد، اما اقدامی برای بهره برداری از آنها صورت نگرفت.

کد خبر: ۱۹۱۲۷۱