آیا سلامت پدر آینده می تواند بر سلامت نوزاد او تأثیر بگذارد؟ – اخبار سلامت مصرف کننده



سه شنبه، 10 مارس 2020 (HealthDay News) – سلامتی هر دو مادر و تحقیقات جدید نشان می دهد که پدر کلید بارداری و زایمان سالم است.

در مطالعه ای که روی نزدیک به 786000 تولد انجام شد، محققان دریافتند که پدرانی که از وضعیت سلامتی خوبی برخوردار نیستند، احتمال بیشتری دارد که نوزادان نارس و کم وزنی داشته باشند که مدتی را در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) سپری کرده اند.

دکتر الکس کاسمن، سرپرست تیم تحقیق، گفت: “این مطالعه نشان می دهد که سلامت پدر قبل از لقاح باید در نظر گرفته شود، زیرا می تواند بر نتیجه بارداری هم برای کودک و هم برای مادر تاثیر بگذارد.” او یک پزشک مقیم در بخش اورولوژی در بیمارستان دانشگاه استنفورد در استنفورد، کالیفرنیا است.

از آنجایی که این مطالعه به صورت گذشته نگر به داده ها نگاه کرد، نمی تواند ثابت کند که سلامت پدر باعث این مشکلات پزشکی شده است، فقط به نظر می رسد که آنها مرتبط هستند.

به طور خاص، پدرانی که دارای شرایطی مانند فشار خون بالا، چاقی، دیابت، سرطان یا افسردگی بودند، 19 درصد شانس بیشتری برای داشتن یک نوزاد نارس، 23 درصد بیشتر شانس داشتن نوزاد کم وزن و 28 درصد بیشتر شانس داشتن نوزاد نارس داشتند. محققان دریافتند که نیاز به اقامت در NICU دارد.

همچنین، یافته‌ها نشان می‌دهد زنانی که همسرشان در وضعیت نامناسبی بودند، بیشتر در معرض عوارض بارداری مانند دیابت بارداری یا پره اکلامپسی بودند.

دقیقاً مشخص نیست که سلامت پدر چگونه به سلامت نوزاد تازه متولد شده کمک می کند، اما کاسمن حدس می زد که چندین عامل ممکن است در این امر دخیل باشند.

او گفت: «پدر نیمی از ژنوم را دارد و سلامتی می‌تواند بر بیان ژن‌ها تأثیر بگذارد، بنابراین منطقی است که فرض کنیم شرایطی که پدر را سالم می‌کند یا نه، ممکن است بر این ژن‌ها تأثیر بگذارد».

کاسمن خاطرنشان کرد: همچنین سلامت پدر ممکن است اثرات منفی بر سلامت جفت داشته باشد که می تواند منجر به تغییر در نتیجه نوزاد شود.

او افزود که شواهد در مطالعات قبلی نشان می‌دهد که سلامت ضعیف می‌تواند بر کیفیت اسپرم تأثیر منفی بگذارد، همانطور که قرار گرفتن در معرض محیطی در معرض سیگار و سموم تأثیر منفی می‌گذارد.

کاسمن گفت، ممکن است ژنتیک نیز یک عامل باشد، اما این قطعی نیست.

وی تاکید کرد: در حالی که زوج‌هایی که پدر و مادرشان ناسالم هستند، احتمال بیشتری برای عوارض بارداری دارند، اما مطمئناً می‌توانند نوزاد سالمی داشته باشند. با این حال، هر چه زن و شوهر بیشتر مراقب سلامتی خود باشند، شانس داشتن یک نوزاد سالم بیشتر می شود.

دکتر راهول گوپتا، افسر ارشد پزشکی و بهداشتی در راهپیمایی دایمز، گفت که ممکن است سلامت پدر نشانه‌ای از این باشد که مادر نیز در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

به عنوان مثال، یک مرد چاق ممکن است بیشتر با یک زن چاق باشد، بنابراین پیامدهای سلامتی چاقی – مانند دیابت و فشار خون بالا – ممکن است بر هر دو شریک زندگی تأثیر بگذارد.

گوپتا همچنین موافقت کرد که کیفیت اسپرم می تواند تحت تأثیر سلامت پدر قرار گیرد و بر جنین تأثیر بگذارد.

او گفت که برای کمک به والدین برای داشتن یک نوزاد سالم، مراقبت های دوران بارداری باید هر دو والدین را درگیر کنند.

“ما کار منصفانه‌ای را در تمرکز بر مراقبت‌های دوران بارداری برای مادران انجام داده‌ایم. ما دسترسی به مراقبت را از طریق Medicaid توسعه یافته بهبود بخشیده‌ایم — عملکرد ما عالی نیست، اما بهتر از گذشته انجام می‌دهیم. جایی که هنوز می‌توانیم. گوپتا گفت: بهتر است پدر را قبل و در طول بارداری درگیر کنید.

او توضیح داد که مشارکت هر دو والدین در سلامت دوران بارداری می تواند منجر به داشتن نوزادان سالم تر شود.

گوپتا گفت: «زمان آن فرا رسیده است که هم مادر و هم پدر، قبل از بچه دار شدن و همچنین در دوران بارداری شکل بگیرند.

این گزارش در 6 مارس در مجله منتشر شد باروری و عقیمی.

اطلاعات بیشتر

برای نکاتی در مورد داشتن یک نوزاد سالم، به موسسه ملی بهداشت کودک و توسعه انسانی ایالات متحده مراجعه کنید.