وقت آن است که گوشی خود را تعمیر کنید


وقتی با کایل وینز، مدیر عامل iFixit تماس گرفتم، فکر کردم که او جشن بگیرد – پس از سال‌ها مبارزه برای حق تعمیر، شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و سامسونگ ناگهان توافق کردند که قطعات گوشی‌هایشان را تامین کنند. نه تنها این، آنها با آنها قرارداد امضا کردند برای او برای فروش آن قطعات از طریق iFixit به همراه دفترچه راهنما و ابزار تعمیرات خود شرکت. Valve هم همینطور.

اما وینز می گوید که هنوز قراردادها را به پایان نرسانده است. او می‌گوید: «یکی دو ماه آینده، چیزهای بیشتری در راه است». (نه، این اپل نیست.) موتورولا در واقع اولین شرکتی بود که تقریباً چهار سال پیش وارد شد. و اگر اپل به طور هدفمند به آنها در ارائه قطعات به مصرف کنندگان بپیوندد – همانطور که تا اوایل سال ۲۰۲۲ وعده داده بود – عصر تعمیر تلفن شما در راه است. اکتبر گذشته، ایالات متحده عملاً باز کردن قفل چندین دستگاه را به منظور تعمیر به استثنای قانون حق چاپ هزاره دیجیتال قانونی کرد. حالا قطعات لازم می رسد.

چه چیزی تغییر کرده است؟ آیا این شرکت‌ها با چنگ و دندان مبارزه نکرده‌اند تا حق تعمیر را از روی میز حفظ کنند و گاهی اوقات به‌طور پنهانی صورت‌حساب‌ها را در آخرین لحظه متوقف کنند؟ قطعا. اما به هر حال برخی از قوانین در حال تصویب است… و به ویژه یک قانون فرانسه ممکن است نقطه عطف بوده باشد.

وینز با اشاره به قانون سال ۲۰۲۱ که شرکت های فناوری را ملزم می کند تا میزان قابل تعمیر بودن گوشی های خود را – در مقیاس ۰.۰ تا ۱۰.۰ – در کنار قیمت گوشی های خود افشا کنند، می گوید: «چیزی که بازی را بیش از هر چیز تغییر می دهد، کارت امتیازی فرانسوی برای تعمیر است. کارت حتی اپل مجبور شد امتیازهایی را برای رفع مشکل اضافه کند – اما Wiens من را به این بیانیه مطبوعاتی سامسونگ راهنمایی می کند. هنگامی که سامسونگ برای بررسی معنی دار بودن نتایج تعمیرات فرانسوی سفارش مطالعه ای را انجام داد، نه تنها کارت امتیازی را در دست پیدا کرد بلکه چیز شگفت انگیزی نیز یافت. ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان مایلند برند مورد علاقه خود را برای محصولی که امتیاز بالاتری کسب کرده است کنار بگذارند.

درجه تعمیر را می توان در سمت راست پایین صفحه محصول مشاهده کرد.
اسکرین شات: Apple.com

وینز می گوید: “من مطالعات گسترده ای روی کارت امتیازی انجام داده ام و کار می کند.” “این رفتار محرک است، الگوهای خرید مصرف کننده را تغییر می دهد.”

چوب، هویج را ملاقات کنید. Wiens پیشنهاد می کند که دیدن یک فرصت باعث شد این شرکت ها iFixit را وارد معامله کنند.

ناتان پراکتور، مدیر کمپین برای حق اصلاحات در گروه تحقیقاتی منافع عمومی ایالات متحده (US PIRG)، هنوز فکر می کند که باتوم در وهله اول شایسته تشکر است. ساده لوحانه است اگر بگوییم ۱۰۰ درصد… اما هیچ کدام از اینها اتفاق نمی افتد مگر اینکه تهدیدی برای قانون وجود داشته باشد.

پراکتور خاطرنشان می‌کند: «این شرکت‌ها می‌دانستند که این مشکلات برای مدت طولانی بوده است، و تا زمانی که ما به اندازه‌ای اهرم را به کار نبردیم که اجتناب‌ناپذیر به نظر برسد، هیچ یک از شرکت‌های بزرگ برنامه‌های تعمیر خوبی نداشتند، و اکنون همه آنها را تبلیغ می‌کنند.» توجه من به این واقعیت جلب می شود که پارلمان اروپا به تازگی با ۵۰۹ رای موافق در برابر ۳ رای به نفع الزام اتحادیه اروپا برای وادار کردن تولید کنندگان به ساخت دستگاه های قابل نجات تر رای داد.

وینز می‌گوید: «من فکر می‌کنم درک و استعفای فزاینده‌ای وجود دارد که تلفن‌ها دوام بیشتری خواهند داشت و هیچ کاری نمی‌توانند در مورد آن انجام دهند.

Proctor اذعان می کند که ممکن است گوگل انگیزه مالی نیز داشته باشد. گوگل یک شرکت بزرگ و بزرگ است، اما فروش تلفن‌های پیکسل بخش بزرگی از بازار نیست؟ بازیکن.”

در مورد دلایل عملی که شرکت‌های فناوری در گذشته حق تعمیر را حفظ کرده‌اند، نگرانی‌ها در مورد هک کردن باتری‌ها یا شکستن گوشی‌هایشان توسط مصرف‌کنندگان و وادار کردن شرکت‌هایی مانند گوگل یا سامسونگ به تماس‌های پشتیبانی بیشتر چیست؟ وینز می گوید که آنها کمی اغراق آمیز هستند. اما او همچنین ادعا می‌کند که به همین دلیل این شرکت‌ها iFixit را انتخاب می‌کنند، زیرا وب‌سایت آن‌ها راهنماها و ابزارهای تعمیر را ارائه می‌دهد که به‌طور خاص طراحی شده‌اند تا افراد را کمتر در معرض شکست قرار دهند.

سامسونگ، گوگل و حتی Valve لزوماً در را برای هر نوع تعمیری باز نمی کنند، به خاطر داشته باشید. Wiens می‌گوید iFixit هیچ برد چیپست نمی‌فروشد، بنابراین اگر Pixel شما نوعی مشکل بوت‌لوپ بدنام را نشان می‌دهد که بسیاری از تلفن‌های Nexus را گرفتار کرده است، همچنان باید برای رفع آن به Google مراجعه کنید. “[Boards are] مطمئناً باید به آن نگاه کرد، اما او می‌گوید که چالش‌های زنجیره تامین در اطراف انجام این کار وجود دارد.

Google Pixels به همراه iFixit Tools.
عکس: iFixit

مهم‌تر از همه، رایج‌ترین قطعاتی که از قبل باید در انبارهای قطعات یدکی جدید iFixit گنجانده شوند، مانند صفحه‌نمایش‌های رسمی و باتری‌ها، و iFixit می‌گوید که متعهد به پشتیبانی از تلفن‌ها است، حتی اگر مجبور شود قطعات «آخرین شانس» را در زمانی که کارخانه‌ها تولید آنها را متوقف می‌کنند، ذخیره کند. در حالی که پیش‌بینی اینکه به چه تعداد از این قطعات نیاز دارند دشوار است، سازندگان به برخی از آنها کمک می‌کنند و داده‌ها را با iFixit به اشتراک می‌گذارند، مانند تعداد گوشی‌هایی که فروخته‌اند.

Wiens می گوید iFixit در حال حاضر صدها هزار قطعه در یک انبار خارج از سایت دارد و در حال حاضر در نتیجه این معاملات در حال گسترش است. Wiens نمی‌گوید که آیا شرکت‌های فناوری از قطعات پشتیبانی می‌کنند یا اینکه چقدر پرداخت خواهند کرد، اما iFixit می‌گوید که آنها باید آنها را بخرند و آنها را با قیمت بالاتر به فروش خواهند رساند.

در حالی که لزوماً برای هر نوع تعمیری نیازی به قطعات تایید شده رسمی ندارید، به نظر می‌رسد که ممکن است مزایایی داشته باشد: کیت‌های تعمیر iFixit با همان نوع واشرهای ضدآب از پیش بریده‌شده‌ای عرضه می‌شوند که گوگل و سامسونگ برای آب‌بندی مجدد خود استفاده می‌کنند. گوشی های خود وینز می‌گوید: «تا زمانی که این کار را درست انجام دهید، مهر و موم را تا انتها به پایان برسانید، دوباره خوب خواهید شد.

او می‌گوید این کاری است که افراد بیشتری باید هر یا دو سال یک‌بار انجام دهند – زیرا چسبی که سازندگان برای عایق‌کاری دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند، به مرور زمان فرسوده می‌شوند. او می افزاید: “شما اولین آزمایش خود را زیر دوش انجام می دهید و از آن راضی هستید، این بدان معنا نیست که بعد از سه ماه همچنان زیر دوش کار خواهید کرد.”

صرف نظر از اینکه این شرکت‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند یا رهبری می‌شوند، نتیجه ممکن است یکسان باشد: دوره‌ای که در آن تلفن قدیمی شما می‌تواند به اندازه کافی برای مدت طولانی‌تری نسبت به زمانی که ممکن است در حالت عادی باشد، خوب بماند. سیاستمداران، دولت‌ها، تنظیم‌کننده‌ها، سهامداران و گروه‌های مدافع مانند PIRG آمریکا همگی در حال لابی‌گری هستند و ممکن است این فرصت نیز باز شود.

«اگر بازار تغییر کند و مردم گوشی‌ها را برای مدت طولانی‌تری نگه دارند… در نهایت شرکت‌ها تغییر خواهند کرد و راهی برای کسب درآمد بیشتر در آن محیط پیدا خواهند کرد، درست است؟» پراکتور می‌گوید و اشاره می‌کند که تلفنی که دوام داشته باشد ممکن است راه دیگری برای ترغیب مشتریان به ماندن باشد. من فقط تشویق می‌شوم که این مشوق‌ها در حال حاضر بیشتر با بهترین چیزها برای مردم روی کره زمین هماهنگ هستند.»

من کاملاً انتظار دارم که شرکت های فناوری به مقاومت در برابر حق اصلاح در برخی موارد ادامه دهند، حتی در حالی که وانمود می کنند که از آن استقبال می کنند. (ما قبلاً این موضوع را از اپل دیده‌ایم و اپل به درخواست اظهارنظر در این هفته در مورد برنامه تعمیر سلف‌سرویس خود پاسخی نداد.) راه‌های زیادی وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند از آنها اجتناب کنند، مانند دریافت هزینه‌های کلان برای قطعات یا پرتاب آنها. دور. هشدارهای ترسناک – به اعتبار خود اپل در حال عقب نشینی است.

و البته، آنها همچنان شما را وسوسه می‌کنند تا سریعاً به گوشی‌های جدید ارتقا دهید، مانند اینکه چگونه اپراتورها مدل پشتیبانی را در سال گذشته برای تحریک فروش در حالی که جامعه هنوز در خانه گیر کرده بود بازگرداندند، و اینکه چگونه اپل به دنبال فروش آیفون به عنوان یک گوشی است. خدمات اشتراک اکنون

اما به نظر می رسد وقتی باتری مینی آیفون من تمام شود و دستگاه مینی جدیدی برای تعویض آن وجود نداشته باشد، خودم می توانم باتری را تعویض کنم. و اگر نه؟ ممکن است راهنمایی کنم و سراغ یک پیکسل تازه تعمیری بروم.