کامل 5 مثال از کتوژنیک برای لاغری

رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن بین کتوز طبیعی و فیزیولوژیکی که هنگام استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک ایجاد میشود و سطح اجسام کتونی خون را تا حدود 8 میلیمول در لیتر بالا میبرد، و کتواسیدوز دیابتی

ده ایده‌های شیک برای کتوژنیک برای لاغری شما تفاوت وجود دارد. سوزاندن چربی در مقابل سوزاندن کربوهیدراتها باعث ایجاد تغییراتی در متابولیسم بدن میشود و کبد شروع به ساختن اجسام کتونی (Ketone Bodies) میکند که به نظر میرسد از سلولهای سیستم عصبی، یعنی همان قسمتی که در ام اس آسیب میبیند، محافظت میکنند. سیستم عصبی مرکزی نمیتواند مستقیما از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده کند، اما از اجسام کتونی (شامل بتا-هیدروکسی بوتیرات، استواستات و استون) که طی فرآیند “کتوژنز” در میتوکندری سلولهای کبدی تولید میشوند به عنوان منبع اصلی سوخت استفاده میکند. در این رژیم ۶۰ درصد انرژی از چربی، ۳۵ درصد از پروتئین و ۵ درصد از کربوهیدرات تامین میشود. باید بگوییم که این نمونه، همانطور که عنوان شده صرفاً جهت آشنایی شما با این رژیم آورده شده است، از این رو پیروی از آن توصیه نمی شود زیرا رژیم غذایی هر کسی بایستی با توجه به شرایط هر فرد طراحی و تجویز شود. با مصرف قرص های مولتی ویتامین و داشتن خواب کافی شبانه از بروز این عارضه جلوگیری کنید. این شامل کلم هایی مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی، کلم پیچ و سبزی کولارد می شود.

سعی کنید مواد غذایی مانند اسفناج ، آووکادو ، گوجه فرنگی ، کلم و قارچ را افزایش دهید تا پتاسیم مورد نیاز شما تامین شود. وقتی میگوییم سبزیجات کم کربوهیدرات منظورمان سبزیجات غیر نشاسته ای مانند کلم بروکلی، کاهو، مارچوبه و … از سبزیجاتی که در زیر زمین رشد می کنند (هویج، شلغم، سیب زمینی و سیب زمینی شیرین) اجتناب کنید و بیشتر روی مصرف سبزیجات غیر نشاسته ای تمرکز کنید. در رژیم کتوژنیک، بدن با سوزاندن سوختهای غیر گلوکز سازگار میشود و با این کار، بسیاری از منابع التهاب مزمن ناشی از غذاها از بین میرود. خلاصه: اگر قصد دارید تا برای طولانی مدت از رژیم کتو پیروی کنید، برخی از عوارض جانبی شما را تهدید خواهد کرد که باید حتما درباره آنها با پزشک خود صحبت کنید. در عوض سراغ سوزاندن چربی ها می رود و مولکول هایی به نام کتون می سازد که می تواند برای سوخت استفاده کند.

روش لاغری کتوژنیک چیست

اینگونه بگویم اگر شما تمریناتتان را برای چربی سوزی و کاهش درصد چربی انجام می دهید این رزیم می تواند به شما کمک کند اما بر عکس اگر هدف شما از ورزش و تمریناتتان افزایش قدرت و استقامت می باشد این رژیم نه تنها به شما کمک کننده نیست بلکه منجر به کاهش عملکرد شما می شود. به طور کلی میزان پروتئین بدون چربی را در رژیم غذایی مانند مرغ بدون پوست، ماهی و گوشت قرمز بدون چربی افزایش دهید. رژیم کتو باعث از بین رفتن توده عضلانی بدن می شود؛ زیرا خوردن پروتئین بدون کربوهیدرات منجر به عدم عضله سازی می شود. رژیم کتوژنیک درصد عضله نسبت به چربی را افزایش داده و قابلیت بدن برای اکسیژن دریافتی بدن را تقویت میکند. این نسبت اغلب 60٪ چربی، 35٪ پروتئین و 5٪ کربوهیدرات است. یک بررسی جامع در زمینه تغذیه ورزشی نشان داد که در حالی که تحقیقات در مورد تاثیرات طولانی مدت رژیم کتو وجود ندارد ، در کوتاه مدت رژیم کتو نسبت به سایر رژیم ها از نظر عملکرد افراد در فعالیت های بی هوازی ، هوازی و در برخی موارد حتی قدرتی در رده پایین تری قرار میگیرد. علاوه بر خاصیت سیرکنندگی چربی و پروتئین ، تحقیقات نشان می دهد که رژیم کتوژنیک ممکن است به سرکوب هورمون گرسنگی ، گرلین کمک کند.

با این حساب کتوزیس یک برنامه کاهش وزن کم کربوهیدرات است که علاوه بر کمک به چربی سوزی، می تواند باعث شود کمتر احساس گرسنگی کنید. گفته میشود با پیروی از این رژیم، رشد تومورها با سرعت کمتری انجام میگیرد. یعنی گفته شد که این رژیم، جزء بدترین و ناسالم ترین رژیم ها است. مهمترین جزء رژیم کتوژنیک فرآیندی به نام کتوسیس است. رژیم کتو برای کاهش وزن مناسب به نظر میرسد اما مهمترین خاصیت آن را میتوان کاهش قند خون دانست. هیچ میانبری برای موفقیت در کاهش وزن وجود ندارد! به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد که پیوستن به رژیم غذایی کتوژنیک و لیست غذایی رژیم غذایی کتو برای 24 هفته باعث کاهش سطح تری گلیسیرید، کلسترول LDL و قند خون در درصد قابل توجهی از بیماران می شود، در حالی که در عین حال با افزایش سطح کلسترول HDL همراه است. یک بررسی در سال 2017 تمام شواهد موجود در مورد رژیم کتوژنیک و سلامت قلب و عروق را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که رژیم غذایی ممکن است با برخی از عوامل بهبود دهنده ی بیماری های قلبی عروقی مرتبط باشد. میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک به عوامل مختلفی بستگی دارد.

کم بودن فیبر در رژیم غذایی، یکی از عوامل اصلی ابتلا به یبوست است. کاهش متابولیسم گلوکز زمانی رخ میدهد که مغز دیگر قادر به استفاده از گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی نباشد. بنابراین بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود از چربی ها استفاده می کند و باعث چربی سوزی در بدن می شود پس کاهش وزن اتفاق می افتد. معمولا رژیم کتوژنیک بدون ایجاد محدودیت در کالریهای دریافتی باعث کاهش وزن میشود. نوشیدنی های گرم کافئین دارد (نه به مقدار زیاد) مانند قهوه و چای، بدون قند، از جمله نوشیدنی های خوب در رژیم کتوژنیک برای لاغری هستند. یک نمونه ایده آل از رژیم کتو حاوی کربوهیدرات کمتر از 50 گرم در روز است. چربی، سرشار از انرژی است و هر گرم از آن، ۹ کیلوکالری (۳۸ کیلوژول) انرژی دارد. هرچه میزان تولید گونههای اکسیژن واکنش پذیر بیشتر باشد، تغییرات سلولی بیشتری ایجاد میشود و میتواند بر میزان تولید انرژی سلول و عملکرد آن تاثیر منفی داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که وقتی بیماران مبتلا به آلزایمر از رژیم کتوژنیک استفاده می کنند ، عملکرد شناختی آنها به میزان قابل ملاحظه ای بهبود پیدا می کند.

تحقیقات تجربی اولیه نشان می دهد که رژیم کتو ممکن است اثرات ضد توموری داشته باشد ، احتمالاً به این علت که میزان کالری دریافتی و گلوکز در گردش را که برای رشد تومور مورد نیاز است را کاهش می دهد. این مورد مقداری بحث برانگیز است به این علت که به طور طبیعی تصور می شود رژیم های غذایی که به مقدار زیادی گوشت و چربی متکی هستند کلسترول خون را بالا می برند و باعث بروز مشکلات قلبی می شوند. یکی از رایجترین باورهای غلط در مورد رژیم کتو این است که میتوانید هر چقدر که میخواهید پروتئین بخورید، اما کتو نه تنها یک رژیم غذایی مبتنی بر چربی است، بلکه باید میزان پروتئین دریافتی خود را هم در آن متعادل نگه دارید، زیرا پروتئین میتواند تبدیل به گلوکز شود و در نتیجه خوردن بیش از حد پروتئین بدن شما را از حالت کتوز خارج می کند. تنها مطالعات محدود و کوچکی در مورد رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن انجام شده است. تشنجها یا «موضعی» هستند (محدود به یک نقطهٔ خاص از مغز) یا «فراگیر و منتشر» (که در سرتاسر مغز منتشر شده و منجر به کاهش سطح هوشیاری میشود).

Th᠎is  post was w ri​tten  with the  he lp of  GS᠎A Co​ntent ​Gene​rato​r DE​MO!

زیرا وقتی سطح انسولین افزایش یابد، تخمدان از حد معمولی خود بزرگتر شده و کیستهایی در اطرافش به وجود میآیند. هنگامی که افراد مقادیر کم کربوهیدرات مصرف می کنند، کبد تری گلیسیرید کمتری تولید می کند که ممکن است در افزایش سطح کلسترول HDL نقش داشته باشد. با مطالعه تحقیقات و بررسی های صورت گرفته پیرامون رژیم کتوژنیک ، به نظر می رسد که ما تنها به درکی سطحی از نقش های درمانی رژیم کتوژنیک دست پیدا کرده ایم. به هرحال به یاد داشته باشید که هنوز تحقیقات در بسیاری از این زمینه ها، دورتر از نتیجه گیری است. اگرچه در حال حاضر شواهد کافی برای توصیه آن به همه مبتلایان به ام اس وجود ندارد، اما برخی مطالعات نشان داده اند که این رژیم ایمن، امکان پذیر و به خوبی قابل تحمل است و با بهبود خستگی و افسردگی، کاهش وزن، و کاهش آدیپوکین های پیش التهابی سرولوژیک در این بیماری همراه است. مهم است که به یاد داشته باشید که افراد نیازهای متفاوتی دارند و هیچ رژیم کاهش وزنی برای همه مناسب نیست. از نقطه نظر علمی مشخص نیست که آیا این رژیم غذایی برای کاهش وزن برتری ویژه ای بر رژیم های دیگر داشته باشد یا خیر، واقعیت این است که هیچ مدل خاص رژیم غذایی وجود ندارد که برای همه ی افراد مناسب باشد و نمیتوان برای همه یک نسخه ی یکسان پیچید.

انواع نان کتوژنیک

بهغیر از صرع، چندین استفادهٔ درمانی احتمالی دیگر برای این رژیم وجود دارد که در دست پژوهش و بررسی است و برخی از آنها عبارتند از: درمان بیماری آلزایمر، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، اوتیسم، تومور مغزی، سردرد، آسیب مغزی، درد، بیماری پارکینسون و اختلالات خواب. ضعف عمومی و سردرد از دیگر عوارض رژیم کیتو دایت است. رژیم کتو همچنین بر تعادل الکترولیت ها تأثیر می گذارد ، که منجر به سردرد ، حالت تهوع و خستگی می شود. رژیم کیتو دایت باعث افزایش سطح اسید اوریک و کلسیم در خون می شود که ادرار را اسیدی تر می کند و منجر به تشکیل سنگ کلیه می شود. کتواسیدوز از عوارض دیابت است و میزان کتونها را به بالای 20 میلیمول رسانده، منجر به اسیدوز میشود. همچنین، کسانی که مبتلا به دیابت هستند و علاقه مند به پیروی از یک برنامه غذایی کتوژنیک هستند، باید با پزشک خود مشورت کنند تا مشخص شود آیا این رژیم برای نیازهای خاص آنها ایمن و مناسب است یا خیر.

خوراکیهای تازه، کنسروشده یا یخزده نیز معادل هم هستند، اما سبزیجات پخته و خام با هم تفاوت غذایی دارند و غذاهای فراوریشده نیز یک معضل جداگانه محسوب میشوند. اگر به دنبال چند مورد از این کیتو دایت هستید تا با نوع غذا در وعده های اصلی آن آشنا شوید، به نمونه های زیر توجه کنید. پس از چند روز، چربی منبع اصلی انرژی بدن شما میشود. جالب است بدانید در این حالت، بدن برای فراهم نمودن انرژی مورد نیاز مغز، چربی را به کتون (ketone) در کبد تبدیل میکند. قرار دادن تکههای خیار، لیمو، برگ نعناع یا برخی میوهها در آب و خوردن آن در طول روز، یکی از بهترین نوشیدنیهایی است که به شما در رژیم کتو کمک میکند. کربوهیدرات ها همچنین به ما کمک می کند تا برای جلسات تمرینی طولانی تر، دویدن یا پیاده روی ذخایر گلیکوژن را تامین و بارگیری کنیم. با انجام این رژیم بدن به علت نداشتن کربوهیدرات برای سوخت و ساز سراغ چربی های انباشته شده می رود. یک متا آنالیز بزرگ نشان داد در حالی که رژیم های کم کربوهیدرات در ابتدا باعث کاهش وزن بیشتری در قیاس با رژیم های کم چرب داشتند ،اما در یک بازه ی یکساله تفاوتی در نتایج حاصل شده مشاهده نشد.