همه‌چیز درباره ارز دیجیتال میر


میر توکن مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که بر پروتکل میرور حاکمیت می‌کند. میر اجازه تولید دارایی‌های مصنوعی را می‌دهد که همگام باقیمت دارایی‌های دنیای واقعی تغییر قیمت می‌دهند. هدف این پروژه فعال‌سازی معاملات ۲۴ ساعته سهام با دارایی‌های مصنوعی است. توکن‌های میر همچنین در راستای رأی دادن و پیشنهاد راجع به تغییرات مهم پروتکل نیز به کار می‌روند.

پروتکل میرور چیست؟

پروتکل میرور پروتکل دیفای بر اساس قراردادهای هوشمند شبکه ترا است. قراردادهای هوشمند همانند قراردادهای معمولی هستند. درعین‌حال، قراردادها دیگر روی کاغذ تنظیم نمی‌شوند، بلکه در قالب پروتکل‌هایی روی بلاکچین اجرا می‌شوند. ترا بلاکچینی عمومی است که از استیبیل‌کوین‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند تا دیفای را به جریان بیندازد.

پروتکل میرور دارایی‌های مصنوعی ایجاد می‌کند که ارزش واقعی دارایی‌های واقعی را نمایش می‌دهند. به بیانی ساده، دارایی‌های مصنوعی آینه دارایی‌های واقعی هستند. دارایی‌های مصنوعی همگام باقیمت دارایی‌های واقعی قیمت خود را تغییر می‌دهند و معامله‌گران می‌توانند از شر دردسرهای نقل‌وانتقال دارایی‌های واقعی خلاص شوند.

دارایی‌های مصنوعی نیاز به ثبت مالکیت در محیط فیزیکی ندارند و تمام نقل‌وانتقالات در دفتر کل بلاکچین ثبت می‌شود. ازآنجایی‌که دارایی‌ها حقوق مالکیت فیزیکی را در اختیار معامله‌گران قرار نمی‌دهند، شامل مقررات و مجوزهای تجاری نمی‌شوند. در مقایسه با سایر مبادلات سنتی و دیجیتال، این پلتفرم دسترسی جهانی به بازارهای مالی را فراهم می‌کند و هزینه‌های مبادله میان دارایی‌های مختلف را ارزان می‌کند. در این پلتفرم سرعت انجام معاملات بسیار بالاست و در کم‌ترین زمان مالکان دارایی خود را می‌فروشند.

قابل‌توجه است که این پلتفرم از دو توکن مختلف استفاده می‌کند: توکن‌های LP که به تأمین‌کنندگان نقدینگی داده می‌شود و توکن‌های sLP که پس از شکل‌گیری موقعیت فروش استخراج و ذخیره می‌شوند.

فعالین پروتکل میرور چه کسانی هستند؟

پروتکل میرور پنج فعال عمده دارد که عبارت‌اند از: معامله‌گران، استخراج‌کنندگان، فروشندگان، تأمین‌کنندگان نقدینگی، ذخیره کنندگان و ارائه‌دهنده اوراکل.

معامله‌گران

معامله‌گر کاربری است که دارایی‌های مصنوعی را با ارز دیجیتال ترا معامله می‌کند و از تغییرات قیمت دارایی‌های مصنوعی سود می‌برد. این معاملات از طریق ترا سوآپ انجام می‌شوند.

استخراج‌کنندگان

استخراج‌کننده موقعیت بدهی وثیقه ایجاد می‌کند تا دارایی‌های مصنوعی را دریافت کند. موقعیت بدهی وثیقه قرارداد هوشمندی است که گروهی از ارزهای دیجیتال آن را به‌عنوان اوراق بهادار وثیقه می‌کنند. موقعیت بدهی وثیقه ترا را نیز برای وثیقه می‌پذیرد. موقعیت بدهی وثیقه باید از حداقل دارایی ضرب‌در نرخ حق بیمه برای هر وثیقه (که حاکمیت آن را مشخص می‌کند) بیشتر باشد.

فروشندگان

فروشندگان گروهی هستند که همان موقعیت بدهی وثیقه را ایجاد می‌کنند، اما به‌سرعت دارایی‌های مصنوعی را می‌فروشند تا توکن‌های sLP دریافت کنند. در زمانی که قیمت ترا سوآپ بالاتر از قیمت اوراکل است، توکن‌های sLP برای دریافت پاداش میر استیک می‌شوند.

تأمین‌کنندگان نقدینگی

تأمین‌کنندگان نقدینگی مقادیر مساوی از دارایی‌های مصنوعی و ارز ترا را به استخر ترا سوآپ اضافه می‌کنند و نقدینگی بازار را افزایش می‌دهند. تأمین‌کنندگان نقدینگی از این راه توکن LP و پاداش کارمزدهای معاملاتی استخر را دریافت می‌کنند. توکن‌های LP درازای داری‌های مصنوعی و ارز ترا به تأمین‌کنندگان نقدینگی پرداخت می‌شود و آن‌ها می‌توانند با فروش آن‌ها سرمایه خود را بازیابی کنند.

ذخیره کنندگان

ذخیره کنندگان کسانی هستند که توکن‌های LP، sLP و میر را در راستای کسب پاداش استیک در قالب توکن میر ذخیره می‌کنند. کاربرانی که توکن‌های میر را ذخیره می‌کنند، برای کسب سود از موقعیت بدهی وثیقه میر دریافت می‌کنند.

ارائه‌دهنده اوراکل

ارائه‌دهنده اوراکل حساب ترا است که قیمت دقیق و به‌روز دارایی‌های مصنوعی و وثیقه‌ها را اعلام می‌کند. ارائه‌دهنده اوراکل تنها نهاد مجاز به اصلاح قیمت اعلامی دارایی است.

بنیان‌گذاران پروتکل میرور

پروتکل میرور را شرکت ترافرم در سال ۲۰۲۰ طراحی کرد و توسعه داد. Do kown مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران پروتکل میرور و شرکت ترافرم است. او قبلاً شرکتی تأسیس کرده بود که یکی از پیچیده‌ترین برنامه‌های غیرمتمرکز برای استفاده دنیای واقعی را تولید کرد. دو قبل از تحصیل در رشته کامپیوتر دانشگاه استنفورد، طراح نرم‌افزارهای شرکت‌های اپل و مایکروسافت بود.

بنیان‌گذاران دیگر پروتکل میرور عبارت‌اند از: برایان جونگ (رئیس دارایی‌های شرکت ترافرم)، نیکلاس پلاتیس (رئیس تحقیقات شرکت ترافرم) و پل کیم (رئیس زیرساخت شرکت ترافرم).

چگونه توکن‌های جدید میر تولید می‌شوند؟

در حاضر میر استیک می‌شود تا در نظرسنجی‌های آینده استفاده شود یا خود نظرسنجی حاکمیتی جدیدی ایجاد کند. هدف پروتکل استفاده بیشتر میر در پروتکل، افزایش کاربردپذیری و ارزش آن است. کاربرانی که میر را استیک کردند برای کسب سود از موقعیت بدهی وثیقه میر دریافت می‌کنند. تأمین‌کنندگان نقدینگی میر و دارایی‌های مصنوعی نیز میر دریافت می‌کنند تا انگیزه بیشتری برای استیک توکن‌های LP داشته باشند. سود این کار از طریق تورم سالانه محاسبه می‌شود تا مقدار کلی میر تا پایان سال افزایش پیدا کند.

پروتکل میرور چگونه عضوگیری می‌کند؟

ابتدا باید توکن WRITE را بخرید. WRITE توکنی ERC-20 است که مانند دعوت‌نامه عمل می‌کند. این توکن را می‌توان در فعالیت‌های حاکمیتی و رأی‌گیری استفاده کرد.

توکن WRITE در مسابقه WRITE RACE اهدا می‌شود. این مسابقه هرروز ساعت ۱:۳۰ بامداد به‌وقت‌ایران برگزار می‌شود. در این مسابقه هر حسابی که آدرس اتریومی خود را به توییتر متصل کند، ۰.۰۱ واحد WRITE یا ده رأی دریافت می‌کند. از میان نویسندگانی که بیشترین میزان رأی را دریافت کنند، ده نفر مشخص می‌شوند و یک توکن کامل WRITE اهدا می‌شود تا در پروتکل میرور مشغول به نویسندگی شوند. یکی از رؤیاهای پروتکل میرور ایجاد انقلابی در بازار نویسندگی است تا ارزش آثار آن‌ها بیشتر شود.

آیا توکن میر ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

ارزش بازار سهام آمریکا چندین برابر کل بازار ارز دیجیتال است. هدف پروتکل میرور هم شبیه‌سازی بازار سهام آمریکا در بلاکچین است؛ درنتیجه پروتکل میرور آینده روشنی را پیش چشم خود می‌بیند.

از سوی دیگر، پروتکل میرور و شرکت ترافرم با مشکلات حقوقی ناشی از عدم اخذ مجوز فروش سهام‌های مصنوعی بورس نیویورک است؛ درنتیجه باید درباره سرمایه‌گذاری بلندمدت در این پلتفرم بااحتیاط برخورد کنید.

بهترین صرافی ایرانی برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

در زمان نگارش این مقاله، کل سرمایه قفل‌شده در پروتکل میرور ۹۷۴ هزار دلار بود. این رقم پایین موجب شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران این سؤال را از خود بپرسند که آیا پروتکل میرور به‌قدر کافی برای معاملات سهام بزرگ است یا خیر؟

سخن پایانی

قطعاً یکی از جذاب‌ترین پروتکل‌های حوزه دیفای میرور است. این پروتکل با استفاده از فناوری بلاکچین فضای بازار سهام آمریکا را دچار تحولی عظیم کرده است. در آینده‌ای نزدیک اکثر مردم جهان با استفاده از این پروتکل می‌توانند در بازار سهام آمریکا مشارکت داشته باشند و از آن سود ببرند.

یکی دیگر از اهداف مهم پروتکل میرور تشویق نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا به تولید محتوا و نوشته‌های باکیفیت‌تر بود. کاربران دارای توکن میر می‌توانند به نویسندگانی رأی دهند که در این پروتکل نویسندگی یا تولید محتوا می‌کنند. این رأی‌ها گردآوری‌شده و پس از اعلام نتایج به نویسندگان برتر پاداش تعلق می‌گیرد.

قیمت ارز میر در حال حاضر ۰.۱۳ دلار است. کاربرانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این ارز دارند می‌توانند پس از انجام تحقیقات خود این ارز را خریداری کنند.

 



Source link