یک مافیای بزرگ پشت صنعت خودرو وجود دارد – خبری نیست


اصلا مشخص نیست چند ماشین وارد می شود، چه کسی آنها را می گیرد و غیره. واقعیت این است که پشت صحنه خودرو سود کلانی دارد و قدرت خودروسازان در حال افزایش است. بیش از ۲۰ میلیون خودرو در کشور وجود دارد. ۷۰۰۰۰ ماشینی که حذف کردید چقدر موثر هستند؟ کدام عقل سلیم چنین کارهایی را انجام می دهد؟ آیا قرار بود این ۷۰ هزار خودروی وارداتی در سیستم خودروسازی کشور اختلال ایجاد کند؟

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده سابق مجلس با اشاره به لغو قانون واردات خودرو گفت: «آنها می خواهند مردم همیشه نیازمند خودروسازی داخلی باشند». آنها می دانند که اگر در باز شود، واردات خودرو هر سال افزایش می یابد، بنابراین برای جلوگیری از آن هزینه های زیادی صرف می کنند. بچه های این تصمیم گیرندگان یک ماشین خارجی ارزان و ارزان خریدند
مجمع تشخیص مصلحت نظام در اقدامی عجیب لایحه واردات خودرو که در بودجه سال ۱۴۰۱ گنجانده شده بود را رد کرد و این مصوبه به تایید مجلس و شورای نگهبان رسید. بر اساس این مصوبه قرار بود ۷۰ هزار خودرو وارد کشور شود. همین تصمیم برخی کارشناسان و البته نمایندگان مجلس را بر آن داشته تا موضوع «تعارض منافع» را مطرح کنند و برخی دیگر از «پشت پرده» حفظ انحصار خودروسازان صحبت کنند.

رشیدی کوچی روز گذشته با انتقاد از این وضعیت گفت: در حال حاضر رئیس جمهور می گوید خودرو باید وارد شود مجلس، وزیر صمت و دولت هم واردات خودرو را تایید کرده اند. نقطه قوت مخالفان واردات خودرو علیرغم این اطمینان ها و اظهارات بسیار بالاست.»

علی مطهری در توضیح انتقادات خود به بدعت مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: بارها هشدار داده و خطر تشکیل دومین شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای بررسی مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده ام. سیاست کلی نظام اما طبق قانون اساسی تنها نهادی که حق بررسی تصمیم مجلس نمایندگان را دارد شورای نگهبان است و فقط از حیث انطباق با شرع و قانون اساسی. شورا تبدیل به سنا شده است که تصمیم مجلس را رد یا تأیید می کند، در حالی که چنین چیزی در قانون اساسی وظیفه مجلس نیست «تصمیم به پایبندی یا عدم پایبندی به سیاست های عمومی به عهده نمایندگان مجلس باشد».

وی برای بررسی بیشتر موضع سازمان تشخیص در خصوص واردات خودرو با غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده سابق مجلس گفت وگو کرد. جعفرزاده تصریح کرد: در قانون بودجه یک هزار و ۴۰۱ فقره در سرفصل تبصره ۷ برای واردات ۷۰ هزار خودرو ذکر شده و سه شرط به تصویب شورای نگهبان برای آن در نظر گرفته شده است و انجمن تشخیص این موضوع را مغایر دانسته است. ریاست مجلس همچنین گفت که مجلس فقط شماره را لغو کرد این رفتار مجلس سابقه قبلی داشت و در مجلس دهم یک روز صبح آقای مطهری نامه ای از محسن رضایی دریافت کرد که به رهبری نامه نوشته بود و گردش کار دریافت کرد. با بیان اینکه نظارت بر مصوبات مجلس ضروری است.» همان روز گفتیم که در قانون اساسی چنین چیزی وجود ندارد.

دخالت شورای تشخیص در کار مجلس به دلیل ضعف قالیباف است.
جعفرزاده می گوید: بر اساس قانون، شورای تشخیص حق ورود به مجلس را ندارد. اگر قرار است مجلس به این شکل اداره شود و همه بر آن مسلط باشند، چیزی به نام «مسئول بودن» وجود ندارد. و همه نمایندگان فعلی مجلس قبل از ورود به مجلس گفتند که ما می خواهیم مجلس را به جایگاه اصلی خود برگردانیم. حالا ببین چی شد این رفتارها ناشی از ضعف آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس است. هم عدم تسلط بر مسائل قانونگذاری و هم عشق به ریاست جمهوری باعث شد که با همه چیز قناعت و آشتی کند و از جایگاه مجلس دفاع نکند. چرا مجلس نمایندگان باید هر از گاهی این قطعنامه را در رد آن تصویب کند؟ قانون از کجا آمده است؟

دهمین نماینده مجلس با اشاره به اتفاق اخیر در مجلس در خصوص لغو واردات خودرو گفت: نمایندگان باید قاطعانه در مقابل این تخلفات بایستند. آیا شورا می تواند مصوبه قانونی مجلس را که به تایید شورای نگهبان هم رسیده است رد کند؟ به چه حقی این کار را کردند؟ قانون اساسی کجا این اجازه را به آنها داده است؟ برای حذف آن، نمایندگان اکنون باید این موضوع را در مجلس بررسی کنند. بعد می گویند برای ایرادات مجمع تشخیص شماره ایشان را از بودجه حذف کردیم! خوب الان که اوضاع بدتر شده حالا اگر به دولت بگوییم چرا خودرو را وارد نکردید؟ مثلا بگو من ماشین وارد کردم. اگر شماره بیاورد، دولت از تکلیف خارج می شود. این چه نوع قانونی است؟ چرا شورا مصوبه ۲۹۰ نماینده را لغو می کند؟

تحکیم قدرت منجر به انحلال پارلمان در دولت شد
هیچکس از تضعیف مجلس لذت نمی برد، جعفرزاده گفت: آقای حاجی بابایی بر چه اساسی به مجلس رفت؟ دلیلش روشن است. اتحاد دولت منجر به انحلال مجلس نمایندگان در دولت شد. دولت می گوید ۳۷ برنامه و دستور نوشته است! هیچ دولتی بدون اجازه مجلس نمی تواند آب بنوشد پس چنین برنامه و تصمیمی برای خود دارند؟ چرا مجلس اینقدر کم کوچک می شود و از مکان هایی که هیچ جایگاه قانونی ندارند مجوز می گیرد؟ این یک فاجعه است

مافیای بزرگی پشت صنعت خودرو وجود دارد
یکی از اعضای سابق کمیسیون برنامه و بودجه می گوید: قالیباف روز اول گفت نوبت من است که مجلس را به قدرت برگردانم، پس چه شد؟ شورایی که به هیأت نظارت معروف است به راحتی می تواند یک مصوبه مجلس را حذف کند! مقصر اصلی این وضعیت قالیباف است و نمایندگان نباید سکوت کنند و اجازه دهند سایر مراجع در مجلس تصمیم بگیرند. من از کلمه “مافیا” متنفرم، اما یک مافیای بزرگ در پشت صحنه وجود دارد.

فرزندان تصمیم گیران، خودروی خارجی را از نقش خود خارج کرده اند
وی ادامه داد: چند خودرو وارد می شود، چه کسانی تحویل می گیرند و اصلا تشخیص آنها مشخص نیست. واقعیت این است که پشت صحنه خودرو سود کلانی دارد و قدرت خودروسازان در حال افزایش است. بیش از ۲۰ میلیون خودرو در کشور وجود دارد. ۷۰۰۰۰ ماشینی که حذف کردید چقدر موثر هستند؟ کدام عقل سلیم چنین کارهایی را انجام می دهد؟ آیا قرار بود این ۷۰ هزار خودروی وارداتی در سیستم خودروسازی کشور اختلال ایجاد کند؟ آنها می خواهند مردم همیشه به صنعت خودرو داخلی نیاز داشته باشند. آنها می دانند که اگر در باز شود، واردات خودرو هر سال بیشتر می شود، بنابراین می خواهند آن را خشک کنند. باور کنید پول زیادی خرج کردند تا این اتفاق نیفتد. فرزندان این تصمیم گیران خودروی خارجی را ارزان خریده اند. امتیازاتی می دادند که رشوه بود. صنعت خودرو می خواهد این انحصار ادامه یابد. چند کشته در جاده ها در همان نوروز به دلیل نوع خودرو؟ اما این انحصار خودرو مجاز نبود و آنها هم قانون شکنی کردند. امیدوارم مجلس نمایندگان آینده را برایشان دعا کند.