یاندکس روسیه ۲۰ کارگر تیم رباتیک و خودران خود را در آمریکا اخراج می کند.


Yandex، شرکت فناوری روسی چند میلیارد دلاری که ناوگان کوچکی از وسایل نقلیه خودران را در Ann Arbor، میشیگان اداره می‌کند، در اوایل ماه جاری بیش از دوجین کارگر مستقر در ایالات متحده را با این ادعا که گواهینامه خودرویش باطل شده است، اخراج کرد. تعلیق توسط تنظیم کننده ها در میشیگان، لبه فرا گرفتن. اما میشیگان می گوید که این درست نیست.

در روزهای پس از تهاجم روسیه به اوکراین، Yandex به طور موقت آزمایش وسایل نقلیه را در Ann Arbor و همچنین آزمایش با روبات‌های شش چرخ تحویل را در چندین پردیس کالج در اوهایو و آریزونا متوقف کرد. اما این وقفه فقط موقتی بود – این شرکت گفت امیدوار است این عملیات را در زمان دیگری از سر بگیرد.

Yandex ادعا می کند که در ۹ مارس به آن اطلاع داده شده است که مجوزهای خودروی آن توسط اداره حمل و نقل میشیگان (MDOT) به حالت تعلیق درآمده است. این شرکت تأیید کرد که شش راننده ایمنی در Ann Arbor بیکار شده اند. (به گفته یکی از کارمندان سابق، Yandex حدود ۱۵ نفر را در شهر استخدام کرده است.) علاوه بر این، Yandex همچنین ۲۱ کارگر را در آریزونا و اوهایو که به عنوان کارکنان پشتیبانی روی زمین برای ربات های تحویل شرکت عمل می کردند، اخراج کرده است.

با این حال، ایالت می گوید که این موضوع که مجوزهای Yandex به حالت تعلیق درآمده است، صحت ندارد. تریسی ویمر، سخنگوی وزیر امور خارجه میشیگان می گوید که Yandex هنوز ۱۴ پلاک سازنده معتبر در ایالت ثبت شده دارد. او می گوید: «ما هیچ درخواستی برای لغو آن دریافت نکرده ایم. همانطور که برای MDOT، آن است عمل کنید شما قراردادی با Yandex دارید تا خدمات حمل و نقل خودروی خودران را در طول نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی ۲۰۲۱ در دیترویت انجام دهید، اما این قرارداد در تاریخ ۱ ژوئیه به دلیل همه‌گیری جهانی فسخ شد.

کرانسون گفت: «MDOT هیچ تجارت دیگری با Yandex ندارد.

این شرکت یک برنامه آزمایشی برای تحویل ربات در چندین دانشگاه در آریزونا و اوهایو اجرا کرده است و قصد دارد به صدها دانشگاه دیگر گسترش یابد.
یاندکس

اما این چیزی نیست که Yandex به کارکنان خود گفته است – یا لبه. یاندکس که «گوگل روسیه» نامیده می‌شود، اصرار دارد که تحت فشار دولت قرار گرفته است تا فرآیند تست خودروی خودران در آن آربور را متوقف کند. یولیا شویکو، سخنگوی Yandex در ایمیلی گفت: «در ابتدای مارس ۲۰۲۲، مشاور حقوقی شرکت با MDOT گفتگو کرد و از او خواسته شد تا به طور موقت عملیات جاده‌ای خود را متوقف کند. «در ۹ مارس به ما اطلاع دادند [the] وزارت حمل و نقل میشیگان مجوز آزمایش ما را به حالت تعلیق درآورده است. آزمایش جاده را نمی توان بدون مجوز انجام داد، بنابراین ما مجبور شدیم ۶ راننده ایمنی را در آن آربور اخراج کنیم.

هنگامی که از او خواسته شد به اطلاعات ارائه شده توسط MDOT و وزیر امور خارجه پاسخ دهد، Sheveco نپذیرفت. او گفت: “من تمام جزئیاتی را که در حال حاضر از ما در دسترس است با شما به اشتراک گذاشته ام.”

یکی از کارمندان گفت که به او گفته شد، گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان، شکایت هایی در مورد یک شرکت روسی که داده های ترافیکی خیابان های عمومی را جمع آوری می کند، دریافت کرده و دستور تعلیق مجوزهای Yandex را صادر کرده است. (سخنگوی فرماندار اظهار نظر را به MDOT موکول کرد.)

کارمند سابق Yandex گفت: “ما چشم پوشی کردیم.” و به ما گفته شد که فرماندار میشیگان دلیلی بود که ما مجبور شدیم عملیات را متوقف کنیم.»

یاندکس بیش از یک دهه است که علاقه مند به انجام تجارت در ایالات متحده است. در سال ۲۰۰۹، این شرکت آزمایشگاه های Yandex را در پالو آلتو، در ۱۰ دقیقه رانندگی از دفتر مرکزی گوگل افتتاح کرد. طبق گزارشات، این شرکت به دنبال استخدام نزدیک به دوجین مهندس است که بتوانند آخرین روندهای مسکو را در سیلیکون ولی به اشتراک بگذارند. سیمی.

این علاقه پس از اینکه بخش Yandex Taxi در سال ۲۰۱۷ تمام کسب و کار Uber در روسیه را به دست آورد، به وسایل نقلیه خودران نیز اضافه شد. یک سال بعد، Yandex آنچه را که ادعا می‌کرد «اولین شرکت تاکسی‌سازی خودکار جهان» در مسکو بود راه‌اندازی کرد. این شرکت در نمایشگاه CES در لاس وگاس در سال ۲۰۲۰ یک خودروی کاملاً خودران را به نمایش گذاشت و سپس آزمایش خودروهای خودران را در Ann Arbor آغاز کرد. اواخر همان سال، یک برنامه آزمایشی تحویل ربات را با Grubhub راه‌اندازی کرد و برنامه‌هایی برای گسترش بالقوه به ۲۵۰ پردیس دیگر داشت.

این نقشه ها با حمله روسیه به اوکراین وارونه شد. اوبر مدیران خود را از هیئت مدیره Yandex حذف کرد و پس از آغاز فروش سهام خود در Yandex در آگوست گذشته، این روند را پس از تهاجم سرعت بخشید. Grubhub به همکاری خود با Yandex پایان داده است، و همچنین موتور جستجوی DuckDuckGo با تمرکز بر حریم خصوصی.

کارمند سابق Ann Arbor گفت که تهاجم تیم کوچک Yandex را تکان داد. بسیاری از کارمندان مهاجر هستند، خانواده‌هایشان در روسیه و دوستانشان در اوکراین هستند. و علیرغم تلاش های شرکت برای کاهش وابستگی به مسکو، بخش AV همچنان به تصمیمات اتخاذ شده در دفتر مرکزی Yandex وابسته بود.

کارمند گفت در ابتدا پیام مسکو این بود که سکوت کند. این کارمند گفت: «به ما گفته شد که مقدار مشخصی ذخایر داریم، به خصوص برای کارکنان بین المللی. “پس خوب میشی.”

حتی ممنوعیت روسیه از SWIFT، سیستم پرداخت بین‌المللی که بانک‌ها برای ارسال پول در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند، به نظر می‌رسید که یک گام فراتر برداشته شود. اما سپس، در ۱۰ مارس، Yandex به تیم Ann Arbor گفت که آنها اخراج خواهند شد. پلاک خودروهای آزمایشی حذف شد و به آنها اعلام شد که بیمه آنها بیمه نامه آنها را لغو کرده است.

این کارمند در مصاحبه‌ای که قبل از پاسخگویی آژانس‌های دولتی به ادعاهای Yandex انجام شد، گفت: «اگر فرماندار نبود که ما را تعطیل کرد، صادقانه فکر می‌کنم که ممکن بود تا یک ماه دیگر این صورت‌حساب را پرداخت کنند».

پس از اینکه رگولاتورهای ایالتی نشان دادند که Yandex هنوز مجوزهای معتبری برای خودروها دارد، کارمند اظهار داشت که برخی از همکاران درباره این ادعا که فرماندار ویتمر به طور غیرمستقیم مسئول اخراج‌ها بوده است ابراز تردید کرده‌اند. یکی از کارمندان سابق Yandex گفت که آنها برای تأیید این موضوع با دفتر قانونگذار محلی میشیگان تماس گرفتند، اما بر اساس اسکرین شات از یک چت گروهی به اشتراک گذاشته شده با لبه.

این کارمند در گفتگو گفت: «تا جایی که من می توانم بگویم قانونگذار ایالتی چیزی از نوع صدور مجوز توسط فرماندار نشنیده است.

دیگری پاسخ داد: چون جعلی است. “اما هی، هر چیزی که به آنها کمک می کند تا شب بخوابند.”