زخم روی زبان را چگونه درمان کنیم؟


در پی رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، زخم‌هایی بر روی زبان ایجاد شده که برای فرد دردناک و آزاردهنده هستند. زخم‌های مورد نظر سبب تحریک و سوزش زبان فرد شده و در صورت درمان نشدن، عوارض جدی‌تری را ایجاد می‌کنند. در این مطلب علل به وجود آمدن زخم‌های روی زبان و روش‌های دارویی، گیاهی و خانگی مفید برای درمان آنها به طور کامل توضیح داده می‌شود.

علت زخم شدن سطح زبان چیست؟

پزشک برای درمان زخم‌های مختلف ایجاد شده بر روی سطح زبان شما، ابتدا آن را بررسی کرده تا علت آن را تشخیص دهد.‌ دلایل زخم شدن یا ایجاد سوزش در سطح زبان می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • عفونت‌های قارچی و ویروسی مانند کاندیدیازیس، هرپس و سرخک
  • تماس با ترکیبات شیمیایی مانند مواد قلیایی و اسیدی
  • آسیب‌های ناشی بریدن زبان با غذاهای تیز
  • درمان‌های دندانپزشکی
  • سندروم سوزش دهان
  • لیکن پلان که نوعی بیماری خود ایمنی است.
  • سرطان دهان
  • حساسیت غذایی

بیشتر بخوانید» از جمله مواردی که باعث ایجاد زخم روی زبان می‌شوند، گاز گرفتن زبان با دندان است. البته این مشکل زمانی که دندان‌ها نامرتب بوده و به درستی روی هم قرار نگیرند، شدت پیدا خواهدکرد. بنابراین با مراجعه به ارتودنسی مشهد و برطرف شدن چیدمان دندان‌ها، از این عارضه جلوگیری کنید.

بعد از مشخص شدن علت زخم‌های زبان، پزشک بهترین داروهای ضد ویروسی، ضدعفونی کننده و ضد التهابی را برای فرد تجویز می‌کند. استفاده از این داروها تا حدود زیادی سوزش و درد زخم‌های زبان را کاهش داده و سبب بهبود علائم آن می‌شوند.

انواع زخم روی زبان کدامند؟

زخم‌های زبان به دلایل گوناگونی ایجاد شده و ممکن است عوامل ایجاد کننده آن بیرونی یا درونی باشند. اکثر این زخم‌ها بر اثر مشکلات درونی، عفونت یا حساسیت ایجاد می‌شوند؛ در ادامه به صورت خلاصه به مهم‌ترین زخم‌های روی زبان خواهیم پرداخت:

زخم‌های تراوشی یا همان آفت‌های ایجاد شده در دهان

این زخم‌ها در اندازه‌های کوچک بر اثر عفونت‌های ویروسی و قارچی، تماس با برخی از ترکیبات شیمیایی ایجاد شده و در پی آنها لثه نیز قرمز رنگ خواهد شد. این زخم‌های تراوشی بر روی سطح زبان سبب می‌شوند در زمان غذا خوردن سوزش داشته باشید. برای جلوگیری از این مشکل می‌توان از خمیر دندان مناسب ارتودنسی استفاده کرد. به این خاطر که این نوع خمیر دندان قدرت پاک کنندگی بسیاری داشته و از عفونت تا حد زیادی جلوگیری خواهدکرد.

زخم‌های تروماتیک

زمانی که بافت زبان آسیب ببیند، زخم‌های تروماتیک بر روی سطح آن ظاهر می‌شوند. معمولاً بر اثر ضربه به دهان، خوردن غذاهای داغ یا گاز گرفتن زبان، این زخم‌ها بر روی زبان فرد ایجاد شده و دردناک هستند.

با مشاهده هر کدام از زخم‌های مورد نظر بر روی زبان، برای عمیق‌تر نشدن آنها و درمان فوری باید به پزشک مراجعه کنید. گاهی این احتمال هم وجود دارد که زخم روی زبان به خاطر استفاده از ارتودنسی باشد؛ به همین خاطر است که استفاده از موم ارتودنسی را ضروری می‌دانند.

داروهای گیاهی مفید برای درمان زخم روی زبان کدامند؟

یک راه حل موثر و طبیعی برای درمان کردن زخم‌های سطح زبان، استفاده کردن از داروهای گیاهی است. این گیاهان با خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد التهابی خود، زخم‌ها را درمان کرده و علائم آن را بهبود می‌دهند؛ این داروهای گیاهی مفید عبارتند از:

blank

گیاه مریم گلی

این گیاه با ترکیبات ضدعفونی کننده تمام عفونت‌ها و باکتری‌های موجود بر روی سطح زبان را از بین می‌برد.

جوش شیرین

این ماده با ترکیبات ضد التهابی برای برطرف شدن التهاب‌های زخم‌های ایجاد شده بر روی سطح زبان، بسیار مفید است.

سماق 

سماق با داشتن ویتامین c فراوان و خاصیت ضد التهابی، بهبود زخم‌های زبان را تسریع می‌بخشد.

ژل آلوئه ورا

این ژل گیاهی مفید با خاصیت ضد التهابی، برای درمان زخم‌های زبان فوق العاده مفید است. مقداری از این ژل را به صورت کاملاً ملایم بر روی زخم‌های مورد نظر بمالید تا کاملاً جذب شوند.

قبل از استفاده کردن از هر کدام از این گیاهان برای برطرف شدن زخم‌های زبان، باید با پزشک خود مشورت کرده تا سبب بروز حساسیت در بدن شما نشوند.

سخن پایانی 

درد و سوزش ناشی از زخم‌های سطح زبان که به دلایل گوناگونی ایجاد می‌شوند، زندگی فرد مبتلا را مختل خواهند کرد. اگر این زخم‌ها برای مدت زمان طولانی روی زبان شما باقی ماند و علائم آن بدتر شد، باید هرچه سریع‌تر توسط پزشک معاینه شوید؛ پزشک زخم زبان شما را بررسی کرده و بعد از تشخیص علت آن، روش مناسبی را برای درمان زخم‌ها تجویز می‌کند.

در برخی از افراد ممکن است به دلیل عفونت‌های ویروسی یا قارچی و سایر عوامل، زخم‌هایی بر روی زبان آنها ایجاد شود. شست و شو با آب نمک، استفاده از گیاهان دارویی، استفاده از عسل، نوشیدن مداوم آب، استفاده از دهانشویه، اجتناب از خوردن غذاهای تحریک کننده و حفظ بهداشت دهان و دندان بهترین راه حل‌های موثر جهت برطرف شدن زخم‌های ایجاد شده روی زبان هستند.



Source link