پشت صحنه تصمیمات بنزینی، بدون سناریو! – اخبار


بنزین
بنزین

قیمت تکلیفی ناشی از سلیقه، دیدگاه و دولتمردانی است که اغلب به این نتیجه می رسند که با افزایش قیمت حامل های انرژی برای پوشش کسری بودجه، در سی سال گذشته اتفاق افتاده است که هدف اولیه کاهش است. مصرف بنزین

بر اساس این خبر، به گفته فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، با توجه به افزایش مصرف بنزین، قرار است به نحوی این روند کنترل شود تا منجر به واردات نشود. سیاست کاهش سهمیه بندی برای کنترل مصرف و جلوگیری از واردات بنزین از کار افتاده است.

در نتیجه این سیاست، سهمیه دوم یعنی سهمیه ۳۰۰۰ تومانی بنزین در کارت های سوخت شخصی کاهش یافت و مردم در تمامی جایگاه ها به کارت سوخت رایگان برای جایگاه داران دسترسی داشتند.

کاهش سهمیه بنزین به شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت بنزین منجر شده است. همزمان زمزمه های افزایش قیمت بنزین در حالی افزایش یافت که احسان کهندوری وزیر اقتصاد در دولت سیزدهم بارها از تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری خبر داده بود.

در همین حال، نماینده تهران در توییتر توئیتی درباره احتمال سهمیه بندی سوخت و افزایش قیمت آن منتشر کرد. سید مصطفی مرسلیم در توییت خود نوشت: تعیین و اصلاح سهمیه سوخت یعنی جلوگیری از اسراف، بستن راه ها و مقابله با آلودگی هوا. دولت باید در تصمیم عاقلانه خود با جدیت بایستد.

هیچ سناریویی پشت پرده بنزین نیست

محمود صبحی، کارشناس اقتصاد انرژی در این خصوص گفت: متاسفانه قیمت انرژی در ایران مرتب است و تصمیم نهایی را تصمیم گیرندگان اصلی می گیرند و سازوکار بازار در اینجا تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

وی افزود: قیمت دستوری ناشی از سلیقه و دیدگاه دولتمردان است که اغلب به این نتیجه می رسند که با افزایش قیمت حامل های انرژی، کسری بودجه را پوشش دهند و اتفاقی بسیار محدود در ۳۰ سال گذشته است. که هدف اولیه کاهش مصرف بنزین است، ممکن است وجود داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی انرژی گفت: دولت در اکثر موارد از قیمت بنزین برای تامین کسری بودجه استفاده کرده است که به درستی انجام نشده و پاسخی نداده است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که هدف دولت از کاهش سهمیه بنزین چیست، گفت: وقتی کالایی قانونی شد، قیمت سایه پیدا می شود و هر کالایی جیره بندی می شود، افراد و گروه هایی هستند که همان را می فروشند. محصول در بازار دیگری با قیمت آن را به قیمت بالاتری می فروشند و به آن قیمت سایه می گویند و بازار سایه نیز بر همین اساس شکل می گیرد. در نتیجه وقتی دولت سهام را قطع می کند، بازار سایه شکل می گیرد.»

وی بیان کرد: دولت می تواند با ایجاد سهمیه دو هدف را دنبال کند، یکی تعیین قیمت بالاتر برای بنزین آزاد تا بتواند بخشی از بنزین را به قیمت بالاتر بفروشد و درآمدزایی کند و دیگری به دلیل حساسیت هاست. دولت قیمت ها را افزایش نداد، اما از آنجایی که بنزین را تنظیم می کند و اجازه نمی دهد مردم بیش از حد معینی مصرف کنند، بقیه را صادر می کند و از این طریق کسری بودجه را جبران می کند.

صبحی ادامه داد: در هر دو صورت دولت به عنوان یک تاجر عمل می کند و به عنوان یک حاکم خوب عمل نمی کند. سهمیه بندی بنزین اگر قیمت ها پایین باشد اما جوابگوی نیاز مردم نباشد باعث می شود مردم برای جبران نیاز خود چاره ای بیندیشند و اینجا بازار سایه شکل می گیرد و مردم برای تهیه به سراغ بازرگانان می روند. بنزین و این هم گرانی است که اگر دولت قیمت بنزین را افزایش ندهد در نهایت برای مردم بالا خواهد رفت.

این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: پشت موضوع کاهش سهم بنزین، برنامه پایداری برای تغییر ساختار برای ارتقای بهره وری، کاهش تلفات و تخریب منابع وجود ندارد.

السبوحی همچنین در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت بنزین بر روند تورم تاثیر می گذارد. وی گفت: تورم در کشور ما چندان تحت تاثیر قرار نمی گیرد زیرا واردکننده بنزین نیستیم. تورم ناشی از کسری بودجه دولت و بی انضباطی مالی دولت است که باعث افزایش نقدینگی می شود و ریشه آن در سیاست های پولی و مالی دولت است.

این کارشناس اقتصاد انرژی افزود: اگر درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به اقتصاد بازگردد و صرف حمایت از تولید، سرمایه گذاری و اشتغال زایی شود، تورم چنین تورمی ایجاد نمی کند، اما اگر دولت کسری بودجه خود را با درآمدهای بنزین جبران کند به جای کنترل هزینه، درآمد از بنزین برای پوشش این هزینه های بی اثر استفاده می شود، عدم تعادل در اقتصاد ادامه می یابد و قیمت ها افزایش می یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مدیریت هوشمند بتواند سیاست اصلاح ساختار در بحث انرژی و استفاده از منابع حاصل از صادرات یا افزایش قیمت انرژی را برای ارتقای سطح زندگی مردم و اصلاح سلامت و آموزش پیاده کند، رویکرد جدیدی است که می تواند در کشور تحول آفرین باشد و باعث ایجاد اشتغال و افزایش سهم سرمایه گذاری شود.