کمبود جدی حیاتی ترین سوخت جهان – اخبار فوری


گاز

تنگناهای بزرگی در سطح جهانی برای ظرفیت پالایش وجود داشته است. عرضه نفت خام هنوز نسبتا محدود است. اما این محدودیت در مورد پالایش نفت خام و تبدیل آن به سوخت هایی مانند گازوئیل و بنزین شدیدتر است. بخشی از دلیل این کمبود به دلیل همه گیری کووید است. پس از اعمال قرنطینه برای مقابله با شیوع همه‌گیری کووید-۱۹، پالایشگاه‌ها مجبور شدند برخی از تأسیسات غیرمنفعت را ببندند. از سال ۲۰۲۰، ظرفیت پالایش ایالات متحده بیش از ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. در همین حال، در اروپا، اختلالات حمل و نقل و اعتصاب کارکنان نیز بر تولید پالایشگاه تاثیر گذاشت.

به گزارش نبأخبر، در شرایطی که کمبود عرضه در تقریباً تمامی بازارهای انرژی موجب تشدید تورم و توقف رشد اقتصادی شده، طی چند ماه آینده تقریباً تمامی مناطق جهان با خطر کمبود گازوئیل مواجه خواهند شد.

هیچ سوختی برای اقتصاد جهانی مهمتر از گازوئیل نیست. این سوخت در کامیون ها، اتوبوس ها، کشتی ها و قطارها استفاده می شود. همچنین در ماشین آلات مورد استفاده در ساخت و ساز، تولید صنعتی و کشاورزی استفاده می شود. از این سوخت برای گرم کردن منازل استفاده می شود و به دلیل اینکه قیمت گاز طبیعی بسیار بالاست، در برخی نقاط برای تولید برق استفاده می شود.

آسیب ناشی از کمبود گازوئیل می تواند شدید باشد و کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد، از قیمت بوقلمون در روز شکرگزاری گرفته تا صورتحساب مصرف کنندگان برای گرم کردن خانه هایشان در زمستان امسال. به گفته مارک فنلی، از موسسه سیاست عمومی بیکر در دانشگاه رایس، تنها در ایالات متحده، افزایش قیمت گازوئیل به معنای زیان ۱۰۰ میلیارد دلاری برای اقتصاد این کشور است.

در ایالات متحده، موجودی گازوئیل و نفت کوره در این زمان از سال به پایین ترین سطح خود رسیده است که کمترین میزان در ۴۰ سال اخیر است. اروپای شمال غربی نیز با ذخایر کم دیزل روبرو است که تا ماه مارس کمی پس از اجرای ممنوعیت واردات فرآورده های نفتی روسیه کاهش بیشتری خواهد یافت. بازارهای جهانی صادرات به حدی محدود بود که کشورهای فقیرتری مانند پاکستان نمی‌توانستند خرید کنند و صادرکنندگان نمی‌توانستند محموله‌های کافی برای تامین نیازهای داخلی کشور فراهم کنند.

داریو اسکافاردی، مدیرعامل سابق پالایشگاه نفت ایتالیایی ساراس، گفت: «این قطعاً بزرگترین بحران دیزلی است که من تا به حال دیده‌ام.

دیزل امسال در بازار نقدی بندر نیویورک حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است که نرخ پایه اصلی است. قیمت ها در اوایل نوامبر به ۴.۹۰ دلار در هر گالن رسید که دو برابر سطح سال قبل بود.

دلیل اصلی کمبود گازوئیل

تنگناهای بزرگی در سطح جهانی برای ظرفیت پالایش وجود داشته است. عرضه نفت خام هنوز نسبتا محدود است. اما این محدودیت در مورد پالایش نفت خام و تبدیل آن به سوخت هایی مانند گازوئیل و بنزین شدیدتر است. بخشی از دلیل این کمبود به دلیل همه گیری کووید است. پس از اعمال قرنطینه برای مقابله با شیوع همه‌گیری کووید-۱۹، پالایشگاه‌ها مجبور شدند برخی از تأسیسات غیرمنفعت را ببندند. از سال ۲۰۲۰، ظرفیت پالایش ایالات متحده بیش از ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. در همین حال، در اروپا، اختلالات حمل و نقل و اعتصاب کارکنان نیز بر تولید پالایشگاه تاثیر گذاشت.

وضعیت ممکن است با اجرای تحریم های اتحادیه اروپا علیه صادرات روسیه بدتر شود. اروپا بیش از هر منطقه دیگری در جهان به دیزل متکی است. بر اساس آمار Vertexa، سالانه حدود ۵۰۰ میلیون بشکه گازوئیل با کشتی حمل می شود که حدود نیمی از این مقدار از بنادر روسیه بارگیری می شود. آمریکا همچنین واردات از روسیه را که بزرگترین صادرکننده به بانک شرقی این کشور در زمستان گذشته بود، متوقف کرد.

زمستان هنوز شروع نشده است، اما کمبود سوخت در سواحل شرقی ایالات متحده تامین کنندگان را بر آن داشته است تا جیره بندی و اجرای پروتکل های اضطراری را آغاز کنند. شمال شرقی ایالات متحده، که پرجمعیت است و دمای هوا در طول زمستان معمولاً زیر صفر است، برای گرم کردن خانه ها به شدت به نفت کوره متکی است. در بهترین حالت، مصرف کنندگان در این منطقه باید قبوض انرژی بیشتری را در زمستان امسال بپردازند. دولت برآورد خود را از افزایش هزینه های انرژی برای مصرف کنندگان افزایش داد و انتظار داشت خانوارهایی که از نفت کوره استفاده می کنند ۴۵ درصد بیشتر از زمستان گذشته بپردازند.

البته چنین کمبودهایی در سراسر ایالات متحده بعید است، زیرا این کشور صادرکننده اصلی این سوخت است. اما اختلالات منطقه ای و افزایش قیمت ها به خصوص در کرانه شرقی بارها مورد توجه قرار خواهد گرفت. فقدان خطوط لوله در کرانه شرقی محدودیت هایی ایجاد کرد. منطقه به شدت به شبکه خط لوله شرکت استعماری متکی بود که اغلب پر بود. قانون کشتیرانی جونز که قدمت دارد، حمل و نقل سوخت تولید داخل را پیچیده می کند و تولیدکنندگان ساحل خلیج فارس را به صادرات به جای عرضه بازار داخلی تشویق می کند.

آسیب جدی تحریم های اروپا

از ابتدای فوریه ۲۰۲۳، تحریم های اتحادیه اروپا بر واردات محصولات نفتی روسیه از طریق دریا اعمال می شود. این منطقه باید جایگزینی برای واردات از روسیه پیدا کند، اما هنوز مشخص نیست که چگونه این کار انجام می شود. زمستان سرد مشکلات اروپا را تشدید خواهد کرد. وود مکنزی، یک شرکت مشاوره، انتظار داشت که ذخایر در شمال غربی اروپا در ماه مارس، یعنی ماه پس از آغاز تحریم ها، به ۲۱۱.۹ میلیون بشکه کاهش یابد که پایین ترین سطح از سال ۲۰۱۱ است.

با نزدیک شدن به زمان تحریم ها، اروپا به واردات مقادیر زیادی گازوئیل از روسیه ادامه می دهد. البته این منطقه واردات زیادی از عربستان، هند و دیگر کشورها نیز دارد. در نتیجه، واردات از طریق دریا در ماه اکتبر به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۶ رسید.

کاهش سطح آب رود راین آلمان را تحت محدودیت و تولید محدود قرار داد. پالایشگاه ها در مجارستان و اتریش با اختلالات جدی مواجه شدند. تولید فرانسه با اعتصاب کارگران پالایشگاه مختل شد.

به گفته مدیرعامل سابق ساراس، اگر روسیه صادرات را متوقف کند، مشکل بسیار بزرگی در سیستم ایجاد می‌کند که رفع آن واقعاً سخت است.