نقش شبهه افکنان در واقعه عاشورا! – اخبار


امام حسین علیه السلام

بسیاری از مردم کوفه در جدی بودن اختلاف حسین و یزید تردید داشتند و بر این باور بودند که سرانجام بین آن دو که از یک قبیله و قبیله بودند صلح برقرار می شود و بعید است که خون عامل تعیین کننده در غیبت باشد. از حسین وفاداری و به همین دلیل با ناباوری و اشک شاهد شهادت امام بودند.

به گزارش خبرها، امروز هفتمین روز از ماه محرم است که با شهادت امام حسین (علیه السلام) رنگ خون به خود گرفت و سرخی آن تاریخ اسلام را تحت تأثیر قرار داد. ددار به مناسبت این ایام مجموعه مقالاتی از حسین جعفری را منتشر می کند.

– توجه به وقایع بعد از شهادت امام حسین (علیه السلام) از جمله حمله عمال یزید به مکه و مدینه، خونریزی مردم، قیام صالحان در کوفه، قیام مختار و …. . . ، توضیح می دهد که برخی از مخالفان و منتقدان حاکمان فاسد اموی و مروان در بزکه در انتخاب راه درست تردید کردند و به وظیفه خود به نحو احسن و به موقع عمل نکردند و هنگامی که هیچ سودی در قیام و مخالفت آنها نداشت دست به کار شدند و کشته شدند!

قیام طبین در کوفه و قیام مردم مدینه «حرا» نمونه بارز حرکت ناگهانی اعتراض مردم است، در زمانی که حمایت از امام حسین لازم بود; با اکراه سکوت کردند و سرانجام بی تفاوت مردند و بقیه در سکوت به زندگی ادامه دادند.

اگر بپذیریم که علت سکوت و تردید برخی از مردم و ناظران کوفه و مدینه و مکه مکرمه، ترس از جان بود، اما در مورد توابین و اهل قیام که «مرگ» را برگزیدند. حداکثر در زمان نامناسب و در جنگی بدون و برای جبران سکوت ناگهانی، حتی در زمان دیگری گریه می کردند. غلط!!

در نوشته های قبلی نویسنده این قلم به برخی از دلایل و دلایل شبهات مردم کوفه اشاره کردم و در اینجا قصد دارد به دلیل دیگری به ویژه در مورد مردم مکه و مدینه اشاره کند.

«هر روز عاشورا و کربلاست» یعنی بدانیم که لحظه لحظه زندگی ما صحنه تصمیم گیری و انتخاب حق و باطل است.

می توان تبیین و تحلیل وقایع اجتماعی را بیش از حد ساده و ساده کرد و گروهی را محکوم کرد و گروهی را حق دانست، اما این را در عمل بدانیم!! درست؛ واضح، سرراست و اشتباه نیست. نه اینقدر سیاه و شفافه که به راحتی تشخیصش میدی!!!

حق و باطل در هم آمیخته و در هم می آمیزند و این آمیختگی انسان را دچار تردید می کند. روشن است که برای مقصر دانستن افراد مردد و غیر فعال، ابتدا باید شک و شبهه را برطرف کرد و سپس از آنان خواست که از حقیقت حمایت کنند. اگر به هر دلیلی قادر به رفع شبهات و دلایل شبهات شبهات نیستیم، شرعاً جایز نیست که شبهات را مال خود کنیم!!

بررسی این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که مردم امروز نیز همین شبهات و شبهات را در قالب های جدید دارند و بی آنکه متوجه باشند مانند اهل کوفه و مکه و مدینه رفتار می کنند.

خلاصه ادعا:

۱ – شک شیعیان کوفه در عدم همراهی کامل مسلم بن عقیل و نپیوستن به امام حسین، ناشی از شبهه ای است که به درک آنها از دستورات امام و امام برمی گردد.

از دیدگاه شیعیان کوفی (و بسیاری از ما در ایران امروز!) این وظیفه امام است که جزئیات اعمال شیعیان را مشخص کند و هرگونه انحراف از دستورات امام ضلالت و ضلالت است. ایستاده و صبور است. (ایستادن در حالت شک.. ایستادن در حالت شک بهتر از افتادن در چاه مهلک است) و چون در فرمایش امام هیچ اشاره ای به مسلمان نشده است، حتی اگر غیرمستقیم باشد، قیام و. استعفای ولی کوفه، امام صریحا دستور داد که بمانید تا من نزد شما بیایم، و آنها در قیام و تصرف قدرت در کوفه با کمک مسلمانی شک کردند و یا صبر کنید تا امام وظیفه آنها را کشف کند، پس صبر کنید و بشوید. . تا مسلمان تنها بماند منفی! چون شیعیان کوفی. شیعیان مقلد، سرزمینی و مطیع هستند.

۲- بسیاری از مردم کوفه در جدی بودن اختلاف حسین و یزید تردید داشتند و بر این باور بودند که سرانجام بین این دو که از یک قبیله و قبیله هستند صلح برقرار می شود و بعید است که خون عامل تعیین کننده باشد. که آیا بیعت حسین است و از این رو شاهد کفر و اشک شهادت امام بوده‌ام.

۳- بسیاری از مردم کوفه در حمایت از حسین و حتی جنگ و نبرد با او تردید داشتند (مخصوصاً کسانی که در ابتدا به حسین نامه می نوشتند، اما با به قدرت رسیدن یزید، سنگ تمام گذاشتن و جانشینی یزید را در کشور خود گذاشتند. .الصدر و بر حسین اصرار کردند که جلوی والی بیرون نیامدند) گسترده و قسم می خورند!!سن (هر که می خواهد باشد) در همان حد اطاعت از رسول خدا و خداست. و اکنون که یزید به ید رسیده و حاکم شده است، وظیفه هر مسلمانی است که حتی اگر پیش از آن بر یزید بوده باید تسلیم او شود، پس عدم وفاداری حسین با یزید است و کوچکتر از آن باقی می ماند. قبیله، او بر رسول خدا و سوگند به خداست، و چنین شد که برای اطاعت از خدا، مانند خلیفه، به اطاعت از خلیفه روی آوردند و یزید رضی الله عنه در پی جنگ با حسین است. .!!!

به جدی بودن اطلاعات خطرناک و امیدهای واهی شک کنید!!

۴- چون شک مردم مدینه و مکه به درک آنها از وقایع خلافت علی بن ابی طالب و اختلاف خلیفه آن زمان با معاویه بازگشت، در آن تردید می کنند. اطلاعاتی که حسین بن علی در مورد یزید اعلام کرد مورد نظر بود، چقدر جدی است؟ به همین دلیل تصور نمی کردند که واقعاً دعوای حسین و یزید با مرگ حسین ختم شود.

به عبارت دیگر، مردم مدینه سابقه حسنه توافق با معاویه داشتند و به همین دلیل ممکن بود انتظار داشته باشند که در این صورت، هم یزید و هم حسین، راه میانه را انتخاب کرده، مصالحه کنند و دست از درگیری بردارند. پیشنهاد حسین به عمر سعد مبنی بر ترک جنگ و رفتن به شام ​​و مذاکره با یزید ربطی به موضوع ندارد، زیرا این تصور و امید واهی اوست. ) پس حسین بن علی اخبار و اطلاعات یزید را جدی نگرفت. اما وقتی خبر شهادت حسین(ع) را شنیدند; به هوش آمدند و تحقیقاتی را که باید در زندگی حسین بن علی پس از شهادت انجام می دادند انجام دادند!! شخصی را برای بررسی صحت ادعای حسین به دربار یزید فرستادند و چون مطمئن شدند امام حسین چیزی جز حقیقت نگفته است، قیام حرا را تشکیل دادند که به دلیل نابهنگام بودن آن با کشتارهای فراوان سرکوب شد. . . !!!!

حقیقت این است که قبل از کوفی بودن باید دعا کنیم (همه بدون استثنا کوفی هستیم و البته تا زمانی که گره های ذهنی ما با ایمان آنها یکی باشد پس کوفی می مانیم!!) نه اینکه مدنی و مکی باشیم. . !!!