مطالعه عمده در مورد استفاده روتین از استنت، بای پس تردید ایجاد می کند – اخبار سلامت مصرف کننده



سه‌شنبه، 31 مارس 2020 (HealthDay News) – یک کارآزمایی بالینی جدید گزارش می‌دهد که افراد مبتلا به گرفتگی رگ‌ها به همان اندازه که پس از انجام روش‌های تهاجمی برای بازگشایی رگ‌های خونی خود انجام می‌دهند، با داروها و تغییرات سبک زندگی نیز رفتار می‌کنند.

جراحی بای پس، آنژیوپلاستی با بالون و استنت گذاری بهتر از دارو نیستند، درست غذا خوردن و ورزش در کاهش خطر حمله قلبی و مرگ در افراد مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی پایدار، وضعیتی که در آن هیچ حمله قلبی وجود نداشته است اما قلب تحت فشار از گرفتگی است. عروق، نتایج کارآزمایی نشان می دهد.

دکتر جودیت هوچمن، دانشیار ارشد علوم بالینی در دانشکده پزشکی NYU گروسمن، می‌گوید: «مهم نیست چگونه به آن نگاه کنید، به طور کلی تفاوت آماری معنی‌داری وجود ندارد.

هوچمن خاطرنشان کرد: این نتایج نشان می‌دهد که ده‌ها هزار روش انتخابی برای باز کردن مجدد شریان‌های مسدود شده بر روی افرادی انجام می‌شود که سلامتی آنها از آن سودی نمی‌برد.

نتایج نشان می‌دهد بهترین چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد این است که افرادی که روزانه یا هفتگی از درد قفسه سینه ناشی از آنژین رنج می‌برند، در صورت دریافت استنت، علائم را کاهش می‌دهند.

هاچمن تخمین زد که اگر بیماران قلبی بدون درد قفسه سینه یا علائم دیگر دریافت استنت های غیر ضروری را متوقف کنند، سالانه 570 میلیون دلار صرفه جویی می شود.

دکتر جان آزبورن، مدیر قلب و عروق برای قلب و عروق در دالاس، گفت این کارآزمایی بالینی باید باعث شود که پزشکان و بیماران دوباره فکر کنند که آیا واقعاً استنت گذاری لازم است یا خیر.

آزبورن، سخنگوی انجمن قلب آمریکا گفت: “همه این روش های مکانیکی در واقع بیماری قلبی را درمان نمی کنند. آنها علائم را درمان می کنند.” آنها شما را طولانی تر نمی کنند. آنها از حمله قلبی جلوگیری نمی کنند.

نتایج کارآزمایی در 30 مارس در مجله پزشکی نیوانگلند.

این کارآزمایی بالینی بر روی افرادی که از حملات قلبی رنج می‌برند متمرکز نبود. هوچمن تاکید کرد، استنت گذاری برای بازگشایی شریان های مسدود شده در طول حمله قلبی، یک درمان نجات بخش ثابت شده است.

در عوض، این مطالعه بر روی 19 میلیون آمریکایی که از بیماری قلبی ایسکمیک پایدار رنج می برند، با عروق گرفتگی که ممکن است باعث درد قفسه سینه یا تنگی نفس شود، اما هیچ تهدیدی فوری برای زندگی آنها ایجاد نمی کند، متمرکز شده است.

از این تعداد، بیش از 9 میلیون نفر آنژین صدری پایدار دارند – درد قفسه سینه یا ناراحتی گاه به گاه یا منظم ناشی از جریان خون ضعیف به قلب.

هوچمن گفت: به 45 درصد از بیماران مبتلا به آنژین پایدار این فرصت داده می شود تا قبل از اینکه پزشکان به استنت گذاری یا جراحی بای پس روی آورند، علائم خود را از طریق دارو و شیوه زندگی کنترل کنند. بقیه در اسرع وقت به آزمایشگاه کاتتریزاسیون منتقل می شوند.

هوچمن گفت، هنگامی که در یک نظرسنجی از آنها پرسیده شد، اکثر پزشکان گفتند که “پذیرفتن مرگ بیماری که آنژیوپلاستی انجام می شود آسان تر از مرگ بیماری است که بدون این روش به خانه فرستاده می شود.”

بین آگوست 2012 تا ژانویه 2018، این مطالعه نزدیک به 5200 بیمار را در 320 سایت در 37 کشور که شریان‌های بسته متوسط ​​تا شدید داشتند، مورد بررسی قرار داد. بیماران به طور متوسط ​​64 سال سن داشتند و 21 درصد در گذشته درد قفسه سینه روزانه یا هفتگی را گزارش کردند.

هوچمن درباره شرکت کنندگان گفت: “اینها افرادی هستند که بیماری شدید داشتند. آنها تست استرس بسیار غیر طبیعی داشتند. این جمعیت عمومی نیست.”

بیماران به طور تصادفی یا به تنهایی درمان محافظه‌کارانه را دریافت کردند، مگر اینکه وضعیت آنها بدتر شود، یا استنت گذاری یا جراحی بای پس دریافت کنند.

در پایان کارآزمایی، میزان مرگ و میر دو گروه اساساً یکسان بود.

میزان حوادث مربوط به قلب، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی نیز عمدتاً یکسان بود.

افرادی که تحت روش‌های تهاجمی قرار گرفتند، در شش ماه اول کمی بیشتر دچار حملات قلبی و مرگ‌های مرتبط با قلب شدند – حدوداً 2 مورد از هر 100 بیمار – اما تا چهار سال بعد، میزان حمله قلبی و مرگ ناشی از قلب کمی کمتر بود. همچنین از هر 100 بیمار 2 نفر بود.

دکتر ایو روزنبرگ، یکی از نویسندگان این مطالعه و رئیس آتروترومبوز و موسسه ملی قلب، ریه و خون، گفت: محققان در حال بحث در مورد ادامه پیگیری این بیماران هستند تا ببینند آیا مزیت به ظاهر کوچک روش تهاجمی در طول زمان بیشتر خواهد شد یا خیر. شاخه بیماری عروق کرونر.

روزنبرگ گفت: “هنوز این احتمال وجود دارد که زمان بیشتری برای مشاهده واقعی مزایای این رویکرد تهاجمی نیاز باشد.” ممکن است برای مشاهده تفاوت بالینی واقعی بین این دو گروه به زمان بیشتری نیاز داشته باشید.

تنها فایده واقعی در افرادی ظاهر شد که بیماری قلبی پایدار دارند اما به طور منظم از آنژین رنج می برند.

هوچمن گفت، در عرض سه ماه، حدود 45 درصد از بیمارانی که به دلیل آنژین درد هفتگی قفسه سینه داشتند، کاهش علائم خود را در صورت استنت گذاری گزارش کردند، در مقایسه با 15 درصد از افرادی که تحت درمان با دارو و تغییرات سبک زندگی قرار گرفتند.

هوچمن گفت: «این اولین مطالعه‌ای بود که نشان داد استنت‌ها تأثیر مفیدی بر کیفیت زندگی مرتبط با آنژین دارند.

هوچمن گفت، تیم کارآزمایی بالینی به بیمارانی که به طور منظم درد قفسه سینه دارند، پیشنهاد می کند که با پزشک خود صحبت کنند و تصمیم مشترکی در مورد اینکه آیا استنت گذاری برای آنها بهترین است یا خیر، بگیرند.

دکتر هادلی ویلسون، متخصص قلب، گفت: این مطالعه به ما دیدگاه جدیدی در مورد نحوه درمان بیماران آنژینی خود می دهد. او معاون اجرایی مؤسسه قلب و عروق اتریوم هلث در شارلوت، NC، و عضو هیئت امنای کالج قلب و عروق آمریکا است.

ویلسون گفت: “ما باید با این واقعیت کنار بیاییم که رویکرد تهاجمی باید در درجه اول برای علائم باشد، برای بیمارانی که علائم قابل توجهی از آنژین دارند که کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.”

آزبورن خاطرنشان کرد که مطالعات قبلی نتایج مشابهی با این موارد پیدا کرده است، اما این بالاترین تلاش تا به امروز برای مقایسه استراتژی‌های تهاجمی با درمان‌های محافظه‌کارانه‌تر در مورد بیماری قلبی پایدار است.

آزبورن گفت: “واقعا آنچه که این مطالعه نشان می دهد این است که بیماری قلبی یک مشکل پزشکی است که با درمان فشار خون و کلسترول، عدم استعمال دخانیات، رژیم غذایی، شیوه زندگی و مراقبت از دیابت، بهترین درمان پزشکی است.” “این یک وضعیت جراحی نیست.”

اطلاعات بیشتر

موسسه ملی قلب، ریه و خون ایالات متحده اطلاعات بیشتری در مورد استنت دارد.