کدام یک از این بی عدالتی ها را می توانید پاسخ دهید؟ – اخبار


«سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» و «سیاست‌ها و ضوابط تنظیم ارزشیابی و پذیرش متقاضیان تحصیلات عالی» که هر دو به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و در تضاد با یکدیگر رسیده‌اند. ورودی تصویب آزمون، اهداف سند عالی تحول بنیادین آموزش و پرورش که در عمل با شورای مصوب مغایرت دارد.

بر اساس این خبر، احمد التوکلی، رئیس سازمان نظارت بر شفافیت و عدالت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن انتقاد از ابلاغیه ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی، آن را مغایر با عدالت و عدالت توصیف کرد. یک میل خاص اقشار جامعه و سایر بسترهای فاسد.

رئیس جمهور محترم

خوش آمدی

سرانجام آزمون ورودی شورای عالی انقلاب فرهنگی به جنابعالی واگذار شد. این اقدام شما علیرغم مخالفت گسترده ذینفعان، رسانه ها، شخصیت های مستقل سیاسی، ۲۷۱ نماینده و کمیسیون آموزش مجلس صورت گرفت. این اقدام مایه حیرت حکومتی است که ادعای عدالت خواهی و انقلابی دارد و انشاءالله همه باید شاهد صحت این عناوین باشیم. و چون سابقه شخصی شما منصفانه شناخته شده بود، این تعجب تشدید شد. دلیل مخالفت ها، آثار سرکوبگرانه مفاد این قطعنامه بود. تند بودن این تصمیم بارها توسط ناظر در رسانه ها و در نامه هایی خطاب به مسئولان از جمله افتخار شما مطرح شد. برخی از این مشکلات اساسی را تکرار می کنیم:

۱. نهادینه کردن کلاس درس بر اساس نظام آموزشی:

تنوع و تعداد مدارس در آموزش و پرورش فعلی ما به ۲۳ نوع رسیده است. هر کدام از این مدارس کیفیت آموزشی متفاوتی را به دانش آموزان ارائه می دهند. یکی از آنها در مدارس سیستان و بلوچستان و دیگری در مدرسه ناحیه یک تهران مشغول به تحصیل است. وضعیت تحصیلی مدارس دولتی و خصوصی در همان منطقه نیز متفاوت است. و حتی بین دو مدرسه دولتی در یک منطقه، تفاوت های آموزشی وجود دارد.

با این تصمیم و رساندن رقابت کنکور به امتحانات نهایی برای سال های ۱۰، ۱۱ و ۱۲، دانش آموزان از سنین پایین تر برای تحصیلات عالی نیاز به آموزش با کیفیت بهتری دارند که مستلزم ورود به مدارس پولی و مدارس خصوصی است که اکثریت آن ها هستند. خانواده ها نمی توانند بهای آن را بپردازند. از سوی دیگر داوطلبان برای افزایش نمره نهایی خود باید در آزمون های اصلاح معدل (اصلاح سوابق تحصیلی) شرکت کنند که بار مالی زیادی بر دوش داوطلبان و خانواده های آنان تحمیل می کند. بنابراین با گسترش تدریجی روند و در نتیجه پرداخت هزینه های خانواده های ثروتمند و در مقابل باقی ماندن خانواده های فقیر شاهد تعمیق بی عدالتی و شکاف طبقاتی در جامعه هستیم.

۲. این تصمیم مغایر با سند عالی تحول بنیادین آموزش و پرورش است:

یکی از اهداف اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موضوع فرهنگ و آموزش است.

سند تغییر بنیادی تاکید می کند که رویکرد باید از آموزش به آموزش تغییر یابد و به جای رویکرد آموزشی، رویکرد فرهنگی و آموزشی را مد نظر قرار دهد.

در مصوبه اخیر امتحانات نهایی از پایه یک به پایه سه افزایش یافت، یعنی آموزش و پرورش موظف است از کلیه دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در امتحانات نهایی و سراسری شرکت کند و دانش آموزان در نظر بگیرند که از پایه نهم نمرات عالی را کسب کنند. امتحانات سال آخر سه آخر

اگر می خواهید این تصمیم را اجرا کنید، دانش آموزان باید خود را برای امتحانات سه مقطع متوسطه دوم آماده کنند که منجر به تداوم رویکرد “نمره محوری و صرفا آموزشی” و رویکرد آموزشی که همان هدف اصلی سند اصلاحات اساسی نادیده گرفته خواهد شد.

عجیب تر اینکه «سند تحول اساسی آموزش و پرورش» و «سیاست ها و ضوابط تنظیم ارزشیابی و پذیرش متقاضیان تحصیلات عالی» به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که با هر یک از آنها مغایرت دارد. از سوی دیگر، مصوبه اخیر کنکور، اهداف سند عالی تحول بنیادین آموزش و پرورش و آموزش و پرورش مصوب همین شورا در عمل نقض می شود.

۳. بی اهمیتی زبان فارسی و ادبیات آن، زبان قرآن، معارف اسلامی و زبان های خارجی:

درس های عمومی درس های فرهنگ سازی جامعه ماست و نام درس های عمومی در مورد آن نشان می دهد که همه فارغ از رشته خود نیاز به مطالعه جدی این دروس دارند. در صورت حذف این رشته ها از آزمون سراسری، مطمئنا با کم توجهی داوطلبان، خانواده ها و مدارس مواجه خواهند شد. تست موضوع مثلا توجه به وضعیت فعلی درس زمین شناسی که حتی به صورت سوال در کنکور طراحی شده است اشتباه است اما با توجه به اینکه ضریب کمی برای این درس در نظر گرفته شده است. توسط مدارس و دانش آموزان نادیده گرفته می شود و ساعات تدریس آن به دروس دیگر اختصاص می یابد. دروس هویت محور مانند تاریخ و جغرافیا که در کنکور از آنها پرسیده نشده است به همین ترتیب فراموش شده است و اگر دروس عمومی را از کنکور حذف کنیم سرنوشت دروسی مانند تاریخ، جغرافیا و زمین شناسی را رقم می زند. در انتظار زبان و ادبیات فارسی، زبان قرآن، معارف اسلامی و زبان خارجی است و فرزندان ما از تأثیر این درس ها بر جامعه و زندگی منع می شوند و با فراموشی این درس ها در جامعه مواجه خواهیم شد.

۴. علایق کنکور و مؤسسات آموزشی چند برابر شد که به مافیای کنکور معروف شد:

با توجه به اجرای این مصوبه، آزمون سراسری همچنان تاثیر بسزایی در پذیرش دانشجو دارد، با تاثیر خاص معدل در کنار رتبه کنکور، کار جدیدی برای کسب نمره ۲۰ در سه سطح امتحان نهایی (بیش از ۳۰ عنوان جدید) . در چند ماه گذشته، ما شاهد هزاران کتاب ارتقای نمره نهایی بودیم که توسط ناشران حرفه‌ای چاپ شده‌اند و مدارس، دانش‌آموزان را به کلاس‌های ارتقای معدل و همچنین کلاس‌های کنکور سوق می‌دهند. این امر علاوه بر ظلم به فقرا، توزیع درآمد در بخش آموزش را نابرابرتر می کند.

۵. مزایای مدارس غیرانتفاعی که به مافیای معدل شهرت یافتند دو برابر شود.

مدارس خصوصی و غیرانتفاعی برای کسب نمره ۲۰ در امتحانات نهایی و قبولی داوطلبان، با جذب اساتید معروف و در نتیجه گرفتن شهریه های بسیار گران، آموزش های خصوصی و فوق برنامه را به دانش آموزان ارائه می دهند و به زودی شاهد این امر خواهیم بود. در شهرها بنرهای مختلفی نصب می کنیم که این تعداد دانش آموز یک مدرسه خاص را قادر می سازد معدل ۲۰ داشته باشند، هر مدرسه ای که دانش آموز بیشتری با ۲۰ نمره داشته باشد، شهریه ها افزایش می یابد و بنابراین رتبه فعلی مدارس سخت تر می شود. خانواده ها با توجه به وضعیت مالی خود به این مدارس مراجعه می کنند و با تغییر مدارس به مقوله بالاتر، می توان انتظار داشت مدارس غیرانتفاعی بیشترین شهریه و مزایا را دریافت کنند، بیشترین تعداد پذیرش دانش آموز مربوط به آنها و کمترین تعداد پذیرش است. مربوط به مدارس دولتی و عادی است که باعث افزایش درآمد مدارس غیرانتفاعی می شود.

۶. فعال سازی شبکه های سوال فروش و پاسخگویی به سوالات در امتحانات نهایی که منجر به آلودگی در جامعه می شود:

سازمان سنجش و آموزش ملی و مستقل کشور مسئولیت برگزاری کنکور سراسری را بر عهده دارد. این آزمایش فقط یک بار در سال انجام می شود. قبل، حین و بعد از کنکور تمامی دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی در این آزمون شرکت می کنند و متاسفانه با وجود این عوامل امنیتی، همچنان هر ساله اخباری مبنی بر افشای سوالات یا پاسخنامه کنکور به گوش می رسد. تصور کنید امتحانات نهایی توسط مرکزی در وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود و با چه زیرساختی و چگونه می توانید سالی ۳۰ بار امنیت امتحانات نهایی را تضمین کنید؟ قبل از انتشار خبر نتایج امتحانات نهایی، تیم های فروش پرسش و پاسخ کار خود را آغاز کردند و در ایام امتحانات خرداد ماه امسال، سوالات و پاسخنامه های امتحانات نهایی در کانال های مختلف در طول برگزاری آزمون منتشر شد. اگر تاثیر نمرات امتحانات نهایی به طور قطعی اعمال شود، در امتحانات نهایی با سونامی تقلب مواجه خواهیم شد.

۷. صدها هزار نفر از داوطلبانی که از سال های گذشته فارغ التحصیل شده اند یا قصد تغییر رشته دارند، تردید کرده اند:

ما با چهار دسته از داوطلبان کنکور روبرو هستیم که اتفاقا بیش از ۵۰ درصد داوطلبان کنکور از این دسته هستند:

۱. داوطلبانی که دارای سوابق تحصیلی هستند اما به دلیل اینکه معدل آنها تاثیری در زمان فارغ التحصیلی ندارد، نمرات پایینی دارند.

۲. داوطلبان با سوابق تحصیلی ناقص.

۳. داوطلبانی که هیچگونه سابقه تحصیلی معتبری ندارند.

۴. داوطلبانی که سوابق تحصیلی آنها مرتبط با گروه آزمایشی آنها نباشد.

اگر معدل قطعاً تحت تأثیر قرار گیرد، رقابت بین دانش آموزان سال دوازدهم و داوطلبان پشت کنکور (از جمله نظام قدیم) بسیار ناعادلانه خواهد بود و هیچ راه حلی برای این جفا وجود ندارد و تریبون به فساد کشیده می شود. اینجا فساد و ظلم با هم ظاهر می شود.

۸. اجرای این تصمیم استرس و اضطراب داوطلبان و خانواده ها را دوچندان می کند:

آزمون سراسری سالی یک بار برگزار می شود و داوطلبان در یک روز به سوالات پاسخ می دهند، اما بر اساس این تصمیم، امتحانات نهایی هر مقطع در ۱۰ روز و با توجه به «چند هزار و بیست نمره» که در دانشگاهیان سوابق نامزدهای فعلی وجود دارند، حتی یک خطای بیست و پنج درصدی در هر آزمونی به این معنی است که چندین هزار نفر در این رقابت شدید عقب مانده و رد صلاحیت شده اند. یعنی دانش آموز سالی یک بار در کنکور شرکت می کند اما با این مصوبه قرار است ۳۰ بار در امتحان نهایی شرکت کند که امتحاناتی است که دانش آموز باید در آن نمره ۲۰ را کسب کند. استرس روز امتحان در سال آخر به فشار ۹۰ روزه از امتحان و امتحان نهایی تبدیل می شود. این استرس بسیاری از امتحانات پایان ترم از استرس امتحان یک روزه دردناک تر و کشنده تر است و عواقب شدید روحی و روانی برای جوانان و خانواده ها خواهد داشت. البته چون این مصوبه به نفع ثروتمندان بوده و احتمال برنده شدن آنها در کنکور را افزایش می دهد و از فشار کنکور برای داوطلبان و خانواده های ثروتمند می کاهد، این فقرا هستند که نیاز به ترس و لرز دارند. که اتفاق خواهد افتاد.

استاد کدام یک از این بی عدالتی ها را می توانید پاسخ دهید؟

لطفا به سخنگوی دولت تکلیف کنید اگر پاسخی دارید به مردم اطلاع دهید تا این همه ظلم و فساد زیر پای دولت ننویسند.

رئیس جمهور محترم حضور داشت! این وضعیت همه کمپین های مبارزه با فقر را در کشور از بین می برد. اقتصاد توسعه مهمترین ابزار برای ریشه کنی فقر و کاهش نابرابری برای بهبود آموزش و دستیابی به برابری در امکانات آموزشی برای همه مردم است. این تصمیم درست عکس این هدف را محقق می کند و به دور باطل «افزایش فقر، کاهش امکانات آموزشی و افزایش فقر» می انجامد.

رئیس جمهور محترم حضور داشت! با مصنوعات این فرآیند چه می کنید؟ هر ساله اکثر دانشجویان این کشور با فساد و تبعیض ناشی از فقر شلاق می خورند و حاکمیت پول از همان دوران جوانی چهره زشت خود را به این دانشجویان نشان می دهد. با این توصیف، آیا انتظار دارید سرمایه اجتماعی و درک ملی رشد کند؟ یا اینکه فقرا را نباید به سمت نفرت و حسادت اجتماعی سوق داد؟ چگونه با خسارات ناشی از استفاده از پول، کلاهبرداری از فقرا و لاف زدن در مورد اقلیت قندی مقابله می کنید؟

رئیس جمهور محترم حضور داشت! این ۱۳۴ نفر که به دلیل فسادهای مرتبط با رانت پدر و مادرشان به رشته های خاص مانند پزشکی منتقل شدند یا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که پسر و دخترشان را به دلیل اجاره بها به دانشگاه تهران منتقل کردند. حتی به عنوان یک قانون، نمونه ای از ایده های پشت این تصمیم است. البته همه حامیان این تصمیم منفعت طلب نیستند، اما افراد موثر زیادی نیز وجود دارند که به خود علاقه مند به اجرای این تصمیم هستند.

ما از شما انتظار داریم که این فجایع را حل کنید، ما آن را تمام شده نمی دانیم و به این راه برای حمایت از مظلوم ادامه می دهیم.