گل آفتابگردان برای اوکراین؟ به همین دلیل است که من به اصول اولیه بشقاب سیدر پایبند هستم.


در طول دوره سدر، اقلام را در بشقاب سدر بالا می آوریم و اهمیت آنها را به ما می گوییم. با این حال، همه موافق نیستند که چه مواردی را باید لحاظ کنیم. | طراحی شده توسط مولی سو

خاخام ساری لوور

زیتون. گوجه فرنگیها. نارنجی؛ کنگر فرنگی; تاریخ. توپ های پنبه ای. و حالا گل آفتابگردان
این فهرست ممکن است مانند تنظیماتی برای یک پازل منطقی یا بازی مواد غذایی باشد. اما در عوض، فهرستی (نه جامع) است که من از افزودنی‌هایی به یک غذای سدر، مواردی برای برجسته کردن و شامل داستان‌ها و تاریخ‌هایی که حداقل به صراحت، بخشی از عید پاک نیستند، دیده‌ام.
این یک هدف ظاهراً نجیب است – چرا به وضعیت اسفبار اوکراینی ها در بهار ۲۰۲۲ (آفتابگردان) فکر نکنیم، یا تاریخ برده داری آمریکا (پنبه توپ) را به خاطر بسپاریم؟ آیا نمی‌خواهیم به کارگران مزرعه‌ای که غذا را روی سفره‌های ما (گوجه‌فرنگی) می‌گذارند، احترام بگذاریم یا داستان فلسطینی‌ها را با (زیتون‌هایمان) پیوند دهیم؟ در خانواده من، مادرم اصرار دارد که پرتقال روی ظرف سدر وجود داشته باشد، صرف نظر از منشأ آخرالزمان آن به عنوان نماد فمینیستی.

اما من چیزی به پالت خود اضافه نمی کنم. به عنوان یک خاخام، معلم و مادر، من به چیزهای سنتی پایبند هستم.

تصمیم من برای اجتناب از ایجاد هیئت مدیره Seder ناشی از فکر ادغامی است که همیشه در کارم انجام می دهم. در مواجهه با متن کهن و جامعه مدرن همیشه می پرسم: چه کسی در اتاق نیست؟ صدای چه کسانی را نمی شنوید؟ من می دانم که زبانی که من استفاده می کنم، مهم است. به داستان هایی که می گویم، ترجمه هایی که استفاده می کنم و سؤالاتی که می پرسم با دقت فکر می کنم. وقتی من موعظه می‌کنم، وقتی تدریس می‌کنم، همیشه امیدوارم هر کسی، هر طور که باشد، خودش را در متن و پیام ببیند.

https://www.washingtonjewishweek.com/enewsletter/

در عین حال، همیشه متوجه می شوم که با نام بردن از یک داستان یا هویت، ممکن است دیگری را حذف کنم.

یکی از بزرگ‌ترین تنش‌ها در زندگی یهودیان در قرن بیست و یکم، بین جهان‌وطن‌گرایی – مضامین و ایده‌های اصلی خرد یهودی که از تمام تجربیات بشری صحبت می‌کند – و ویژگی‌ها، و آموزه‌ها و دستوراتی است که برای تمایز اعمال و مناسک یهودی از بقیه دنیا. و از بین تمام داستان های ما، عید پاک شاید بهترین چیزی است که این تنش را به تصویر می کشد.

خبرنامه ایمیل هفته یهودی واشنگتن را دریافت کنید و اخبار برتر ما را از دست ندهید
ما داده ها را با فروشندگان خارجی به اشتراک نمی گذاریم.

ثبت نام رایگان

این داستانی است که توسط یهودیان، سیاه پوستان آمریکایی و مسیحیان در سراسر جهان پذیرفته شده است. قطعا داستان ماست اما همچنین داستانی برای هر کسی است، همه کسانی که برده‌داری را می‌شناختند، و زمانی احساس می‌کردند که در تنگنا قرار گرفته‌اند. این داستانی است برای همه کسانی که به دنبال آزادی بوده اند تا به حداکثر برسند، خواه این آزادی جسمی باشد، معنوی، یا هر دو.

Bechol dor vador, chayav adam lirot et atzmo k’ilu hu yatza mi-Mitzrayim: در هر نسلی، ما باید خودمان را طوری ببینیم که گویی از مصر بیرون آمده ایم.
این بیان جوهر سدر است، راهنمایی ماست – اینگونه باید تجربه کنیم و همچنین داستان عید فصح و درس های آن را آموزش دهیم. ما آن را به عنوان داستان خودمان تجربه می کنیم. این فقط چیزی نیست که برای اجداد ما اتفاق افتاده است، یا داستانی از افسانه یا تاریخ است. مال ماست، فرقی نمی‌کند از کجا آمده‌ایم، الان کی هستیم، به کجا می‌رویم یا به کجا می‌رویم.

شب سدر شبی است برای قصه گفتن، داستان های ما و آنهایی که فکر می کنیم باید گفته شود. اما به نظر من، برای رسیدن به این هدف، به چیزهای بیشتری در سیدر سیدر نیاز نداریم. در واقع، من نگران هستم که در این مورد، بیشتر کمتر است – در تلاش برای گنجاندن هر داستان خاص، ما واقعیت های جهانی را از دست می دهیم. امیدوارم بتوانیم دور میزهای سدر بنشینیم و در مورد وضعیت اسفناک پناهندگان امروزی، چه از اوکراین، چه سوریه یا آمریکای مرکزی صحبت کنیم. امیدوارم بتوانیم دور میزهای سدرمان بنشینیم و از شجاعت هر کسی که داستان بعدی خود را تعریف می کند و حقیقت خود را زندگی می کند صحبت کنیم. امیدوارم دور میزهای سدر خود بنشینیم و در مورد مبارزه فلسطینی ها برای تعیین سرنوشت، مبارزه مداوم برای عدالت برای کارگران مزرعه و مهاجران اینجا در ایالات متحده، تاریخ شرم آور برده داری آمریکا و میراث ماندگار آن نژادپرستی سیستمیک صحبت کنیم. , داستان های مهاجرت و تبعید و هر داستان دیگری که شما و خانواده تان می خواهید بگویید .

در طول دوره سدر، اقلام را در بشقاب سدر بالا می آوریم و اهمیت آنها را به ما می گوییم. می پرسیم این سبزی تلخ چیست؟ این برای یادآوری تلخی بردگی، تلخی تسلیم شدن در برابر قدرتی است که ما انتخاب نکرده ایم، تلخی تحقیر آنچه هستیم. می پرسیم آن استخوان ساق پا چیست؟ این یادآور قدرتی است که می تواند ما را نجات دهد، دست هایی که ما را از اسارت ما بیرون می آورند، قدرت ایمانی است که به آن احترام می گذاریم. اینها اقلام خاصی هستند، مطمئنا، اما داستان های جهانی را بیان می کنند.

وقتی این کدها به ما اجازه می‌دهند داستان‌هایی را که می‌خواهیم بگوییم، بگوییم، چرا به عناصر اضافی نیاز داریم؟ من نگرانم که هر چه داستان های خاص تری را بنویسیم، بیشتر کنار گذاشته می شویم. چه اتفاقی برای افرادی می‌افتد که داستان خاص خود را در یک بشقاب سدری که با نمادهای بسیاری از داستان‌های دیگر ناله می‌کند، نمایش داده نمی‌شود؟

یکی از درس های کلیدی در بیرون رفتن، حرکت به سمت همدلی است. تورات بارها و بارها به این روایت بازمی گردد و ما را به یاد حفاظت، محبت و همدردی با غریبه می اندازد، زیرا ما در سرزمین مصر غریب بودیم. تورات مشخص نیست. ما به این موضوع اشاره نمی کنیم که باید با پناهنده اوکراینی، نوجوان فرانوجوان، کشاورز فلسطینی یا مرد آفریقایی برده شده مهربان باشیم. زیرا نام بردن از یکی از آنها، در این زمینه، حذف دیگری است. کتاب مقدس تعلیم می دهد که شفقت ما باید نامحدود و جامع باشد. ما از هر کسی – و هر کسی – که احساس می کند در جای خود نیست، احساس می کند که در دام افتاده است، تحت ظلم و آزار قرار گرفته است، استقبال می کنیم.

به نظر من و به درک من از آیین های عید پاک، هر یک از داستان های آنها در واقع در بشقاب سدر و در آیین های سدر نشان داده شده است. بدون نیاز به افزونه.

خاخام ساری لوفر مدیر نامزدی دانشگاهی در معبد استفان وایز در لس آنجلس است.
آژانس تلگراف یهود