ابزار آنلاین ارزیابی ریسک ابتلا به ایدز سامانه متدا –


ایدز بیماری عفونی است که در اثر ابتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی (hiv ) میتواند در افراد و در سنین مختلف باعث ایجاد عفونت های فرصت طلب شدید و سرطان های متنوعی گردد. اولین بار این ویروس در کشور آفریقایی کنگو و در سال 1959 از خون مردی کشف شد. این ویروس تاکنون باعث مرگ حدود 40 ملیون نفر در سطح جهان شده است.

ایدز در ایران

ایدز در ایران نیز یکی از مشکلات نظام بهداشت درمان ما می باشد. طبق تخمین ها بین 35-64 هزار نفر در ایران مبتلا به این بیماری می باشند. طبق تخمین ها هر سال حدود 2300 نفر در ایران در اثر ایدز فوت می کنند. طبق اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در کمیسیون بهداشت و فراکسیون غذا و دارو در 6 خرداد 97 تعداد زنان مبتلا به ویروس ایدز طی دو سال گذشته 10 برابر شده است.

امروزه استفاده از فناوری اطلاعات در بهبود سلامتی جامعه و ارائه انواع مشاوره های پزشکی از راه دور ( تلمدیسین ) و یا ارائه خدمات مشاوره ای بصورت خودکار در بسیاری از کشورها برای مبارزه با بیماری ها مطرح است. این سامانه ها باعث فراهم شدن ارائه خدمات با کیفیت پزشکی به سراسر کشور و کاهش هزینه های مشاوره ، پیشگیری، تشخیص و درمان بیماران می شود.

بهترین وبسایت برای مشاوره و تشخیص ایدز

کیت HIV یکی از وبسایت هایی است که از سال 1397 به ارائه خدمات در زمینه مشاوره و تشخیص ایدز به عموم جامعه بصورت آنلاین پرداخته و در شبکه های اجتماعی و مجله پزشکی خود بصورت منظم به تولید مطالب معتبر علمی با زبانی ساده درباره ی ایدز، هپاتیت و اعتیاد برای مردم کشورمان میپردازد. همچنین کیت HIV به ارائه کیت های تشخیص ایدز هپاتیت و اعتیاد نیز برای همه شهرها و روستاهای دور و نزدیک ایران می پردازد.

یکی از خدمات جدید این سایت ارائه بیش از 16 ابزار آنلاین مشاوره ایدز بصورت رایگان برای عموم مردم است. که نام آن را متدا ( ابزارهای آنلاین رایگان مشاوره، تشخیص و درمان ایدز و اچ آی وی ) نهاده اند. تعدادی از این ابزارها شامل رادار ایدز ایران، علائم شناسی ایدز ، آزمون سنجش میزان اضطراب سلامتی ( برای تشخیص وسواس ابتلا به ایدز )، آزمون بررسی نیاز به داروهای پیشگیری از ایدز، ابزار ویژه مادران باردار مبتلا به ایدز و… می باشد.

ابزار ارزیابی ریسک ابتلا به ایدز

یکی از ابزارهای متدا ابزار ارزیابی ریسک ابتلا به ایدز می باشد که در این مقاله به توضیح بیشتر آن میپردازیم. این آزمون آنلاین بر مبنای آزمون Denevar HIV Risk Score میباشد که آزمونی استاندارد و جهانی در زمینه ارزیابی ریسک ابتلای افراد به اچ آی وی است. فرد شرکت کننده با پاسخ به 20 سوال از وضعیت احتمال ابتلای خود به ویروس hiv آگاهی میابد.

در این آزمون سن، جنس، نوع تمایلات جنسی، تعداد شریک جنسی، نوع رابطه، میزان استفاده از کاندوم، ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی و… بررسی و طبق آن میزان خطر ابتلا به ایدز در فرد شرکت کننده تشخیص داده می شود. افراد اگر در ریسک بالایی از ابتلا به ایدز قرار داشته باشند می توانند کیت خودارزیابی ایدز تهیه کرده و بصورت محرمانه آزمایش ایدز خود را انجام دهند.

استفاده از ابزار ارزیابی ریسک ابتلا به ایدز رایگان است و سایر وبسایت های خصوصی، دانشگاهی و دولتی نیز می توانند با استفاده از کد embed آن را در سایت خود بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهند. این ابزارهای مشاوره آنلاین ایدز باعث کاهش هزینه های سیستم بهداشت و درمان ایران و حتی سایر فارسی زبانان دنیا می شود.



Source link