روش های کاربردی مراقبت های خانگی اختلالات مقعدی –


چکیده : امروزه بواسیر در بسیاری از افراد وجود دارد، که بیشتر آن‌ها روش صحیح درمان آن را نمی‌شناسند. این بیماری که برخی آن را با نام هموروئید می‌شناسند، یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شود. بواسیر در واقع، رگ‌های متورم شده در قسمت پایین روده و مقعد بیماران است. که با نشانه های مانند سوزش، خارش و خونیریزی ظاهر می شود.

اختلالات مجرای مقعدی معمولا با علائمی مانند سوزش، خارش و خونریزی همراه هستند. و به بیماریهای هموروئید یا بواسیر و شقاق مقعدی یا آنال فیشر معروف هستند. علت اصلی این اختلالات مجرای مقعدی یبوست یا کم تحرکی و سندروم روده بیقرار یا اسهال طول کشیده می باشد.

ناراحتی های دریچه مقعدی در میان زنان شایع تر است؛ مخصوصا خانم های باردار استعداد بیشتری در ابتلا به این بیماری هایی دردناک دارند. معمولا در زنان به دلیل ساختار فیزیولوژیکی بدن و یا بارداری و زایمان های طبیعی یا سزارین بیشتر در معرض ابتلا به بواسیر یا شقاق مقعدی هستند.

بطور میانگین از هر 10 نفر بزرگسال در ایران حدود 6 الی 7 نفر یکی از علائم هموروئید و شقاق مانند خونریزی و سوزش بعد از دفع یا خارش مقعدی را در طول زندگی خود تجربه میکند.

در این نوشته ما به بررسی روش های کاربردی مراقبت خانگی از خود در برابر اختلالات مقعدی می پردازیم. بعضی از این روش های خانگی درمان بواسیر و شقاق در طب سنتی پاسخگوی درمان بیش از 80% بیماران این حوزه می باشد.

کافیه با نظارت پزشک معالج یا کارشناس ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی  روش های خانگی مراقبت از خود در برابر اختلالات مقعدی انجام دهید ما به شما اطمینان میدهم که حصول نتیجه موفق درمانی بیشتر از حد انتظار شما است.

هموروئید یا بواسیر چیست؟

بواسیر با نام علمی هموروئید در بعضی از گویش های محلی به باباسیل هم مشهور است. این بیماری حاصل متورم شدن سیاهرگهای کانال مقعدی در اثر فشار و خشکی مزاج است. در این نوع از بیماری معمولا رگهای کانال مقعد دچار التهاب و پاره گی شده و با نشانه های چون خونریزی و درد بیماران خود را به دردسر می اندازد.

انواع بیماری هموروئید

هموروئید ها در بیماران به 4گرید مختلف دسته بندی می شوند

دو نوع آن هموروئید داخلی است که معمولا با علائمی چون خونریزی و خارش و درد نبض دار در ناحیه مقعد همراه است.

دو نوع دیگر آن به بواسیر خارجی معروف است که بارزترین نشانه آن توده خارجی یا گوشت اضافه است که دهانه مقعد یا ابتدای کانال مقعدی ایجاد می شود. علائم آن گوشت اضافه یا درد و در بعضی از بیماران با تنگی مقعد همراه است.

شقاق مقعدی چیست؟

یکی دیگر از اختلالات مجرای مقعدی زخم شقاق یا آنال فیشر است. که در این بیماری در اثر فشارهای ناشی از عبور مدفوع سفت و حجیم از دیواره کانال مقعدی این دیواره دچار پاره گی و شکافت شده و بصورت یک زخم خطی بیضی شکل دهانه مقعد نمایان می شود.

علت اصلی زخم شقاق مقعدی در بیماران فشار های درون شکمی موقع بارداری، یبوست و اضافه وزن یا چاقی بیش از حد و کم تحرکی و نشستن های طولانی مدت عنوان شده است.

شقاق یا همان فیشر مقعدی، در واقع یک پارگی یا برش در پوشش مقعد می‌باشد، که معمولا در نیمه تحتانی رخ می‌دهد. برای درمان این بیماری‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد، که مصرف دارو‌های گیاهی دشمن بواسیر می‌باشد. با شناخت علت بروز بواسیر و شقاق، می‌توان از مبتلا شدن به آن‌ها جلو‌گیری کرد. بنابر‌این برای هر فردی کسب اطلاعات، در مورد آن‌ها ضروری و بسیار مهم می‌باشد. همچنین با انتخاب یک داروی مناسب همچون پماد آنتی هموروئید، می‌توان این نوع بیماری‌ها را به بهترین شکل رفع کرد.

 

روش های خانگی درمان هموروئید

روش های خانگی زیر برای درمان بواسیرکاملا مفید و موثر هستند.

پرهیز از کم تحرکی و اصلاح سبک زندگی

تغییر الگوی غذایی

امتناع از خوردن غذاهای سودازا

عدم مصرف غذاهای پرچرب و شیرین و فست فودی

مصرف روزانه 8 تا 10 لیوان آب

مصرف روزانه 30 گرم فیبر که به اندازه وزن 8پرتقال است

ورزش و پیاده روی روزانه به مدت 30 دقیقه

مصرف میوه و سبزیجات حاوی فیبر به اندازه کافی

حمام نشیمنگاه یا حمام سیتیز

قطع مصرف سیگار، دخانیات و هر نوع مواد دوزا

امتناع از مصرف داروهای روانگردان و مخدر

درمان دارویی بیماری هموروئید

 

روش های کاربردی مراقبت های خانگی اختلالات مقعدی

برای درمان دارویی هموروئید معمولا از مرهم های موضعی برای تسکین سوزش و خارش این بیماری دردناک استفاده می شود. معروفترین مرهم موضعی درمان بواسیر بنام پماد آنتی هموروئید است. که یک داروی OTC بوده که با مارک ها و برندهای مختلفی در بازار دارویی کشور و دنیا وجود دارد.

در ترکیبات پماد آنتی هموروئید معمولا لیدوکائین، زینک اکساید و هیدروکورتیزون به کار رفته است. که بهترین پماد موضعی برای درمان خانگی اختلالات مجرای مقعدی بشمار میرود

اگر شما و یا یکی از اطرافیانتان به بیماری هموروئید مبتلا شده است. در اولین فرصت به پزشک یا جراح عمومی برای معاینه مراجعه کنید. با توجه به وضعیت بیماری که دارید ممکنه پزشک برای تسکین و مهار درد ناشی بواسیر یا هموروئید بعضی از قرص های خوراکی مسکن که به داروهای ضد التهاب استروئیدی مشهور هستند برای شما تجویز کند.

لیست درمان دارویی بیماری هموروئید  یا بواسیر

معمولا برای درمان خانگی بواسیر از پمادهای شیمیایی یا گیاهی زیر استفاده می شود.

  • پماد گیاهی رینای سبز
  • پماد آنتی هموروئید
  • پماد آنوسل
  • پماد دکتر باتلرز
  • پماد کوهان شتر
  • پماد یا ژل آلوئه ورا
  • پماد لیدوکائین
  • پماد هیدروکورتیزون

روش های خانگی درمان شقاق مقعدی

زخم شقاق یا آنال فیشر هم یکی دیگر از اختلالات مجرای مقعدی است. که معمولا با درد و خونریزی بعد از دفع همراه است. ماهیت بیماری شقاق مقعدی یا بواسیر مانند هم هستند و نحوه درمان این دو بیماری زیاد با همدیگه فرقی ندارد. برای درمان خانگی شقاق مقعدی از روش های کاربردی زیر استفاده کنید.

حمام نشیمنگاه یا حمام سیتیز در این روش بیمار روزانه دو نوبت و هر نوبت به مدت نیم ساعت داخل یک لگن آب ولرم که با مقداری محلول بتادین ترکیب شده قرار می گیرد.

روزانه دو نوبت دوش آب گرم بگیرید.

تقلیل حجم مواد خوراکی یا غذایی به یک سوم حداقل در 7روز ابتدایی شروع درمان

استعمال پمادهای موضعی قوی درمان شقاق مقعدی مانند پماد آنتی فیشر و یا سایر مرهم های گیاهی موضعی

استفاده از نرم کننده های معده و روده که حاوی فیبرهای طبیعی و ارگانیک هستند مانند پودر پاپرینای مراکشی یا داروهای حاوی پروبیوتیک مانند فمی لاکت

مصرف مایعات و سبزیجات و میوه های حاوی فیبر بالا

مصرف غذاهای غنی از فیبر

پرهیز از نشستن های طولانی

امتناع از کم تحرکی و روی آوردن به ورزش و تحرک

استفاده از قرص های حاوی بروملین که به درمان و ترمیم فوری زخم شقاق مقعدی کمک زیادی می کند.

نتیجه گیری و کلام آخر

بیماری هموروئید و شقاق از جمله اختلالات مجرای مقعدی هستند که در میان افراد بزرگسال شیوع بیشتری دارد. معمولا این بیماری ها در میان خانم ها به دلیل زایمان و بارداری رواج بیشتری دارد. افرادی که داروهای فشار خون یا دیابت مصرف میکنند. و کسانی که دخانیات یا مواد مخدر استعمال می کنند بیشتر درگیر اختلال سیستم گوارشی و بیماری های مقعدی هستند.

برای کنترل و مهار بیماری هموروئید و شقاق و یا جلوگیری از عود مجدد این ناراحتی های دردناک نشیمنگاه بهترین روش درمانی تغییر سبک زندگی و اصلاح عادات بد غذایی است.ورزش و تحرک و پرهیز از استرس و اضطراب کمک بسیار زیادی به درمان قطعی بیماران خواهد کرد.

روش های خانگی درمان بیماریهای مقعدی تا 80% پاسخگوی مناسبی برای این افراد خواهد بود. چنانچه روش های خانگی درمان بواسیر در بیماران پاسخگو نباشد احتمالا عمل جراحی بواسیر آخرین گزینه درمانی خواهد بود.

استفاده از پمادهای آنتی هموروئید یا پماد آنتی فیشر تا حدود زیادی به مهار و کنترل درد و سوزش و خارش ناشی از این اختلالات مقعدی کمک خواهد کرد.

 



Source link