مواد غذایی مفید و مضر برای پروستات چیست؟ آپدیت 1403


غذاهای مفید برای پروستات

در ادامه این مقاله از مجله سبز مثبت همراه باشید تا شما را با برخی از این غذاهای مفید برای غده پروستات آشنا کنیم.

گوجه فرنگی؛ غذاهای مفید برای پروستات

برخی از میوه ها و سبزیجات از جمله گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن هستند. بر اساس نتایج برخی مطالعات، رژیم غذایی غنی از لیکوپن ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. لیکوپن می تواند آسیب سلولی را کاهش دهد و تولید سلول های سرطانی را کند کند. برای افزایش جذب این آنتی اکسیدان، پختن گوجه فرنگی یا استفاده از روغن های سالم مانند روغن زیتون توصیه می شود.

کلم بروکلی

برخی مطالعات ارتباط بین مصرف سبزیجات چلیپایی از جمله بروکلی و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات را نشان داده اند. سولفورافان ترکیبی است که در بسیاری از این گیاهان مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم و غیره یافت می شود. سولفورافان به طور انتخابی سلول های سرطانی را هدف قرار داده و از بین می برد در حالی که سلول های طبیعی پروستات را دست نخورده باقی می گذارد.

غذاهای مفید برای پروستات

چای سبز

هزاران سال است که مردم از چای سبز به دلیل خواص شگفت انگیز آن استفاده کرده اند. محققان همچنین مطالعات زیادی در مورد اثرات آن بر سرطان انجام داده اند.

شواهد نشان می دهد که ترکیبات خاص موجود در چای سبز ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را با تأثیر بر رشد تومور، مرگ سلولی و سیگنال دهی هورمونی کاهش دهد. چای سبز منبعی غنی از آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین است که خواص ضد التهابی و ضد سرطانی دارد. مصرف منظم چای سبز با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

حبوبات و سویا

حبوبات حاوی ترکیبات گیاهی فعال بیولوژیکی به نام فیتواستروژن هستند. ایزوفلاون ها یکی از این فیتواستروژن ها هستند. اثرات ضد سرطانی فیتواستروژن ها ممکن است به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و اثرات آن بر تنظیم هورمون ها و مرگ سلولی باشد. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، برخی تحقیقات ایزوفلاون های سویا را با کاهش خطر سرطان پروستات مرتبط می دانند.

دانه کدو تنبل

تخم کدو حاوی نوعی فیتوکمیکال است که ممکن است به سلامت غده پروستات کمک کند. این خاصیت تخمه کدو تنبل را به یکی از مفیدترین مواد غذایی برای پروستات تبدیل کرده است. برای بزرگ شدن خوش خیم غده پروستات مصرف روزانه ۵ گرم تخم کدو توصیه می شود. همچنین می توانید از مکمل های تخم کدو که در داروخانه سبز مثبت در گروه قرص های پروستات یافت می شود استفاده کنید.

ماهی

چربی های غیراشباع چندگانه، از جمله امگا ۳ و امگا ۶، اسیدهای چرب ضروری هستند که توسط بدن تولید نمی شوند. بر اساس نتایج برخی مطالعات، بین مصرف بیشتر چربی های امگا ۳ و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و مرگ ناشی از آن ارتباط وجود دارد. اگر کمتر از ۲ بار در هفته ماهی می خورید، خرید قرص امگا ۳ از داروخانه توصیه می شود.

زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از غذاهای خوب پروستات است. زردچوبه حاوی کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است. مطالعات نشان می دهد که کورکومین می تواند رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: پروستات چیست و چه کسانی به آن مبتلا می شوند؟

سیر

سیر بخشی از خانواده سبزیجات است و حاوی ترکیبات گوگردی است. تصور می شود که این ترکیبات به محافظت در برابر سرطان پروستات و هیپرپلازی خوش خیم پروستات کمک می کنند. علاوه بر این سیر به کاهش فشار خون و احتمال لخته شدن خون کمک می کند.

میوه های جنگلی

میوه ها، از جمله توت فرنگی، زغال اخته و تمشک، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که می توانند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک کنند. توت ها غذاهای خوبی برای پروستات هستند. گنجاندن انواع توت ها در رژیم غذایی می تواند سلامت پروستات را بهبود بخشد و در عین حال به سلامت کلی کمک کند.

گردو

در خانواده آجیل و دانه ها، گردو همچنین ممکن است فواید قابل توجهی برای سلامت پروستات داشته باشد. گردو سرشار از مواد مغذی مانند روی، سلنیوم و ویتامین E است که با سلامت پروستات مرتبط است. علاوه بر این، گردو منبع غنی پروتئین و چربی های سالم است.

پروستات

غذاهای مضر برای پروستات

حالا که فهمیدیم کدام غذاها برای پروستات مفید هستند، نوبت به غذاهای مضر برای پروستات رسیده است. برای حفظ سلامت پروستات، باید از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب کنید. برای آشنایی بیشتر با این غذاها، ادامه این مقاله را بخوانید.

گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده

رژیم غذایی سرشار از گوشت ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات، احتمالاً به دلیل آمین های هتروسیکلیک (HCAs) مرتبط باشد. این ترکیبات سرطان زا در گوشت پخته یافت می شوند و با انواع مختلفی از سرطان مرتبط هستند.

HCA ها ترکیباتی هستند که در طول پخت و پز در دمای بالا، مانند کباب کردن، تشکیل می شوند. سازمان جهانی بهداشت بیان می کند که مصرف گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مانند گوشت گاو و سوسیس و کالباس با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. به جای گوشت قرمز و فرآوری شده، سعی کنید از این غذاهای مفید برای پروستات استفاده کنید:

  • مرغ بدون چربی مانند مرغ بدون پوست و بوقلمون
  • ماهی تازه یا کنسرو شده مانند سالمون یا ماهی تن
  • حبوبات مانند نخود، نخود، عدس و لوبیا
  • آجیل و روغن آجیل

لبنیات برای پروستات مضر است

مصرف مقادیر زیاد لبنیات ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. سعی کنید از انواع لبنیات کم چرب و بدون چربی استفاده کنید و مصرف شیر، پنیر، ماست، کره و بستنی های پرچرب را محدود کنید. همچنین می توانید جایگزین های غیر لبنی مانند شیر بادام، شیر سویا، شیر نارگیل و غیره را امتحان کنید.

الکل

نوشیدن مقادیر زیاد الکل می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. محققان با استفاده از داده‌های بیش از ۱۰۰۰۰ مرد شرکت‌کننده در کارآزمایی بالینی پیشگیری از سرطان پروستات دریافتند افرادی که الکل زیاد الکل مصرف می‌کنند دو برابر بیشتر از افرادی که مصرف می‌کنند در معرض خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات هستند.

چربی های اشباع شده

برخی از مطالعات ارتباط بین مصرف چربی های اشباع شده و سرطان پیشرفته پروستات را یافته اند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. کاهش مصرف چربی های اشباع شده می تواند سلامت پروستات و سلامت کلی بدن را بهبود بخشد. چربی های اشباع شده در گوشت، محصولات لبنی، سس های سالاد و غذاهای فرآوری شده یافت می شوند. سعی کنید این چربی ها را با اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه موجود در غذاهای مناسب پروستات مانند ماهی، آووکادو، آجیل و روغن زیتون جایگزین کنید.

غذاهای مضر برای پروستات

کافئین

کافئین به عنوان یک ادرار آور عمل می کند. این به معنای افزایش مقدار و تکرر ادرار است. تخلیه مثانه برای کسانی که پروستات بزرگ شده اند می تواند چالش برانگیز باشد. برای رفع این علامت مصرف قهوه، چای و نوشابه را کاهش دهید.

بیشتر بدانید: راه های پیشگیری و درمان پروستات چیست؟

سخن پایانی در مورد غذاهای خوب و بد برای پروستات

غذاهای حاوی این مواد مغذی می توانند به حفظ سلامت پروستات و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کنند. با این حال، محققان برای کشف تأثیر دقیق رژیم غذایی بر سلامت پروستات به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. در این مقاله از مجله اینترنتی داروخانه کافه نیوز شما را با غذاهای مفید و مضر برای پروستات آشنا کردیم. توجه داشته باشید که قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی، به خصوص اگر از داروهای سرطان پروستات استفاده می کنید، توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید.



Source link